Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-13, 19:46   #1
melin1971(avregistrerad)
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Skicka ett meddelande via MSN till melin1971(avregistrerad)
Standard marias pass

funderar på att köpa marias pass till trainz? nån som kan ge mig en liten recestion på den banan? verkar ju väldigt snygg och så på den biten om är med i spelet från början.
melin1971(avregistrerad) besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 15:16   #2
melin1971(avregistrerad)
Medlem

Standard

bump =) ingen som har marias pass som kan ge mig lite guide om jag ska köpa den eller inte?
melin1971(avregistrerad) besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 18:33   #3
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard

Hej på dig melin 1971.

Jag har Marias Pass. Det är en JÄTTESTOR mycket bra bana. Jag ångrar inte att jag köpte den. Visserligen finns det växlings och rangermöjligheter men det är lååånga körsträckor. Det är en kul utmaning att med vehicle physics inkopplat försöka köra ett 90 vagnars fullastat koltåg från ena sidan till den andra.
Jag försöker köra AI tåg från portaler på ena sidan till portaler på den andra sidan men på grund utav brister i Trainz blir det vissa problem. Tyngre tåg får problem att stanna vid rött ljus om det sluttar neråt. Istället glider loket med låsta hjul sakta framåt och det blir omöjligt att ta egen kontroll över tåget. När det händer blir det helt omöjligt at fortsätta.

Men mycket trevlig bana.
Det tog bara ett par dagar från det att jag beställt tills den kom i brevlådan.

En annan bana, dock mycket mycket mindre, som jag precis hämtat hem men som verkar trevlig är Weistritzbahn från Pängel_Anton. Kuid 208598:100300 med Session kuid 208598:100301

CGD
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-15, 18:50   #4
melin1971(avregistrerad)
Medlem

Standard

tack, då kommer jag köpa den banan. jag gillar att växla och så men jag gillar även att köra långa sträckor. hålla hastigheter stanna vid passagerar stationer mm. För mig är hytten på tågen nästan mer viktiga än utsidan eftersom jag till 99% sitter i hytten när jag kör. Var därför jag var kollosalt missnöjd med svenska tåg 2004 och 2005. Som jag skrev om på forumet för ett bra tag sen. Så när jag laddar ner tåg nu mera vill jag se hytten hur den är. är den skit så använts inte loket av mig. bara utav AI.
Gammal 2006-08-16, 00:24   #5
CGD
Medlem

Standard

Om du skaffar Marias Pass så kan du hämta några passande lok här http://www.ustrainz.com/products/loc...MD_SD70ACe.php

På siten finns mycket mer fina fina grejer.
Gammal 2006-08-16, 09:12   #6
melin1971(avregistrerad)
Medlem

Standard

installerade trainz på min sons dator. tyvärr är det rena ryckfesten. alldeles för dålig dator. men jag kände mig lite tvingad att kolla på loken =) Väldigt bra lok. och bra hytter. tackar, har sparat länken tills jag får tillbaka min egen dator.
Gammal 2006-08-16, 18:12   #7
Håmacon
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av CGD
Om du skaffar Marias Pass så kan du hämta några passande lok här http://www.ustrainz.com/products/loc...MD_SD70ACe.php

På siten finns mycket mer fina fina grejer.
Hej CGD!
Jag har laddat hem och provkört loket. Det var något av de finaste lok jag någonsin sett: Utseende och detaljer, hytt, maskin- och tyfonljud och inte minst den realistiska gången med skrikande wheelslip i uppförsluten. WOW!

Hälsningar,
Håkan
Gammal 2006-08-16, 21:57   #8
CGD
Medlem

Standard

Hej Håmacon.
I det första loket han gjorde, Westen Pacific, placerade han hytten, sett inifrån, för högt. Det blev sedan efter påpekanden ändrat på de följande loken. Om du ställer ett WP lok bredvid ett utav de andra och sedan placerar dig i hytten kommer du att se det tydligt. En rättelse skulle komma med tiden.
Annars måste man ju säga att den här killen är synnerligen skicklig och en mästare på att producera ypperliga lok som dessutom är gratis. Du har sett att det på den hemsidan, US Trainz, finns mycket mer. Både vagnar och banor utav hög klass.

För övrigt så finns det ytterligare en gratis EMD SD70 ACe på den här sidan http://www.virtual-motive-division.c...l/us_loco.html. Detta är en demo på deras betalmodeller och om du flyttar över till deras betalmodeller så ser du att deras lok har mycket fler funktioner.
Är de då bättre? Inte vet jag.

Apropå lok. Hur skulle du beskriva den Italienska BigBoy i jämförelse med Aurans? Har du fler från samma leverantör? De ser ju väldans snygga ut!

Ciao
Claes-Göran
Gammal 2006-08-16, 23:01   #9
Håmacon
Medlem

Cool

Citat:
Ursprungligen postat av CGD
Hej Håmacon.
I det första loket han gjorde, Westen Pacific, placerade han hytten, sett inifrån, för högt. Det blev sedan efter påpekanden ändrat på de följande loken. Om du ställer ett WP lok bredvid ett utav de andra och sedan placerar dig i hytten kommer du att se det tydligt. En rättelse skulle komma med tiden.
Annars måste man ju säga att den här killen är synnerligen skicklig och en mästare på att producera ypperliga lok som dessutom är gratis. Du har sett att det på den hemsidan, US Trainz, finns mycket mer. Både vagnar och banor utav hög klass.

För övrigt så finns det ytterligare en gratis EMD SD70 ACe på den här sidan http://www.virtual-motive-division.c...l/us_loco.html. Detta är en demo på deras betalmodeller och om du flyttar över till deras betalmodeller så ser du att deras lok har mycket fler funktioner.
Är de då bättre? Inte vet jag.

Apropå lok. Hur skulle du beskriva den Italienska BigBoy i jämförelse med Aurans? Har du fler från samma leverantör? De ser ju väldans snygga ut!

Ciao
Claes-Göran

Hej Claes-Göran!

Jag har köpt en Big-Boy från Rudolf Maratta och även en UP Challenger. Båda är mycket fina. Jag håller den väderbitna B-B:n före Aurans, dels så tycker jag det är kul med en sliten lokvariant, men framför allt så har den ett helt annat ljud än Aurans. Det kommer ångtjoffar mycket tätare (dubbelt upp?) och jag tycker att det låter mycket imponerande när den börjar rassla upp i fart under belastning.
En annan stor skillnad är att det kommer spillånga på mycket fler ställen, även från tendern. Det var lite strul när jag köpte, den var helt ny då, men jag fick mycket god personlig support av Rudolf.

Jag är nästan alltid pank i slutet av månaden innan pensionen kommer och jag försökte att ladda ner ytterligare ett nytt ånglokspaket om 3 nya lok häromdan men PayPal vägrade då. På fredag kommer nya friska kulor och då skall lokflottan utökas just med dessa tre (Samma lok i olika versioner).

Nu har jag dessutom blivit frestad av att ta hem någon av betalmodellerna du nämnde. Jag gillar diesel eller ånga i kombination med tunga, långa tåg och banor med stigningar. Att köra tre, kanske fyra ånglok i ett fullastat 100-vagnarståg i Cab-mode och hoppa mellan loket för att hålla allt igång är svettigt men kul. Jag har dessutom ändrat friktionen i Vehicle Physics til 50% vilket ger spektakulära, skrikande hjulspinn och det kräver fingertoppskänsla och mycket sandning för att komma ända upp. Annars blir det till att backa några mil och börja om...

Utopiabanan har ju mycket stigningar som är utmanande, men det är alldeles för tätt mellan växlar och allt annat för att monstertågen riktigt skall passa in där. Jag har därför kört mycket på Marias Pass med de tågen vilket var helt OK, men efter många timmars linjekörning så saknade jag allt Utopias små städer med sina spårvagnar.

Jag försökte mig därför på att "merga" Utopia med Marias Pass, för att kunna få båda delarna under samma session. Jo, jag fick nog ihop banorna, men hade gjort ett tankefel. Min rutt går från havsnivå till ca 100 meters höjd.
Marias Pass visade sig ligga på nivåerna 900-1500meter, vilket hade givit ett fritt fall på närmare kilometern...

Så nu funderar jag på vilket som är minst jobbigt, att bygga en lång förbindelsesträcka från Utopia för att komma upp i rätt nivå eller om det ändå inte blir bättre att bygga helt nya städer i Marias Pass. Och sen tänkte jag dessutom försvenska Marias Pass. Jobb kommer nog inte att saknas i vinter...

Hälsningar,
Håkan

Senast redigerad av Håmacon den 2006-08-16 klockan 23:32.
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-17, 08:49   #10
CGD
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
mycket sandning för att komma ända upp.
Min rutt går från havs nivå till ca 100 meters höjd.
Marias Pass visade sig ligga på nivåerna 900-1500meter, vilket hade givit ett fritt fall på närmare kilometern...
Hej.

Har du så mycket sand!?

Jag har sett att några banbyggare (Ej Marias Pass) lägger sin rutt på ett par tusen meters höjd trots att banan ligger i havsnivåhöjd. Jag tror att de gör så just för att försvåra sammanslagning med andra banor. Vi kan ju alltid hoppas på att Auran i framtiden förfinar denna funktion så att vi kan höja/sänka och rotera banorna hur vi vill.
Jag tycker också det är kul att köra dessa långa tunga tåg över Marias Pass. Men det är svårt. För mig brister kopplen vid inbromsning så jag har ännu inte lyckats ta mig över. Dessutom tycker jag faktiskt att Alistar fuskar. Han kan få upp tåget i fart på ett helt annat sätt än vad jag får och han är en riktig jäkel på att kunna stanna tåget. Han måste ha dubbade hjul runt om!

Om du gillar rejäla betallok kanske detta är något för dig?

http://forums.auran.com/trainz/forum...hreadid=119507

http://www.virtualraillink.com/index...od&productId=8

Claes-Göran
Gammal 2006-08-17, 09:46   #11
melin1971(avregistrerad)
Medlem

Standard

Utopia banan. är den klar? såg bilder för ett bra tag på den. verkade väldigt trevlig bana
Gammal 2006-08-18, 00:14   #12
melin1971(avregistrerad)
Medlem

Standard

nu har jag beställt marias pass. Så nu är det bara att vänta
Gammal 2006-08-18, 09:48   #13
CGD
Medlem

Standard

Hör av dig när du kört lite så vi får höra vad du tycker.
Gammal 2006-08-18, 19:22   #14
Håmacon
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av melin1971
Utopia banan. är den klar? såg bilder för ett bra tag på den. verkade väldigt trevlig bana
Å ena sidan: Den är helt körklar i sin helhet och det har blivit många timmar och mil där.

Å andra sidan: Jag undrar om den någonsin kommer att bli "färdig". Nya idéer, förbättringar, uppsnyggningar och utbyggnadsplaner kommer hela tiden och när höstmörkret faller, så skall det byggas vidare. Först på tur är en större rangerbangård, vilket jag saknat länge. Det "värsta" är att byggandet brukar i sig skapa nya idéer...

Håkan
Gammal 2006-08-18, 19:28   #15
melin1971(avregistrerad)
Medlem

Standard

jo jag känner igen det. när man har lagt en bana på download som jag har gjort bland annat med bullebydbanan. så tänker man sen. hmm..skulle inte lagt upp den än. för när jag har kört den ett tag. så är det..men varför i helv... byggde jag så. och så ser man hur andra har gjort och så vidare. så igentligen...en bana blir nog aldrig färdig.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:43.