![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
|
![]()
Vilket vackert texturarbete du gjort Lennart!!! Det ser JÄTTESNYGGT ut! Och det på din fantastiska modell, gör så det ser kanoners ut!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Trodde att ända skillnaden på dom olika Y:na var på drivhjulen. Mina ritningar är på SWB:s Y3 ![]() Förövrigt så ser hon underbar ut i dom båda kostymerna. ![]() EDIT: Kollade upp T.G.O.J.s Y3 och den är också byggd efter din ritning. Men på dom bilderna jag hittade, så har dom inte slagit ihop ång och sanddome till en enda. Hittade även en ritning på nätet för henne. Bild. http://www.nbvj.se/fordon/anglok/tgoj125.jpg Ritning. http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...&id=7118#p7139
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2013-09-12 klockan 17:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
|
![]() Citat:
http://www.svenska-lok.se/damp.php?s...a=S10&typenr=0 http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=72120 Det här med privatbane littra är ibland lite förvirrande tycker jag. Olika bolag med olika lok kan ändå ha samma littra. Som här i fallet med Y3. Det fungerade ju eftersom privatbanorna inte hade något gemensamt littrasystem. En till länk som sammanfattar Y3 loken mycket kort: http://svenskmjwiki.wikispaces.com/%...lok+littera+Y3 För att kommentera modellen: Som vanligt mycket snyggt lan! Lite mindre tanklok av den här storleken är alltid trevligt. Och som Jockes skrev, fina texturer ![]()
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... SWBs Y3 hade sluttande tankar fram och annan hyttprofil m.m.
TGOJs Y3 hade axelföljden 1´C och mindre hjul, andra domer och tryckluftspump mm. Nu koncentrerar jag mig på BJ Y3 och SJ S5 och "skiter" i andra varianter. Ni får gärna spåna vidare men utan mig !!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 846
|
![]()
Hej lan!
Är det detta lok du tänker på? http://www.svenska-lok.se/damp_solo....9&n=sj-s5-1895 |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... på hyttens framgavel sitter, vad jag tror är matarvattenledningar från tankarna till påfyllning av pannan (?). Dom är karaktäristiska för BJs Y3or.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... var de små "söta" taken över de bakre fotogenlyktorna.
Vedskylet tillkom väl under andra världskriget när tyskarna torpederade de engelska kolbåtarna innan de nådde Göteborg.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Men tyckte att ämnet vart intressant. Trodde inte att det var så stora skillnader på BJ, SWB och T.G.O.J.s Y3 ![]()
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
TACK Bengan,
Citat:
Nu först börjar jag få helkoll på hur man gör en drivboggi till ett ånglok. Det har tagit ca. 12 år men nu kan jag göra en på några dagar. Bilden visar lite av komplexiteten:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
|
![]()
Ja.. inte förstod man mycket där! Men detta kommer verkligen bli snyggt i Trainz!!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... med "glänsande" resultat
![]() ![]() En byggares vedermödor, men problem finns ju för att lösas ![]() Jo men det hoppas jag också !!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Bj har verkligen bra lokputsare!
![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Mja, efter lite rättning i "lokputsarleden" blev det väl bättre, men nu försvann transparensen på dekormålningen och de bakre plogarna blev också "bortputsade". Men i morrn är en ny dag och mina "lokputsare" skall få sig en rejäl "uppsträckning"
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Bra jobb som vanligt! ![]() |
|
![]() |
![]() |