![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Banned
|
![]()
En liten tråkig historia
Jag började skriva på detta forum för några månader sedan. Innan så hade jag mest läst inläggen och kollat på de fina bilderna. Jag åkte mycket tåg när jag var runt 9-10 år men av något skäl som jag inte kommer ihåg så slutade jag. Det tog ända till 2004 tills jag tog upp det igen. Under 2004 så körde jag med en gammal Pentax-kamera på 2MP och det resulterade inte i några jättebra bilder, mest på grund av fenomenet "skit-bakom-kameran". Jag pensionerade därför Pentax-kameran och köpte en Sony på hela 5(!)MP. Med denna kunde man välja slutartider och man lärde sig mer och mer om fotografering. Med Sonyn tog jag runt 15 000 bilder (många var slit-och-släng-exponeringar), varav 500 var på tåg och järnväg. Under hösten började jag inse att en kompaktkamera begränsade mig i fotograferingen och bestämde mig därför för att införskaffa en systemkamera. Efter några månaders intensiv läsning av recensioner och klämmande på kameror i affär bestämde jag mig för en Konica Minolta Dynax 5D. Till skillnad från många här på forumet så var en Canonkamera (förutom en FF 5D ![]() Tyvärr så har platsen där jag bor (Mönsterås) begränsat mig i tågfotograferande då det endast går två tågpar per dag (ett på kvällen och då är det för mörkt). Jag flyttar dock till Skövde imorgon (17/08) för att studera och hoppas att det ska finnas lite mer att fotografera där. Varför fotograferar jag tåg då? Antagligen för att det är kul att kombinera två av sina intressen: fotografi och järnväg/tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tidigare ssg
|
![]()
Jag har alltid gillat att rita enda sen jag var mycket liten och ofta var det tåg jag ritade och med tiden blev det till att rita så ofta jag kunde ovh det blev ofta det, det var inte ovanligt att jag ritade flera teckningar i veckan. Med tiden blev det intressantare att rita vissa grejer än allt möjligt. Nu var det lastbilar som gällde och alltid Scania lastbilar av den typ som är föregångare till den nya R-serien som säljs nu.
Även bilar blev intressant och jag lärde mig att rita bilar, ett tag kunde jag rita många bilar rätt bra men framförallt saab 9-5 som fortfarande är den bil som jag idag kan rita hyffsat utan att kalkylera av den. På tågsidan så har jag alltid gillat att rita järnvägsmiljöer jag finner extra intressanta som tex gamla SWB och en passage under en viadukt vid stäketsön, den finns inte kvar längre idag. En annan är en trång passage vid hudiksvall tror jag eller möjligtvis söderhamn. Finner de charmiga på något sätt. I takt med att man började surfa på internet allt mer och upptäckte postvagnen och sedermera även detta forum mm så började intresset för att fota tåg att växa och gick till slut så långt att jag i julklapp julaftoon 2004 önskade mig min första egna kamera som är en HP r707 på 5mp och den var jag jättenöjd med då, i början gick det väl inget vidare att fota, de flesta bilderna blev inte bra eftersom att jag inte hade lärt mig konsten att fota riktigt ännu. När jag fick min första tågbild publicerad på en bildsida på nätet bildrallaren.com blev jag mycket glad vilket skedde någon gång på våren 2005. Sedan dess har man utvecklats mer och mer och jag insåg att min digitala Hp kamera var rätt bristfällig på många sätt. Så lagom till min 18års dag den 20 mars 2006 dvs i år önskade jag mig en Pentax-Ist Dl efter att länge ha tittat på väldigt många kameror. Det var med stor glädje jag tod där i inne i södermalms fotobutik på götgatan tillsammans med pappa och fick min första systemkamera. I början var det tänkt att även pappa skulle låna kameran men det har inte hänt ännu. I början var det lite knepigt med systemkamera men jag vände mig fort och jag tycker nu att jag fotar hyffsat bra bilder, i allafall bättre än år 2005. Tyvärr har jag nu mer och mer tappat intresset för ritning som en gång var som intressant även om jag ritar lite då och då...
__________________
http://puggen.deviantart.com/ Senast redigerad av Eric B den 2006-08-16 klockan 19:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
för att inte alla poster i denna tråd ska låta likadan, så kom jag hit på liknande väg som för dom flesta andra här, sökte på svenska tillägg till msts och senare även Trainz, och fotade gjorde jag innan med analoga kamerer, och inte just tåg utan det kom när jag råkade väcka det "sovande" tåginstresset och hittade Postvagnen, 3d-Tåg och några andra forum och precis som för er andra så är det ett perfekt sätt å kombinera olika hobbys
![]() EDIT: och även denna post vart precis likadan som alla andra ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hyttåksfettischist
|
![]()
Ska försöka sammanfatta mitt tågintresse.
Tåg har alltid fascinerat mig. När jag var liten var det bästa jag visste att åka tåg, och om jag färdades med bil, så var det när man passerade en plankorsning där bommarna gick ned, något jag fortfarande uppskattar (antar att majoriteten inte gör det... ![]() Någon gång vid samma tid fick jag msts i julklapp, och det var väl då jag tänkte "tänk om man kunde lägga in egna fordon", och började leta på nätet, vilket resulterade i att jag fann den här sidan. Forumet registrerade jag mig i enbart för att kunna ladda ned material, jag tittade aldrig ens i det. När jag började använda det + Postvagnen är jag inte så säker på. Någon gång i början av förra sommaren kom NJ ned till Helsingborg. Detta hade jag sett på postvagnen, och jag åkte upp med Mattias (medlem här på forumet), som jag träffat tack vare att han gick på samma högstadium som mig. Mattias kände i sin tur en viss Olaf, så vi träffades den dagen. Jag har alltid kollat intresserat på de bilder som publicerats på pv, men aldrig tänkt i de banorna att börja fota själv, förrän jag träffade en som verkligen gjorde det. Då började man ju bli sugen (Olaf hade ju en Canon Powershot). Senare träffades vi på en Skånemuppning, och då träffade jag även Erik Götborg som Olaf kände. Eftersom båda fotade blev suget efter en egen kamera stort, och i augusti/september införskaffades efter hårt jobb en Konika Minolta Dimage Z6. En kamera jag var mycket nöjd med och som jag behöll fram till i april i år, då den tyvärr gick i sönder. Efter ett tag med mycket hårt övervägande och kamera-abstinens blev det en Canon EOS 350D, något jag inte ångrar. Jag är ingen grym fotograf, men jag vågar påstå att jag växt en del med den, och framförallt är den mycket roligare. Det är ju faktiskt det som är det viktiga. Här är jag nu då, efter att idag ha tagit en tur till Fredericia... ![]()
__________________
Fotointresserad lokförare Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Antingen här eller där
Inlägg: 540
|
![]()
Kan väl försöka mig på en lite berättelse om mitt fotande.
Det hela har väl egentligen börjat med lite ströfotande innan man började gymnasiet. Sen när man väl började gymnasiet, där jag gick medieprogrammet, så bidrog det till att öka mitt fotointresse och fotograferandet ökade i omfattning med diverse skoluppgifter och dyligt. Det var nog här jag började fota med systemkamera på allvar, men på den tiden var det film som gällde med tillhörande mörkrumsarbete. Jag köper min första digitalkamera vid studenten 2002, en kamera i den såkallade semiproklassen och den har inte varit med om många tågbilder. Min andra kamera blev en DSLR, en Canon EOS 300D inköpt i december 2003. Iom den så ökade mitt privata fotograferande då man hade tillgång till en systemkamera som var billig i drift. Mitt tågintresse föddes nog iom att min far blev lokförare för inte allt för många år sedan, jag började hänga lite på Postvagnen och såg div bilder där, sen i början av 2005 började jag själv prova på att ta lite tågbilder och sedan dess har tågfotandet ökat. Sen har man blivit mer insatt i tågvärlden sedan man jobbat till och från på Green Cargo. Precis som Olaf skriver så är nog den stora anledningen till att man fotar tåg att det finns en större publik att få respons ifrån än inom många andra områden, dessutom så ser jag tågfotandet som en bra utvecklingsmöjlighet som fotograf, speciellt vid linjebilder, man har inte många sekunder på sig att göra rätt. Och även de trevliga människorna man får snacka med om foto. Även naturbilder fastnar gärna på min ccd, men de hittar ni främst på hemsidan som finns i min signatur. |
![]() |
![]() |