![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Slutspurten med Nynäsbanan i TANE har inletts, skrev jag juni 2017.
Slutspurten håller fortfarande på. Mellantiden har bjudit på många tuffa tag och beslut, bl a ett antal avhopp från TANE. Det har handlat om ett par års frustation. Trivs inte TANE med mig eller är det tvärtom? Men man måste betänka att Nynäsbanan är en DEM-bana utvecklad i TRS 2010 och som har flyttats över till TANE. Sånt kan rimligtvis inte ske problemfritt. Två stora, mycket, stora problem har lösts: Den tidigare invasionen av röda växel-vertex är ett minne blott – plågsamt av och an. Efter att jag fick tillbaka mitt gamla kuidnummer av N3v har arbetet flutit bra. Nya problem: Alltför ofta stängs TANE ner när jag försöker öppna banan. En skylt med budskapet. att ”spåret är inte kompartibelt med objektet som skall placeras” , terroriserar mig. Spåret är f ö Lans Pandrol-räls med de fina växlarna. Nynäsbanan i Trainz är en högrealistisk bana, som utvecklasts till stor del av Lan. Han har bl a omvandlat gamla 2010-objekt till TANE-versioner. Banan är 55 kilometer lång och sträcker sig från Nynäshamn till Älvsjö plus en ”avstickare” till Centralen (08). Den sistnämnda sträckan är lågprioriterad och kommer med stor säkerhet att inte åtgärdas. Anledningen är att Södertunneln under centrala Stockholm raserats i TANE och kan inte åtgärdas. Nya Nynäsbanan är en märklig skapelse eftersom den bygger på spårplaner giltiga in i 50-talet, men med dagens signalteknik. Sth (standardhastighet) 90 km/tim har blivit bitvis 160. Som grund ligger senaste linjeböckerna och de färskare grafiska linjeböckerna. Ett problem är att verklighetens enspåriga järnväg omvandlats till dubbelspår. Att kalla Nya Nynäsbanan för en hybrik är inget fel. Själva grovarbetet (signaler, tavlor, marktextur) är klart fram till kilometerstolpe 50 av 55. Sedan tar ett omfattande justeringsarbete över. Så frågan är: Kommer Nynäsbanan, som planerats för flera år sedan, att läggas ut? Just nu ser läger ljust ut. Bilden visar läget just nu. Stationen heter Fagersjö (KM 50+490). Här tror jag att Bengan och hans gäng samlades i uråldrig tid vid kiosken. Han får rätta mig. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Fel, fel, fel.
Fagersjö är fel sida för mig vid uppväxten. Västerort eller närmare bestämt Hässelby Strand. Angående Nynäsbanan. Har du bytt ut tavelpaketet nu, mot den senaste versionen. Du var ju emot det tidigare, då det var alldeles för mycket jobb med ändring utav tavlorna. Jag hoppas det i.a.f. för jag har ingen lust att ladda ner Nynäsbanan annars. För då är det risk, att dom nya skyltarna blir överskrivna från ditt paket och blir felaktiga om du fortfarande envisas med det gamla paketet med skyltar.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det är väl bara att hoppas att Nisse lyckas med Nynäsbanan i TANE.
Men han får nog vara beredd att ta till nya grepp och inte tro att saker tagna från TS2010 skall fungera. Nynäsbanan höll på att utveckas till en verklig pärla men då kom TANE och stängde musslan för Nils. Man förstår hans frustration och känner medlidande! Lycka till Nisse !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Stockholm
Inlägg: 65
|
![]()
Jag tycker du har gjort en otrolig insats, att ha genomfört detta i Tane. Har ju läst om alla problem och motgångar du haft, men du har tagit ny sats ett antal gånger och envist jobbat vidare.
Vilken uthållighet. Otto |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
|
![]()
Jag tycker att du gjort ett bra jobb och hoppas att du lyckas få Nynäsbanan att fungera i TANE. Annars har jag haft samma problem som du när jag flyttat banor från TS12 till TANE, massor med oförklarliga problem, men som jag hittills lyckas lösa med mycket handpåläggning.
__________________
nebo |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 388
|
![]()
Heja Nisse !
![]() Håller tummarna för att du har fortsatt tålamod. Vi två vet ju hur illa det kan bli ibland med TANE. Mitt Bensland är nu mycket stort och jag känner att det går bra, än så länge. Rapport kommer i min egen tråd "Bensland News" senare. Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Men inte nog med det; tavelpaketet för 2010/2012 har ändrats till STW:s gamla dubbelpaket Spårnära med ett nytt SignalSource. Jag har på sistone haft sex önskemål om banor för 2010 och 2012. Det här vållar huvudbry för mig; ska jag byta ut alla tavlorna för att tillgodose önskemålen? Kan dessutom tillägga att jag hittills bara haft en förfrågan om Nynäsbanan i TANE. Jag har dessutom en annan synpunkt; sitter man i en cabhytt kan man knappast inte se signalerna. Jag har kollat synbarheten för några loket. Två exempel: För att man ska se en hastighetstavla lätt läsbar ska ett Rc5-lok stå 39,5 meter framför stolpen, för BJ O/Ds 54,8 meter. För loken jag tittat på gäller det lägra värdet. Bengan: Contentan är att det går inte att garantera något som inte går att garantera. Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Borde inte vara något problem att garantera. Har du använt tavlorna för Tane eller är det dom gamla tavlorna för TS2010. Det är bara det, som jag vill ha svar på. .
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Av kuid-numren att döma ligger TANE-tavlorna i Nynäsbanan för TANE. Om så önskas kan jag ta screenshots på hela raddan.
Fungerar banan tavelmässigt? Det är väl en fråga som snarare bör riktas till Korvtiger/Blomsson. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Från tavlor till Nya Nynäsbanan i TANE. Nynäshamns station har fått en ny inramning. I övrigt är stationen sig lik från tidigare varianter. Observera stationshusets märkliga placering. När banan projekterades i början på 1900-talet avsåg man att fylla ut dammen - då en vik i Östersjön - och placera bangården där. Svandammen skapades och blev populär vintertid. Jag har själv gått igenom isen och blivit isande blöt..
Som underlag för station och bangård har jag använt en färglagd svartvit bil från 40-50-talet. Vad som inte syns är att stationen med omgivning var en viktig del av fästning Nynäshamn. Härifrån gick södra inloppet till Stockholm och några kilometer norr om stationen låg Nynäs-Petroleum, som försåg flygvapnet med soppa. Nisse |
![]() |
![]() |