| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#76 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			
	 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			"Snurr-reglaget" i höge hörn på förarbordet, är det till för att bestämma hastigheten? Vet att ett sådant reglage finns i de amerikanska AEM-7 loken som är baserade på Rc. Om så, kommer detta reglage få sin rätta funktion här i Trainz? 
		
		
		
		
		
		
		
	Förövrigt, jätte bra jobbat Lennart!  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#77 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2008 
				Ort: Fagersta 
				
				
					Inlägg: 5 542
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Det är en så kallad hastighetsreferens. En simpel farthållare som bryter motorspänningen när den valda hastigheten är uppnådd. Den kan INTE bromsa tåget. 
		
		
		
		
		
		
			 
		
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#78 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
   På nåt sätt är den väl kopplad till kvitteringslampan snett ovanför, kantänka ???
		
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#79 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			... det mesta rullar på. Ett problem är att CW-loket har ett eget skript som inte alltid samarbetar med Svenolovs Ms-skript så vi får se hur mycket som går att implementera  
		
		
		
			![]() Fortsatt inredning av hytten fortgår. Jag laddar upp en hög bilder som ni kan studera. Förutom hyttmeshen finns 28 mesher för alla reglage och visare: Bild 1: Säkringsskåp och torkarventiler är monterade liksom lite "pappersexercis" på manöverbordet. Bild 2+3: Här hamnar man när man äntrar hytten. Här kan man "lattja med dörren, fönstret och bisittarstolan tills man tröttnar och trycker Å... Bild 4+5: ... då hamnar man i nästa översiktsvy. Här kan man "fiddla" med förarstolen men glöm inte att ställa den i "kör"-läge innan du trycker Å ... Bild 6: ... äntligen hamnar i förarstolen där du kan fälla upp önskad pantografkonfiguration, lägga om körriktningsomkopplaren, lossa bromsen m.m. och sen är det "bar å åk". Ett ytterligare Å-tryck ... Bild 7+8: ... tar dig ett slags framstupa sidläge där du kan manövrera lokbromsen och sidofönstret. Vidare tryck på Å tar dig runt till de "outsideviews" som loket har. För CW-lokets del är det: 1. Hang out, vä fram 2. Hang out, hö fram 4. Hang out, vä bak 5. Hang out, hö bak 6-9. Olika positioner utanför loket 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#80 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2008 
				Ort: Fagersta 
				
				
					Inlägg: 5 542
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jag är inte lokförare så jag ska inte säga säkert, men jag tror inte att kvitteringslampan har något med hastighetsreferensen att göra. Kvitteringslampan har en helt annan placering, långt från hastighetsreferensen, i Rc6. 
		
		
		
		
		
		
			 
		
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#81 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			
	 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Kvitteringslampan är till säkerhetsgreppet :-)
		 
		
		
		
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#82 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			... men tala gärna om vad ni pratar om ! "Säkerhetsgreppet" ? Var sitter det ? Hur fungerar det ihop med kvitteringslampan m.m. 
		
		
		
		
		
		
			Om jag skall fullfölja detta projekt behöver jag all hjälp jag kan få, så berätta på, allt vad ni orkar, annars går väl detta projekt i papperskorgen, som "påbörjat - ej slutfört" som så många andra  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#83 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2008 
				Ort: Fagersta 
				
				
					Inlägg: 5 542
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Säkerhetsgreppet är en fotpedal som måste hållas i ett mellanläge av lokföraren. Släpper man upp den blir det nödbroms, trycker man ner den för långt blir det nödbroms. Man kan släppa den i 7 sekunder, sen blir det nödbroms. Antar att lampan tänds som en varning innan nödbromsning sker. 
		
		
		
		
		
		
			 
		
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#84 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2010 
				Ort: Nacka 
				
				
					Inlägg: 375
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	Henrik.V  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#85 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#86 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2008 
				Ort: Gävle 
				
				
					Inlägg: 1 535
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 *) Svårare att fästa den med t.ex. en kvast eller annat för att slippa hålla nere saken *) Om du dör eller får något anfall så är det förmodligen ungefär lika stor risk att du trycker ner pedalen hårdare som att du släpper den helt - genom att den skall hållas i mitten minimerar man risken för detta  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#87 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Dec 2009 
				Ort: Malmö 
				
				
					Inlägg: 2 055
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#88 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			"Kramp i foten..." - jag säger bara Roger Moore, Säffle och en kopp kaffe.  
		
		
		
		
		
		
			 
		
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#89 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			... som Svenolov så förtjänstfullt skriptade för ca. 2 år sedan, duger gott ännu. Problemet är bara att jag namnsatt alla switchar och tillhörande lampor med de namn de hade i Xoa7-hytten och Svenolov använde dom, rakt av, i sitt MsCabin-skript. så nu sitter jag med problemet att kalla t.ex. lamptest (som testar om alla varninglampor fungerar genom att tända alla) för "fotvarmare" som var ledig och inte finns på Rc. 
		
		
		
			Kanske vore något för Nisse för att slippa få "kramp i foten" ![]() Bilden visar hur jag får hålla "tungan i rätt mun" för att få allt att fungera. Ack ja, men vintern är ju lång ! 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#90 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			... det går sakta framåt ändå? 
		
		
		
			Mest för min egen skull, så jag inte går vilse i pannkakan kommer här två bilder med de flesta reglage dokumenterade: (no funk) betyder att reglagen är animerade och rör sig och har ljud till MEN har ingen effekt på loket. * betyder att dessa kommer att påverka varningslampor (om det fungerar) 1. Lokbroms 2. snabblossning Lokbroms (no funk) 3. Förarventil (tågbroms) 4. ? (no funk) 5. ? (no funk) 6. Nödbroms (no funk) 7. Hastighetsmätare 8. Signalhorn 9. ATC-panel (no funk) 10. Bromstryck 11. Dimmer (no funk) 12. Huvudbrytare (no funk) 13. Avbländning 14. Dimmer (no funk) 15. Strömavtagare 16. Bromstrycksvakt* 17. Kompressor* 18. kA-meter (no funk) 19. Ventilation (no funk) 20. Strålkastare 21. Instrumentbelysning (no funk) 22. Körriktningsomkopplare (reverser) 23. Tidbroms (no funk) 24. Linjespänning 25. Motorström (bra för att veta hur mycket man kan dra på utan att slira) 26. Belysning tidtabell vä (no funk) 27. Belysning tidtabell hö (no funk) 28. Belysning Förarhytt (no funk) 29. Belysning Maskinrum 30. Pådrag (throttle) i 9 steg 31. Varningslampor (vissa kommer att fungera liksom testknappen) 32. Ökad Dragkraft (no funk) 33. Reserv (no funk) 34. Ventilation* 35. Ljusbildsomkopplare (no funk) 36. Kvitteringslampa (kanske kopplas till Dörrstängning???) 37. Hastighetsbegränsare (no funk) 38. Tågvärme* 39. Nödstopp (no funk) 40. Dörrstängare (no funk) 41. Avgångssignal 42. Vindrutetorkarreglage vä (styr just nu båda) 43. Vindrutetorkarreglage (no funk) 44. Kaminval (no funk) 45. Ventilationslägen* 46. Kokplatta* 47. Kamineffektväljare (no funk) * Kan komma att ge indikation på varninglamppanelen??? 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |