| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#76 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2009 
				Ort: Stockholm, Norrort 
				
				
					Inlägg: 265
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Det är ett mycket vackert lok och värme vagn.  
		
		
		
		
		
		
		
	 
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#77 | 
| 
			
			 Tidigare v10 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2005 
				Ort: Halmstad 
				
				
					Inlägg: 2 513
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Osäker på om det var standard bland Sv1 
		
		
		
		
		
		
		
		
			 rna eller ej, men Sv1 55171 har iaf en gummibälj runt bakdörren med nedfällbart gångbord så att man kan korsa över till andra vagnar.Sedan sitter motorpaketen i mitten av vagnen och bakre halvan från skjut dörrarna och bak är ett resegods/personalutrymme med sovloft och dush. Framför motorpaketet så är det som en vanlig resegodsvagn med det lilla personal utrymmet. I övrigt ska det vara med rundning på hörnen av av korgen, det är en rätt rejäl kurvning av korgen på hörnorna. Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2012-11-06 klockan 18:21.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#78 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Vad jag vet byggdes dessa vagnar om från F-vagnar allt eftersom behov uppstod när SJ märkte att de nya diesellokens generatorer inte klarade kylan i t.ex Norrland på vintrarna. Detta måste ha börjat redan på slutet av 1950-talet och början av 1960-talet, och då fanns, vad jag vet inga "vulst"-bälgar. Jag har gått efter den ritning jag fått av Kenta ! Troligen kopplades den platformslösa änden alltid mot loket ??? Vad gäller dina övriga kommentarer säger ritningen nåt annat och så får det bli! Fanns säkert olika varianter ? 
		
		
		
		
		
		
			Allt tjat om rundade hörn undanbedes, jag vet och har försökt, men det skiter sig fortfarande, "Chamfer", "Fillet" och "Tesselate" hjälper föga, vid "smoothingen" är kantigheten kvar ?? Citat: 
	
 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#79 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2002 
				Ort: Et=Eskilstuna,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 136
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Sv1 vagnarna had varken gummi eller dragspelbälgar. 
		
		
		
		
		
		
			Lok kopplades alltid på platformslösa änden. Sv1 har inte gods/pass ut rymme, den har en rund tank på 2000 Liter som var placerad i platformslösa änden och mitten på Sv1 finns diselmotorn med elverk. Hälsningar Kenta978 
				__________________ 
		
		
		
		
	K.A  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#80 | |
| 
			
			 Tidigare v10 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2005 
				Ort: Halmstad 
				
				
					Inlägg: 2 513
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Det är just den jag tog som exempel innan, nr 55171 som tillhör BJs, utrustad med en Gm 6-71, samma typ av motor som sitter som tågvärmeaggregat i T41. Den har inte heller någon bränsletank i vagnen utan under, vilket jag kom på efter mitt senaste inlägg att den placerades under vagnen vid ett senare tillfälle, vilket lämnat utrymme för dusch och sovloft. tjat? Ja, om inte konstruktiv kritik önskas så ska jag undanhålla detta med. Förövrigt inväntar jag fortfarande svar på det senaste mailet.  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#81 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			... de rundade hörnen löste sig nyss genom att först göra en optimize på meshen, sedan i vertexläge ett "weld" inom 0,01m och sen en "smooth-modifier". Där ser ni vad en stackars gmax-max-byggare måste genomlida:
		 
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#82 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			... altså bort med resgodset, flytta motor och generator till mitten och in med en 2000-liters tank (och hur såg den ut då???). Och bort med texten RESGODS på utsidan ??? Var det nåt mer??? 
		
		
		
		
		
		
			Citat: 
	
 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#83 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Det är inte din kritik jag klagar på, utan avsaknaden av bra snabb och enstämmig kritik. Motsträviga uppgifter leder till tveksamhet för mig. 
		
		
		
		
		
		
			Jag försöker jämka mina byggen efter era synpunkter, men när de står på kollisionskurs måste jag ta egna beslut. Skall svara på ditt senaste mail a.s.a.p! Citat: 
	
 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#84 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jag tror att motorn stod i den platformslösa änden eftersom skorstenen sitter där och tanken i platformsänden. Det vore ju logiskt att inte placera motorn intill tjänstekupén av akustiska skäl. 
		
		
		
		
		
		
			Citat: 
	
 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#85 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2008 
				Ort: Sundsvall 
				
				
					Inlägg: 4 080
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Inte för att det har med själva byggandet att göra, men det låter konstigt. 
		
		
		
		
		
		
			Så du menar att den vändes på typ en vändskiva varje gång vagnen skulle ändra färdriktning i ett tågsett, låter inte specielt troligt???? 
				__________________ 
		
		
		
		
	Ekan  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#86 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2002 
				Ort: Et=Eskilstuna,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 136
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Sv1 gick antingen som 1:a vagn eller som sista vagn i tåget 
		
		
		
		
		
		
			Hälsningar Kenta978 
				__________________ 
		
		
		
		
	K.A  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#87 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Kylarfläkten syns genom gallret till luftintaget. Snart klar för "uppkastning" ! 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#88 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2002 
				Ort: Et=Eskilstuna,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 136
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Sv1 ser super perfekt ut,bra jobbat Lennart !!! 
		
		
		
		
		
		
			Hälsningar Kenta978 
				__________________ 
		
		
		
		
	K.A  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#89 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			av T4 + SV1 kommer strax att ske i Downloadtråden. Dessa har då "public beta"-status så kom gärna med synpunkter HÄR: 
		
		
		
			T4 är lite speciell vid uppstarten, man måste "fälla upp panton" för att loket skall gå att köra. "Panton" utgörs av alla öppna luckor som Åssbon nu kommer att stänga. När han krupit till ro bakom växellådan är loket klart att köra. Loket har V3s hytt (som är helt fel men bättre än ingen) Grattis Gunter2, ibland går ens önskningar i uppfyllelse men oftast int! ![]() Dom finns här: T4+SV1 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			Senast redigerad av lan den 2012-11-07 klockan 16:45.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#90 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			
	 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			blir det någon verison med marshal lycktor?
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	jag Kan ha spår av Dyslexi     SILJANS BANAN!![]()  !
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |