Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Berlinresan 2010 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27836)

Pierre 2010-10-04 22:59

Berlinresan 2010

Har skrivit ihop vad jag och kompisen gjorde i Berlin under dom tre dagar vi var där och tänkte dela med mig av detta om nån har planer på att åka dit. Kommer bilder sen om ni är intresserade!?

Onsdag den 29/9 lämnade jag och en kompis Sundsvall C med 12.08-tåget mot Stockholm C och klockan 16.21 lämnade vi Stockholm för vidare färd mot Lund. På Lund C klev vi på Berlin Night Express och fann oss till rätta i vår liggvagnskupé. Tåget utgick från Lund, med uppehåll i Perstorp (Malmö), istället för Malmö C p.g.a. av banarbeten.

Torsdag den 30/9 klockan 06.04 var vi framme på Berlin Hauptbahnhof. Vår tanke nu var att köpa Berlin Welcome Card, som ger fritt resande med spårvagnar, bussar, u- och s-bahn samt rabatter på massor av sevärdheter och museer. Men Berlin Infostore (turistinformation) som säljer detta kort öppnade klockan 8.00, så det var bara att snällt sitta och vänta. Till slut öppna dom och vi fick varsitt kort á 22.90€ styck för 72h i A+B zon.

Nu hade vi bra med tid, innan vi fick checka in (klockan 15.00) på vårt vandrarhem. Så vi låste in väskorna i en förvaringsbox och bestämde oss för att åka till Checkpoint Charlie först. För att komma dit, tog vi s-bahn till Fredrichstraße och därifrån u-bahn (linje U6) till Kochstraße. Efter vi tryckt en Berliner Pilsner och en Curry Wurst (båda mycket goda!), gick vi in på Mauermuseum – Haus am Checkpoint Charlie. Ett väldigt bra och intressant museum, men tråkigt att man inte fick ta bilder där! Efteråt gick vi till gränskuren mitt i gatan och tog lite bilder och jag tog även en bild på markeringen i gatan som visar var muren gick.

Sen gick vi längs Zimmerstraße och kom fram till Topografie des Terrors. Där finns en bit av muren kvar samt en utställning om hur det var i Berlin under kriget. Sedan fortsatte vi vår vandring via Potsdamer Platz och Judiska monumentet (som skapades till minne av dom 6 miljoner judar som dog under andra världskriget) fram till Brandenburger Tor. Vid Brandenburger Tor, som var en port mellan öst och väst, hade dom spärrat av på västsidan och byggt en scen m.m. för att fira 10-års dagen av Tysklands återförening.

Nu hade klockan blivit så pass att det var dags att åka och hämta väskorna på Hauptbahnhof och ta oss till vandrarhemmet. Vårt vandrarhem med namn Ostel, låg alldeles i närheten av Ostbahnhof och hade inretts med gamla östtyska möbler och saker och utanför ingången stod en Trabant. Vårt rum var väldigt spartanskt, men dög för oss och dessutom var priset, 118€, för två personer i två nätter i ett hyggligt centralt vandrarhem helt ok. Efter en dusch, några öl och lite vila, gick vi ut och åt och tog några öl till…

Pierre 2010-10-04 23:00

fortsättningen...

Fredag 1/10 börjar med att vi går ner till East Side Gallery, som börjar vid Ostbahnhof och är en 1,3 km lång bit av muren som bevarats och är full av en massa målningar (som konstnärer från hela världen har gjort). Här passerar vi O2 World, som är en multi-arena liknande Globen i Stockholm, innan vi kommer fram s-bahn stationen Warschauer Straße. Därifrån beslutar vi oss för att åka till Rahnsdorf med linje S3, för att åka Woltersdofer Straßenbahn (linje 87). Dessvärre gick nästa s-bahn bara till stationen innan (Freidrichshagen) och när vi går ut från stationen upptäcker vi en annan spårvagnslinje där, nämligen linje 88 som också trafikeras av äldre vagnar. Efter en bra stunds åkande ser jag att vi är i zon C och våra färdbevis inte gäller. Blir nojig och tänker på kontrollanter och böter och vi hoppar av vid nästa hållplats. Sedan tar vi nästa spårvagn tillbaka och betalar för oss!

Nu åker vi s-bahn tillbaka till Alexanderplatz och byter till u-bahn (linje U8), vilken vi åker till Bernauer Straße. Därifrån gick vi till Oderbergerstraße (i stadsdelen Prenzlauer Berg), för längs den gatan finns tre butiker som säljer gamla DDR-prylar. Först kommer vi till VEB Orange som har mycket saker, men till ganska höga priser. Nästa två butiker (Stiefelkombinat och Fleichmöbel) har mest kläder, så det blir ingen shopping alls. Lite besviken hoppar vi på en spårvagn och åker mot Alexanderplatz igen.

