![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Ja, det stämmer! Vad är det för program du använder???
![]() |
#17 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Detta:
http://imagej.nih.gov/ij/ Det ser gammaldags ut och är lite svåranvänt. Men de kan räkna ut avstånd mm genom att man ställer in det genom att man öppnar bilden, sen drar man en linje mellan ett känt avstånd: imagej1.jpg (I detta fall takets längd längst ner vid takfoten). Sen går man in i menyn "Analyze" och väljer "Set scale". Namnlöst-2.jpg Där skriver man in det "riktiga" avståndet mellan dessa punkter på linjen man just ritade, i detta fall 35000mm. Sen kan man rita fler linjer och får fram avståndet på varje linje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Veteran
|
![]()
"Himla många bra program" det finns sa Arne Weise eller var det Claes Eriksson?
Jag sitter med miniräknarn i vänster hand och musen i höger men det går sakteliga framåt. Har gjort en slags ritningsbas i GIMP för att få till en bra texturgrund, undrar om ni kan lista ut vad det föreställer ?
![]() |
#19 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#20 |
Veteran
|
![]()
skall det bli UV vad set lider, byggt några delar och lagt lite färger och en provtex på huvudbyggnaden:
![]() |
#21 |
Veteran
|
![]()
... men man får inte klaga.
Mest textur och mappningsarbete, men det lönar sig nog at brottas med det.
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-08-14 klockan 20:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Veteran
|
![]()
... åt Stockholmshållet började lite idag
![]() I GE Streetview kan man med stor möda få ut hyfsade texturförlagor. Tyvärr belamras bilderna av massa träd, personer, statyer, bilar och annat som måste maskar bort för att få till en acceptabel textur. Jag började vågat med Gatusidans mittdel och ni ser vad som krävs i tålmodigt tempo ![]() Mannen på statyn vars underkropp återstår att maska bort, vem var det??? Betänk att jag kommer från Mölndal och inte vet mycket om Hufvudstaden. Sen är det massa personer som står både här och var, säkert SJs kunder, men dom skall bort!!! Sånt é lifvet för en stationsbyggare i Trainz:
![]() |
#23 | |
|
![]() Citat:
Statyn är på Nils Ericson (ingenjören och järnvägsbyggaren), som jag inte hade någon aning om eller ens tänkt på att den har funnits utanför Centralen (hmmm, infödd Stockholmare som jag är ![]() https://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Ericson_(staty)
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2015-08-19 klockan 20:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Veteran
|
![]()
Nils Ericson, borde ha gissat det
![]() Men det är klart vi fortsätter Bengan, Stockholms C måste helt enkelt finnas till Trainz ![]()
![]() |
#25 |
Veteran
|
![]()
... är i princip klar - Nils Es underkropp är bortforslad, SJs kunder bortskrämda med bombhot, träd, lyktor, stolpar och annat nedsågade. Bengan måste nog medge att dessa texturer blir bättre än "Ketchups" ?
![]()
![]() |
#26 | |
|
![]() Citat:
Jepp, ser betydligt mycket bättre ut. Fråga. Funderar du på en texturegrupp till henne, som med den tyska. Nuvarande färg plus den gamla, om den nu var brun eller om den gick mot det rosa.
![]() |
![]() |
#27 |
Veteran
|
![]()
Jag har inte funderat så långt men det är en idé. Du är ju själv duktig på ommålningar så det kan väl bli din uppgift
![]() Jag visar nu hur man från två halvtaskiga GE-bilder kan göra en bra textur till långsidorna: Sist en bild på "gamla" färgsättningen - tidsdatera den kan ni nog mha fordonsparken ![]() En länk till lite hisoria: http://www.historiskastockholm.se/sp...centralstation
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-08-20 klockan 13:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Veteran
|
![]()
Har samlat mina hittills 2 texturer på en stor 2048x2048px och även knyckt några taktexturer från sketchupen. Sen har jag börjat grovmappa delarna på mittpart och långsidor - det blir en del jobb att få det snyggt och annexen på ändarna och paviljongen återstår - resten ger sig efterhand - seklet är ungt
![]()
![]() |
#29 | |
|
![]() Citat:
Gjorde ju, några försök för några år sedan och det gick åt pipan. Tappade helt lusten att lära mig, när jag inte kom någonstans och såg hur du enkelt ändrade färg, från den ena till den andra på kort tid. En annan färgvariant på byggnaden. .
![]() |
![]() |
#30 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Bara en fråga, vilket år är bilden från. Det är högertrafik och med fordonen torde vara u slitet av 60.
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|