| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa | 
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
	 | 
| 
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2008 
				Ort: Fagersta 
				
				
					Inlägg: 5 542
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Säkerhetsgreppet är en fotpedal som måste hållas i ett mellanläge av lokföraren. Släpper man upp den blir det nödbroms, trycker man ner den för långt blir det nödbroms. Man kan släppa den i 7 sekunder, sen blir det nödbroms. Antar att lampan tänds som en varning innan nödbromsning sker. 
		
		
		
		
		
		
			 
		
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2010 
				Ort: Nacka 
				
				
					Inlägg: 375
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	Henrik.V  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2008 
				Ort: Gävle 
				
				
					Inlägg: 1 535
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 *) Svårare att fästa den med t.ex. en kvast eller annat för att slippa hålla nere saken *) Om du dör eller får något anfall så är det förmodligen ungefär lika stor risk att du trycker ner pedalen hårdare som att du släpper den helt - genom att den skall hållas i mitten minimerar man risken för detta  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#4 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#5 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Dec 2009 
				Ort: Malmö 
				
				
					Inlägg: 2 055
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#6 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			"Kramp i foten..." - jag säger bara Roger Moore, Säffle och en kopp kaffe.  
		
		
		
		
		
		
			 
		
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#7 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			... som Svenolov så förtjänstfullt skriptade för ca. 2 år sedan, duger gott ännu. Problemet är bara att jag namnsatt alla switchar och tillhörande lampor med de namn de hade i Xoa7-hytten och Svenolov använde dom, rakt av, i sitt MsCabin-skript. så nu sitter jag med problemet att kalla t.ex. lamptest (som testar om alla varninglampor fungerar genom att tända alla) för "fotvarmare" som var ledig och inte finns på Rc. 
		
		
		
			Kanske vore något för Nisse för att slippa få "kramp i foten" ![]() Bilden visar hur jag får hålla "tungan i rätt mun" för att få allt att fungera. Ack ja, men vintern är ju lång ! 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#8 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			... det går sakta framåt ändå? 
		
		
		
			Mest för min egen skull, så jag inte går vilse i pannkakan kommer här två bilder med de flesta reglage dokumenterade: (no funk) betyder att reglagen är animerade och rör sig och har ljud till MEN har ingen effekt på loket. * betyder att dessa kommer att påverka varningslampor (om det fungerar) 1. Lokbroms 2. snabblossning Lokbroms (no funk) 3. Förarventil (tågbroms) 4. ? (no funk) 5. ? (no funk) 6. Nödbroms (no funk) 7. Hastighetsmätare 8. Signalhorn 9. ATC-panel (no funk) 10. Bromstryck 11. Dimmer (no funk) 12. Huvudbrytare (no funk) 13. Avbländning 14. Dimmer (no funk) 15. Strömavtagare 16. Bromstrycksvakt* 17. Kompressor* 18. kA-meter (no funk) 19. Ventilation (no funk) 20. Strålkastare 21. Instrumentbelysning (no funk) 22. Körriktningsomkopplare (reverser) 23. Tidbroms (no funk) 24. Linjespänning 25. Motorström (bra för att veta hur mycket man kan dra på utan att slira) 26. Belysning tidtabell vä (no funk) 27. Belysning tidtabell hö (no funk) 28. Belysning Förarhytt (no funk) 29. Belysning Maskinrum 30. Pådrag (throttle) i 9 steg 31. Varningslampor (vissa kommer att fungera liksom testknappen) 32. Ökad Dragkraft (no funk) 33. Reserv (no funk) 34. Ventilation* 35. Ljusbildsomkopplare (no funk) 36. Kvitteringslampa (kanske kopplas till Dörrstängning???) 37. Hastighetsbegränsare (no funk) 38. Tågvärme* 39. Nödstopp (no funk) 40. Dörrstängare (no funk) 41. Avgångssignal 42. Vindrutetorkarreglage vä (styr just nu båda) 43. Vindrutetorkarreglage (no funk) 44. Kaminval (no funk) 45. Ventilationslägen* 46. Kokplatta* 47. Kamineffektväljare (no funk) * Kan komma att ge indikation på varninglamppanelen??? 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#9 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2008 
				Ort: Fagersta 
				
				
					Inlägg: 5 542
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Snyggt! Men går det inte att få mer än 8 körlägen? Rc var ju avancerat för sin tid i och med att det hade steglös reglering av pådraget... 
		
		
		
		
		
		
			 
		
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#10 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2008 
				Ort: Fagersta 
				
				
					Inlägg: 5 542
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Och med tanke på hastighetsmätaren som går upp till 180 km/h är det mer likt Rc3. 
		
		
		
		
		
		
			![]() Förlåt om jag har för mycket åsikter...  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#11 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2007 
				Ort: Linköping 
				
				
					Inlägg: 14
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 5. Spärr, man lyfter denna och för bestämt upp tågbromsens handtag till ändläget för att göra ett prov om tryckluftssystemet till tågbromsen är tätt. 16. Ger endast ett pipande ljud ifrån sig för att indikera att den används, ingen visuell varning. 17. Stängs kompressorn av kommer tids nog en indikering på tablån om "Lågt tryck h-behållare" 34. Ingen indikation på tablån. 38. Indikation "Tågvärme till" lyser när tågvärmen är aktiverad. 45. Ingen indikation på tablån 46. Om jag inte minns helt galet indikeras detta på tablån med "Kokplatta till" när den aktiveras.  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
![]()  | 
	
	
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
		
  | 
	
		
  |