Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-08, 11:37   #1
Rubens tågbilder
Medlem

Reg.datum: Dec 2011
Standard Jag köpte Trainz 2010...

Hej!
Jag köpte mitt Trainz 2010 för ett tag sedan nu, men har inte riktigt kommit igång ännu. Finns det några tips på vad man kan börja med? Jag är nybörjare, så jag vet ingenting om script-språket som används eller så, så tag gärna ett steg itaget.
Mitt mål är att bygga Nynäsbanan, men hur får man dessa "perfekta" kurvor? Mina blir småkrokiga och "hackiga" när jag lägger dem. Finns det något verktyg till det?
En annan sak jag undrar är - vilket program använder man när man ska göra egna tåg och annat material som broar, vägskyddsanläggningar, träd m.m.?
Tacksam för svar!
Gammal 2012-01-08, 16:34   #2
X2an
Medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rubens tågbilder Visa inlägg
Hej!
Jag köpte mitt Trainz 2010 för ett tag sedan nu, men har inte riktigt kommit igång ännu. Finns det några tips på vad man kan börja med? Jag är nybörjare, så jag vet ingenting om script-språket som används eller så, så tag gärna ett steg itaget.
Mitt mål är att bygga Nynäsbanan, men hur får man dessa "perfekta" kurvor? Mina blir småkrokiga och "hackiga" när jag lägger dem. Finns det något verktyg till det?
En annan sak jag undrar är - vilket program använder man när man ska göra egna tåg och annat material som broar, vägskyddsanläggningar, träd m.m.?
Tacksam för svar!
Perfekta kurvor? Nja, perfekta är iaf mina nog inte. Men för att göra dem bra, så brukar jag ta tva raka sträckor (klicka ut två spår som är ifrån varandra och klicka på "Straighten track"-knappen och klicka på spåren) och sedan klicka ut ett spår imellan. Öva på det flera gånger, är mitt tips.

Hur man skapar egna saker - du gör själva modellen i ett 3D-program t.ex Blender, gMax. Korvtiger har gjort en bra manual till Blender. Sedan kan man använda "Content Creator Plus" för att lägga ihop modellen, och lägga till boggies, strömavtagare mm. Det är väldigt avancerat dock.
Gammal 2012-01-08, 17:40   #3
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Usch, jag slängde 500:- i sjön när jag köpte TRS10. Den enda rutt jag ville köra samarbetade inte och allt var bara problem. Håller mig till RW.
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 17:56   #4
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Hej!
Tacksam för svar!
Här finns lite svar: Gå in i Allmänt om Trainz, leta rätt på sjätte posten "Starthjälp...". Här finns de viktiga sakerna. Skog: Skriv in i Sök "SvenskaSkogar". Gå sen in i www.Banbyggarna.se och ladda ner Svenska tåg 2004 0ch 2005. Häri finns cdp-filer till SvenskaSkogar.

Tips: Gör banan först och lägg ut signaler m m. Skog sist.

Och så glöm inte en sak: Du får inga svar om du inte frågor.

När det gäller Nynäsbanan så fanns bara småkrokiga och hackiga kurvor vad jag minns. Dåligt underhåll på SNJ-tiden.

Välkommen till den här stationen

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 18:05   #5
Rubens tågbilder
Medlem

Reg.datum: Dec 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Usch, jag slängde 500:- i sjön när jag köpte TRS10. Den enda rutt jag ville köra samarbetade inte och allt var bara problem. Håller mig till RW.
Tjaa, jag köpte den för 199:- på webbhallen.com.
Gammal 2012-01-08, 18:28   #6
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

Citat:
Tjaa, jag köpte den för 199:- på webbhallen.com.
Det var ett bättre pris! Jag köpte spelet precis när det släpptes. Som sagt är jag mycket missnöjd :/
Gammal 2012-01-08, 18:41   #7
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Det var inget bra svar på Rubens fråga. Kommentarer utanför ämnet kan med fördel läggas på annan plats.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 20:23   #8
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Va fan Micke, vad är det för jävla skitsnack du kommer med.
Det har inte det allra minsta med frågan som ställdes här att göra.
Att inte du klarar av att lära dej Trainz (har inget som helst med nått' "samarbete" att göra, som du skyller på) är helt orelevant.

När jag började med Trainz för några år sedan, så fattade jag inte halvsju av någonting alls.
Mitt tips är att du gör som jag gjorde, testa allt som finns att testa, prova att klicka i alla knappar t.ex, och se vad som händer, när du lägger ut räls, osv, osv.
Man lär sej nya saker hela tiden (nåja, tydligen inte alla).
Eller så är det bara att fråga på, allt eftersom du behöver vägledning.
Vi är många som kan ge dej seriösa svar.
Gammal 2012-01-08, 20:33   #9
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

Nej jag vet, fel av mig att ta upp det i denna tråd. Ber om ursäkt för det!

Nej, det berodde inte på att jag inte klarade av att lära mig trainz, det berodde på att Stockholms Tunnelbana inte fungerade i TS10. Min tanke var att köpa Ts09 eftersom det var säkert att det fungerade med 09, men folk övertygade mig om att Tunnelbanan visst skulle fungera med 10, så jag köpte det, och blev mycket besviken när det inte fungerade. Efter det orkade jag inte lägga mer tid på det eftersom jag tyckte det krånglade för mycket.

Men som sagt, fel att ta upp det här, back to topic!
Gammal 2012-01-08, 21:57   #10
baloo406
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard Rubens tågbilder

Det finns en väldigt bra vägledning som Chuck Brite har gjort. den är på engelska. Men kan ge mycket bra tips på hur man gör i trainz när man bygger. Själv lärde jag mig en hel del genom den.
Den är skriven för Ts 2006, men det mesta gäller ännu.

Den finns på länken nedan.

http://trains.0catch.com/tutorial.html

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:07.