![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Har skrivit ihop vad jag och kompisen gjorde i Berlin under dom tre dagar vi var där och tänkte dela med mig av detta om nån har planer på att åka dit. Kommer bilder sen om ni är intresserade!?
Onsdag den 29/9 lämnade jag och en kompis Sundsvall C med 12.08-tåget mot Stockholm C och klockan 16.21 lämnade vi Stockholm för vidare färd mot Lund. På Lund C klev vi på Berlin Night Express och fann oss till rätta i vår liggvagnskupé. Tåget utgick från Lund, med uppehåll i Perstorp (Malmö), istället för Malmö C p.g.a. av banarbeten. Torsdag den 30/9 klockan 06.04 var vi framme på Berlin Hauptbahnhof. Vår tanke nu var att köpa Berlin Welcome Card, som ger fritt resande med spårvagnar, bussar, u- och s-bahn samt rabatter på massor av sevärdheter och museer. Men Berlin Infostore (turistinformation) som säljer detta kort öppnade klockan 8.00, så det var bara att snällt sitta och vänta. Till slut öppna dom och vi fick varsitt kort á 22.90€ styck för 72h i A+B zon. Nu hade vi bra med tid, innan vi fick checka in (klockan 15.00) på vårt vandrarhem. Så vi låste in väskorna i en förvaringsbox och bestämde oss för att åka till Checkpoint Charlie först. För att komma dit, tog vi s-bahn till Fredrichstraße och därifrån u-bahn (linje U6) till Kochstraße. Efter vi tryckt en Berliner Pilsner och en Curry Wurst (båda mycket goda!), gick vi in på Mauermuseum – Haus am Checkpoint Charlie. Ett väldigt bra och intressant museum, men tråkigt att man inte fick ta bilder där! Efteråt gick vi till gränskuren mitt i gatan och tog lite bilder och jag tog även en bild på markeringen i gatan som visar var muren gick. Sen gick vi längs Zimmerstraße och kom fram till Topografie des Terrors. Där finns en bit av muren kvar samt en utställning om hur det var i Berlin under kriget. Sedan fortsatte vi vår vandring via Potsdamer Platz och Judiska monumentet (som skapades till minne av dom 6 miljoner judar som dog under andra världskriget) fram till Brandenburger Tor. Vid Brandenburger Tor, som var en port mellan öst och väst, hade dom spärrat av på västsidan och byggt en scen m.m. för att fira 10-års dagen av Tysklands återförening. Nu hade klockan blivit så pass att det var dags att åka och hämta väskorna på Hauptbahnhof och ta oss till vandrarhemmet. Vårt vandrarhem med namn Ostel, låg alldeles i närheten av Ostbahnhof och hade inretts med gamla östtyska möbler och saker och utanför ingången stod en Trabant. Vårt rum var väldigt spartanskt, men dög för oss och dessutom var priset, 118€, för två personer i två nätter i ett hyggligt centralt vandrarhem helt ok. Efter en dusch, några öl och lite vila, gick vi ut och åt och tog några öl till…