Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-16, 21:46   #1
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Ska försöka sammanfatta mitt tågintresse.

Tåg har alltid fascinerat mig. När jag var liten var det bästa jag visste att åka tåg, och om jag färdades med bil, så var det när man passerade en plankorsning där bommarna gick ned, något jag fortfarande uppskattar (antar att majoriteten inte gör det... ). Sådär höll mitt tågintresse på fram till någon gång på högstadiet då jag dels fick internet, sedermera bredband och jag dels blev tillräckligt gammal för att åka själv. Det började med ett Skånetrafiken-sommarkort, jag tror det var sommaren mellan sjuan och åttan (ett kort jag haft varje sommar sen dess, och delat med familjen). Då började jag verkligen bli muppig. Jag upptäckte www.jarnvag.net, vilket jag älskade från början (då var fortfarande vagnguiden en nyhet, och lokguiden + banguiden var långt fram i tiden). Jag upptäckte www.sjk.se. Där fanns en del bilder att se. Postvagnen närmade jag mig någon gång bara för att se vad det var, men fastnade inte.
Någon gång vid samma tid fick jag msts i julklapp, och det var väl då jag tänkte "tänk om man kunde lägga in egna fordon", och började leta på nätet, vilket resulterade i att jag fann den här sidan. Forumet registrerade jag mig i enbart för att kunna ladda ned material, jag tittade aldrig ens i det. När jag började använda det + Postvagnen är jag inte så säker på.
Någon gång i början av förra sommaren kom NJ ned till Helsingborg. Detta hade jag sett på postvagnen, och jag åkte upp med Mattias (medlem här på forumet), som jag träffat tack vare att han gick på samma högstadium som mig. Mattias kände i sin tur en viss Olaf, så vi träffades den dagen. Jag har alltid kollat intresserat på de bilder som publicerats på pv, men aldrig tänkt i de banorna att börja fota själv, förrän jag träffade en som verkligen gjorde det. Då började man ju bli sugen (Olaf hade ju en Canon Powershot). Senare träffades vi på en Skånemuppning, och då träffade jag även Erik Götborg som Olaf kände. Eftersom båda fotade blev suget efter en egen kamera stort, och i augusti/september införskaffades efter hårt jobb en Konika Minolta Dimage Z6. En kamera jag var mycket nöjd med och som jag behöll fram till i april i år, då den tyvärr gick i sönder. Efter ett tag med mycket hårt övervägande och kamera-abstinens blev det en Canon EOS 350D, något jag inte ångrar. Jag är ingen grym fotograf, men jag vågar påstå att jag växt en del med den, och framförallt är den mycket roligare. Det är ju faktiskt det som är det viktiga.

Här är jag nu då, efter att idag ha tagit en tur till Fredericia...

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-08-19, 22:26   #2
mrC
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Kan väl försöka mig på en lite berättelse om mitt fotande.

Det hela har väl egentligen börjat med lite ströfotande innan man började gymnasiet. Sen när man väl började gymnasiet, där jag gick medieprogrammet, så bidrog det till att öka mitt fotointresse och fotograferandet ökade i omfattning med diverse skoluppgifter och dyligt. Det var nog här jag började fota med systemkamera på allvar, men på den tiden var det film som gällde med tillhörande mörkrumsarbete.

Jag köper min första digitalkamera vid studenten 2002, en kamera i den såkallade semiproklassen och den har inte varit med om många tågbilder. Min andra kamera blev en DSLR, en Canon EOS 300D inköpt i december 2003. Iom den så ökade mitt privata fotograferande då man hade tillgång till en systemkamera som var billig i drift.

Mitt tågintresse föddes nog iom att min far blev lokförare för inte allt för många år sedan, jag började hänga lite på Postvagnen och såg div bilder där, sen i början av 2005 började jag själv prova på att ta lite tågbilder och sedan dess har tågfotandet ökat. Sen har man blivit mer insatt i tågvärlden sedan man jobbat till och från på Green Cargo.

Precis som Olaf skriver så är nog den stora anledningen till att man fotar tåg att det finns en större publik att få respons ifrån än inom många andra områden, dessutom så ser jag tågfotandet som en bra utvecklingsmöjlighet som fotograf, speciellt vid linjebilder, man har inte många sekunder på sig att göra rätt. Och även de trevliga människorna man får snacka med om foto. Även naturbilder fastnar gärna på min ccd, men de hittar ni främst på hemsidan som finns i min signatur.
mrC besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:09.