Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-01, 21:25   #1
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard Är det moraliskt OK att importera SketchUp modeller från 3D Warehouse

Hej

Jag håller på att lära mig skapa modeller till Trainz och så småningom kanske modellerna jag skapar från grunden duger att visa för er.

Men som en del av lärprocessen har jag labbat med att importera SketchUp modeller från 3D Warehouse i Collada format till blender och sedan till 3D max.
Jag inser att det går alldeles utmärkt att göra det och att det finns ganska många modeller av god kvallitet som skulle se fina ut i Trainz.

Googles användarvillkor för från 3D Warehouse säger ju följande:

”Genom att skicka, publicera eller visa innehåll via 3D Warehouse beviljar du Google och dess slutanvändare en global, royaltyfri, icke-exklusiv, oavbruten licens att utöva rättigheten i innehållet, enligt följande:
a. att reproducera innehållet;
b. att skapa och reproducera arbeten härledda från innehållet;
c. att offentligt visa och distribuera kopior av innehållet;
d. att offentligt visa och distribuera kopior av arbeten härledda från innehållet; ”

Så enl. punkt B det verkar ju vara juridiskt sett OK att göra det.

Men vad tycker ni, är det … hm moralsikt OK. Jag har inte riktigt bestämt mig.

MVH Björnl
bjornl besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 21:36   #2
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

mest moraliskt vore de att säga att objektet är tagit därifrån. så du inte anger dig själv som skapare. Det tycker jag skulle vara moraliskt fel.

Dock måste objekten göras om en del, så de passar trainz (minska polygoner tex)

Så de är rätt mycket jobb att göra de rätt..

Har tänkt tanken jag med, men de blir mest bara insperation/mått jag hämtar från dom..

posta i rätt forumdel nästa gång
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 21:40   #3
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Sorry, jag hade tänkt mig att posta i 3 D designdelen.

Och jo jag hade nog till och med tänkt mig att kontakta skaparna och be om tillåtelse om jag skulle göra så.

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 21:43   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej

Jag håller på att lära mig skapa modeller till Trainz och så småningom kanske modellerna jag skapar från grunden duger att visa för er.

Men som en del av lärprocessen har jag labbat med att importera SketchUp modeller från 3D Warehouse i Collada format till blender och sedan till 3D max.
Jag inser att det går alldeles utmärkt att göra det och att det finns ganska många modeller av god kvallitet som skulle se fina ut i Trainz.

Googles användarvillkor för från 3D Warehouse säger ju följande:

”Genom att skicka, publicera eller visa innehåll via 3D Warehouse beviljar du Google och dess slutanvändare en global, royaltyfri, icke-exklusiv, oavbruten licens att utöva rättigheten i innehållet, enligt följande:
a. att reproducera innehållet;
b. att skapa och reproducera arbeten härledda från innehållet;
c. att offentligt visa och distribuera kopior av innehållet;
d. att offentligt visa och distribuera kopior av arbeten härledda från innehållet; ”
Så enl. punkt B det verkar ju vara juridiskt sett OK att göra det.

Men vad tycker ni, är det … hm moralsikt OK. Jag har inte riktigt bestämt mig.

MVH Björnl
Punkt b. Om man kan härleda innehållet till skaparen, d.v.s. till dig, så är det väl inga problem i ditt fall.

EDIT: Men du godkänner också att Google och dess slutanvändare kan använda ditt material utan att betala "royalties" till dig.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-03-01 klockan 21:55.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 21:56   #5
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej svenolov

Jo jag resonerade såhär utifrån mina tämligen bortglämda 30 P juridik.

Googles slutanvändare, ja det är förstås jag .

Skaparen av modellen (som ju inte alls är jag) har under punkt B i avtalet gett Googles och dess slutanvändare dvs. mig, rätt att skapa och reproducera arbeten härledda från innehållet (och för mig låter det exakt som att göra om modellen för trainz).

Min tanke var dock att om.. jag gjorde det skulle jag dels fråga om lov och dels ge kredit för modellen till den riktiga skaparen i configfilen.

MVH / BjörnL

PS en lika viktig men mer praktisk fråga är ju vad är en rimlig polygonCount för en komplex byggnad. I den modell jag labbar med ligger den på 867 såvitt jag förstår, är det åt skogen?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg polygoner.jpg (74.0 KB, 62 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 22:03   #6
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej svenolov

Jo jag resonerade såhär utifrån mina tämligen bortglämda 30 P juridik.

Googles slutanvändare, ja det är förstås jag .

Skaparen av modellen (som ju inte alls är jag) har under punkt B i avtalet gett Googles och dess slutanvändare dvs. mig, rätt att skapa och reproducera arbeten härledda från innehållet (och för mig låter det exakt som att göra om modellen för trainz).

Min tanke var dock att om.. jag gjorde det skulle jag dels fråga om lov och dels ge kredit för modellen till den riktiga skaparen i configfilen.

MVH / BjörnL

PS en lika viktig men mer praktisk fråga är ju vad är en rimlig polygonCount för en komplex byggnad. I den modell jag labbar med ligger den på 867 såvitt jag förstår, är det åt skogen?
Ja, då är ju du också en slutanvändare (tredje part) i det här fallet, så jag kan inte se några problem i det.

EDIT: Du ska inte behöva fråga om lov, är min slutsats.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-03-01 klockan 22:07.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 22:31   #7
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

De finns massa tekniker att använda sig av, typ att om det är rundning på fönster på båda sidor, så kan man låta rundningen gå tvärs genom huset för att spara polygoner.

Mycket handlar om hur många av den typen av objekt som finns brevid varandra

Du kan inte göra gräs med massa polygoner, då du vill ha massa gräs brevid varandra. då är det bättre att fuska för att inte datorn ska spy på antal polygoner i ett området.

ett unikt hus (tänkt att bara ha ett/få av) kan bli större. tänk ett monument
medans massa villor brevid varandra borde vara lite färre.

edit:
Jag skulle tro att den borde gå att banta till typ hälften om man är aggresiv
rundningarna borde räcka med typ.. 8-10 sidor för att bli snygga

men allt beror på avstånd från spåret (en station får gärna ha många, så man ser allt) medans ett hus långt bort inte behöver så mycket..

man får använda knölen mellan axlarna lite
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam

Senast redigerad av leoj den 2011-03-01 klockan 22:36.
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:10.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009