Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-20, 12:36   #1
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
Om vi i framtiden vill göra någonting riktigt svårt tillsammans så skall vi utveckla ERTMS-systemet till simulatorerna. Detta system kommer att användas inom hela Europa. Men det innebär en datamodul i loken som man måste kunna 'installera'........
Tror nog att RailSimulator kommer att göra det själva i framtiden, så det kanske inte är någon ide att göra det nu.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 14:59   #2
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Jag e faktiskt riktigt nybörjare på det här, och har ingen aning, om jag ska vara ärlig. Så jag gör som jag alltid brukar göra: Prova mig fram. ATC-Baliser är ju något som saknas i RW, så jag tänkte ta intiativet att börja göra en. Detta är dock en sidoprojekt, och jag har inte mycket tid till att jobba med den just nu.

Alternativet är att jag kan försöka importera Lan´s ATC-Baliser till RW, och be någon scripta dem så de åtminstånde fastnar i rälsen. Då vet jag åtminstånde hur jag kan importera andras objekt till RW. Någonstans måste jag börja.

ATC-Scriptandet är en fråga jag inte tänker ta itu just nu... somsagt, om ingen annan kan ta itu med detta så får jag väl kolla fram tills sommaren.

Ja, jag är helt ny, jag vill i slutändan göra (läs: ha) en modern Regina i RW, som jag postade i en annan tråd.

Sammarbete över gränserna går jag med på. Har ett ex. av Trainz 2012 liggandes, men föredrar Railworks då de har snyggare grafik och enklare körkontroller, samt bättre koll, tycker jag.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-21, 19:28   #3
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Adde, en undran, hur många polygoner är den balisen som du snickrat till?
Svårt att se på bilden men det verkar vara rätt mycket.
Ett så enkelt objekt borde klara sig med väldigt få polygoner.
Lennarts ser betydligt mer ekonomisk ut fast 'tornen' ser lite höga ut och lite smoothing skulle inte skada på kanterna.

Att ERTMS kommer till RW lär nog dröja, de stora pojkarna har ju jättebesvär att få det fungera.
Även att få in ATC är en rejäl utmaning.
Första steg skulle vara att få in en balis som ett passivt signalobjekt så kan ruttbyggarna börja placera ut dem.
Senare fråga att få det lira med signaler till loken och vad som ska hända då.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-21, 19:57   #4
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Som ruttbyggare måste jag säga att baliser utan funktion har otroligt låg prioritet. Finns så mycket annat som är mer relevant (se min tråd om signalönskemål).
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-21, 20:31   #5
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Adde, en undran, hur många polygoner är den balisen som du snickrat till?
Svårt att se på bilden men det verkar vara rätt mycket.
Ett så enkelt objekt borde klara sig med väldigt få polygoner.
Lennarts ser betydligt mer ekonomisk ut fast 'tornen' ser lite höga ut och lite smoothing skulle inte skada på kanterna.

Att ERTMS kommer till RW lär nog dröja, de stora pojkarna har ju jättebesvär att få det fungera.
Även att få in ATC är en rejäl utmaning.
Första steg skulle vara att få in en balis som ett passivt signalobjekt så kan ruttbyggarna börja placera ut dem.
Senare fråga att få det lira med signaler till loken och vad som ska hända då.

Jag tänkte importera Lennarts balis istället för min egna. Så fort jag vet ett snabbt sätt att få in de. så jag har lagt ned mitt egna balis.

Antalet polygoner var väl 20st per sida, antar jag (om man räknar så.) vissa rader har jag flyttat till änderna för att få fram de rundade hörnen.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-22, 19:48   #6
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Jag tänkte importera Lennarts balis istället för min egna. Så fort jag vet ett snabbt sätt att få in de. så jag har lagt ned mitt egna balis.

Antalet polygoner var väl 20st per sida, antar jag (om man räknar så.) vissa rader har jag flyttat till änderna för att få fram de rundade hörnen.
Misstänkte det, såg ut att vara rätt mycket polygoner runt kanterna.
Man ska använda en 3D teknik som kallas för smoothing så behöver man
inte alls lika många polygoner och slutresultatet ser ändå bättre ut.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009