![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#14 | ||
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() Citat:
Formellt så var det inte stationsuret, utan stationstavlan som markerade en stations(/trafikplats) mitt. Man använde i regel bara uret som tumregel vid placering av denna tavla. Banläran (Kungl. Järnvägsstyrelsen 1915), första bandet stycke 354 säger såhär om det hela: Citat:
Att uret är bra valt för passagerarna köper jag inte. Finns väl ingen passagerare som är intresserad av var det exakta metertalet från banans 0-punkt för denna trafikplats räknas? Detta är enbart av intresse för järnvägspersonalen. För dessa är det kanske däremot mer praktiskt att stationsuret som tumregel används som referenspunkt, vilket är lätt att hitta på en station. För övrigt så är placeringen av försignaler olika beroende på banans lutning. Enligt Banläran, andra bandet, så varierar denna distans mellan 300-900 meter med längre avstånd ju brantare utförslutning som spåret har.
__________________
-k- |
||
![]() |
![]() |