![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... närmare bestämt till Schweiz. Detta lok var mitt första Märklinlok som jag fick av min far 1956 med skenor och vagnar, med en knapp på taket så man kunde öppna dörrarna. (kanske därför jag är så tjôtig med öppningsbara dörrar?). Lite kuriosa är att hela detta paket (med lok, 3 personvagnar + 6 godsvagnar, 14 raka, 18 böjda och 6 elektromagnetiska växlar + trafo, 2 ställpultar och kablar m.m.) kostade farsgubben 60 östmark vilket med svartväxling blev ca. 15 Dmark som motsvarade ca. 15 kr på den tiden. Måste ha svidit i skinnet på min ekonomiske fader
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Re4/4 fanns i ett antal olika färgsättningar, original SBB-grönt eller rött, TEE röd-gult.
Dessa länkar visar lite av loket och dessutom passande vagnar: http://www.youtube.com/watch?v=XNwlZLCf110 http://www.youtube.com/watch?v=bh8yaB9HU-U http://www.tee-usa.com/store/product31925.html Sista länken visar en HO-modell från Kato med ett 100 ggr högre pris än det farsan betalde för ett helt paket. Tiderna förändras minsann.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 845
|
![]()
Kul!
Jag har också sådant Grönt Märklinlok 1958 årsmodell. Det funkar fortfarande trots långkörning. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Varför inte göra ÖBB klass 1043, med tanke på CW diskussionen....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
SBB-CFF Re 4/4 I byggt 1947 med Oerlikon Tryckluftsbroms och säkerhetssystem (Häftiga stigningar och utförslöpor i Schweiz). Detta var ett mycket kraftfullt universal-ellok på sin tid. Om och när den blir färdig kommer den väl på DLS där den s.k. marknaden är något större än här i Swedala.
Nästa utmaning blir att forma taket till gavlarna med edge-copy, men jag börjar lära mig även detta numera. "Öfning ger fährdighet" !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... kan jag meddela att det går framåt, eller uppför som man väl säger i Schweiz. Med endast en högupplöst (5,25 Mb) "turistbild" på lok 10044 har jag lyckats räta upp, klippa och klistra ihop en huvudtextur som blev något så när.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |