![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
|
![]()
M28 levererades i högertrafikutförande från 1965, och gick "felvända" efter M25. Och så användes M25 på Angeredsbanan med höger-vänstervagnar kopplade mot varandra, då plattformar bara fanns på ena sidan och vändslingor saknades.
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
![]()
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Hm, rättning i leden nu!
Efter högertrafikomläggningen fick väl de ny HTvagnarna dra gamla vänstervagnar "back-to-back" för att tillfälligt råda bot på vagnbristen ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Okej nu blir det många bud
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack Rac,
då räcker det alltså med en HT och en VT, resten löser man själv !? Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Ja det tycker jag räcker mer än väl
![]() ![]() Senast redigerad av rac_hammer den 2014-01-07 klockan 23:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... då tror jag jag vet hur jag skall göra.
Även stegarna bak skall vara separata mesher i config så man kan plocka bort dom om man vill. Det blir ju en himla massa saker man kan ändra genom att editera config så det vore ju bra om det fanns en propertyruta där allt detta kan göras i Surveyor. Min förmåga att skripta är dock starkt nedsatt så jag är tveksam. Dessutom finns ju (ännu) inget sätt att byta pantograph på detta sätt ! En texturegroup finns som kan fyllas på men även den kräver skriptning för att fungera i Surveyor. Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
![]() Om du definierar någon "extra" så kommer den upp som ett val i propertyrutan i Surveyor. Kod:
// // Filename: stlMotorVehicle.gs // Class: STLMotorVehicle (derived from MsMotorVehicle) // Version: 3.12.3 // // Modified by: svenolov // // Original filename: gsmb.gs // Original class: gsmb (derived from Vehicle) // Author: STW // EMail: ? // // Changes: Texture definitions. // ---------------------------------------------------------- // textures ( body texture ) // textures_dt, textures_db, ( door top, bottom ) // textures_dl, textures_dr, ( door left, right ) // textures_ga, textures_gb, ( gable door a, b ) // textures_ba, textures_bb, ( bridge a, b ) // textures_e1, textures_e2, ( extra 1, 2 ) // textures_e3 ( extra 3 ) // // Animated doors on load and unload. // ---------------------------------------------------------- // door_top // door_left // door_right // door_bottom // // Animated extras (not used with load/unload). // ---------------------------------------------------------- // door_top_left, door_top_right // door_bottom_left, door_bottom_right // extra_1, extra_2, extra_3 // // To add extras on load/unload you must add your own custom // code in your decendant class. // Example on this, see file template_ex.gs. // // Property editor names // ---------------------------------------------------------- // In the config file you can add names (strings) for doors // and extras in the string-table. // // string-table // { // door_left "Dörr, vänster" // door_right "Dörr, höger" // extra_1 "Hyttdörr" // } // // Animation duration // ---------------------------------------------------------- // In the extensions container you can add individual values // for doors and extras. // // extensions // { // door_top 3.5 // extra_1 2.0 // } // // Default values for doors = 3.0 sec. // Default values for extras = 1.0 sec. // // ---------------------------------------------------------- // // License: For private use only. // // Redistribution of this code is only allowed with the author's approval. No part of the // code may be used commercially, and must retain the GPL/Open Source manner. Redistributions // must retain this header unchanged, and any modifications must be explained separately. // // NOTE! This code can be changed without any notice. //
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... och det blir vagnar i leveransutförande 1958 som jag laddar upp.
Men för de som önskar ändra utseende gäller det att klona en vagn och sedan skapa en egen textur M25.tga. Sedan kan man göra ett otal ändringar via config-filen. Jag har gjort en kommenterad config-PDF var man kan ändra (eg. väldigt lätt!?). Sedan hur man ändrar destination, linje, vagnnamn och vagnnummer beskrivs i den andra PDFen. (principen är samma som för M23 Mustang). Några bilder på de sista justeringarna: 1. Backspeglar finns nu i 2 varianter - old och new. Bilden visar new-spegeln. (reflex-märkningen tillkom väl troligen efter att nån styrelseLedamot i GL kört skallen i en ![]() 2. VT-vagnen är skyltad linje 5 Torp och har nr 501. 3. HT-vagnen är skyltad 4 Mölndal och har nr 554. 4. Till Jockes förnöjelse är nu även mittdörrarna det han kallar "knuffdörrar", dvs. avstigande fick själva "knô" upp dörrarna som sen smällde igen rakt i "trynet" på nästa avstigande (Ett gammalt GL-knep att hålla de resande kvar i vagnen ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|