![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
A propå!
Försökte sätta några Om-vagnar efter Mg, men det såg inte så bra ut. Vad kan vi göra? Dessa förträffliga modeller skulle behöva en uppfräschning - vem orkar och vem kan släppa till orginalfiler?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
dom där är väll inbyggda ? då sitter ju auran på filen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Vagnen/vagnarna finns för nedladdning hos Banbyggarna.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Oj, beta! Och jag som inte gjort någon engineconfig ännu!
En O-vagn är inte svårt att bygga. Personligen tror jag att det går snabbare att bygga en ny av någon variant än att modifiera den gamla.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Jo exakt, det är ganska enkelt att bygga godsvagnarna. Jag har funderat på att plocka ihop ett antal när jag får tid[TM]. Ritningar finns ju i särtrycken som jag har länkat i underlagstråden och Ulf har en hel del bilder här: http://nitton.fotopic.net/ Jag har även funderingar på att bygga dessa vagnar upplastade på överföringsvagnar, det är inte så mycket extrajobb när man ändå arbetar med modellerna.
Men just nu såg går i stort sett all tid jag har över till Trainz åt för att testa det svenska signalsystemet. Jag kan ju tillägga att ingen blir gladare än jag om någon bygger snygga svenska godsvagnar. Låt alltså inte mina funderingar verka avskräckande. Dessutom finns det nog med vagntyper för att hålla oss alla sysselsatta.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
Senast redigerad av bear den 2010-01-23 klockan 12:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
|
![]()
Snygg! har inte testat en, men varför kommer denna tidigare än x5:an? Båda är minst lika snygga!
__________________
X2an! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Hej Lennart
Snyggt Lok, och snabbt du jobbar nu. Jättekul att se. Vad jag försår så kommer inredningen senare innan du är klar med loket, det kommer nog att bli jättesnyggt. Du bör nog också kolla bufferthöjden, de verkar ligga lite lågt, och bufferternas fästplattor sticker ned från buffertplankorna. Annars var det himla läckert..
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Enl. Auran skall bufferhöjd = koppelhöjd vara 890 mm från räls överkant, men det verkar inte stämma med "verkligheten". Plogarna är för stora och buffertbalken går för långt ned - det skall jag kolla. Jag noterar alla synpunkter från alla! Funderar över LOD till mina detaljrika modeller, i 3 nivåer (det hackar på min gamla dator när jag har mycket grejer på banan). Hör av er med synpunkter - det är värdefullt!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Svensk standard, bufferthöjd mellan rälsöverkant(rök) och buffertcenter: 1040mm
Vissa vagnar har andra höjder på ritningen, ungefär mellan 1030 och 1060. Höjden varierar ju också på grund av fjädringen som är beroende av last. Malmvagnarna har höga buffertar för att de bär tung last. Enligt MRO säo får man inte koppla ihop två normalspåriga fordon om höjdskillnaden mellan buffertmitterna är större än 80mm för fordon med övergångsbryggor(personvagnar) eller 125mm på övriga fordon. Dragstångens (den som koppelkroken sitter fast i) höjd varierar mellan samma höjd som buffertmitt +-20mm. Buffertlängden är normalt 650mm.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|