Framme vid ”Alex” är det dags för tv-tornet tycker vi och beger oss dit. Efter köp av biljetter säger hon i kassan att vi kan komma tillbaka om en timme. Så lång kö är det!!! Så vi går och äter och återvänder efter en timme och nu hamnar vi i nästa kö. Det är kön till hissarna, där det står en vakt och släpper in så många som hissen tillåter. Nu blev det så att kompisen kom upp för mig och jag fick vänta på nästa hiss. Efter 40 sekunder färd (hissen går 6 meter i sek.) så var man uppe på 203,78 meters höjd och jag och kompisen tar oss en öl i baren. Går sen runt en sväng och fotar och filmar innan vi tar hissen ner igen. Restaurangen våningen ovanför struntar vi i, då det är kö dit också och priserna antagligen är lika höga som tornet!?

Efter tornet börjar vi leta efter Loxx, vilket är en jättestor modelljärnväg, som ska ligga i närheten av Alexanderplatz. På kartan i boken vi fick med Berlin Welcome Card, ser jag att det ska ligga bredvid köpcentrumet Alexa. Efter mycket huvudbry och letande, så upptäcker vi att det inte alls ligger bredvid, utan i köpcentrumet på tredje våningen. Efter drygt en halvtimme där tar batteriet i kameran slut. Kollar lite till och köper sen en dvd om anläggningen och vi beger oss till vandrarhemmet.

Lördag 2/10 checkar vi ut från vandrarhemmet och tar s-bahn till Hauptbahnhof och låser in väskorna i en förvaringsbox. Sen tar vi s-bahn till Zoologischer Garten (i dagligt tal Bahnhof Zoo). Då jag sett filmen Vi barn från Bahnhof Zoo, så ville jag se om jag kände igen mig. Men det var bara baksidan, Jebensstraße, jag kände igen lite grann. Men det är ju inte konstigt, då filmen kom 1981! Sen tar vi busslinje 100 och åker till Alexanderplatz. Denna linje rekommenderas för att den passerar många av sevärdheterna. Nu är mitt minneskort (4GB) nästan fullt och vi går till Media Markt i Alexa för att köpa ett nytt. Köpte ett Sandisk Ultra 4GB, samma som jag hade innan, för 12€.

På väg till DDR museum, som ligger i närheten av Alexanderplatz vid floden Spree, går vi förbi en skylt där det står DDR Motorrad museum och så fort jag ser nått det står DDR på, så måste det utforskas. Här var det motorcyklar och mopeder från forna DDR i massor. Inte så stort, men väl värt ett besök! Efteråt fortsätter vi ner till floden och går förbi en affär som säljer handgjorda saker i trä. Blir väldigt sugen på motorcykeln utanför, men vågar inte ens fråga vad den kostar. Vi fortsätter mot floden...

Nu är vi framme vid DDR museet och det är proppat med folk. Detta gjorde det svårt att se saker där inne och ta bilder. Var dock roligt att se en typisk östtysk lägenhet, som dom byggt upp. Och att få sitta i förarsätet på Trabanten och drömma om autobahn. Eftersom vi nu var vid floden Spree, så passade vi på att ta en båttur. Det fanns just vid denna plats tre olika bolag, som hade kortare och längre turer på floden. Blev väldigt förvånad av hur många båtar det gick på floden och att dom inte krockade. Och många av broarna var så låga att hade man ställt sig upp, hade man fått en rejäl huvudvärk. Vi tog en tur på en timme som kostade 8,50€ och under den trevliga färden slank två öl (a´ 2,60€ styck) ner. Båtturen var en av höjdpunkterna på resan och rekommenderas varmt!

Efter båtturen tog batteriet i kameran slut (måste köpa ett extra batteri!) och vi gick upp till Alexanderplatz igen och tog s-bahn till Ransdorf. Där åkte vi Woltersdofer Straßenbahn (linje 87) till slutstationen, Woltersdorf Schleuse. När vi gick ner till slussen blev det broöppning. Bredvid vägbron fanns en gångbro som var högre, som man kunde stå uppe på och titta på slussningen. På andra sidan slussen, fanns ett hotell, en restaurang, ett kafé och en kiosk. Vi gick till kiosken och köpte varsin öl. Då min reskassa började sina nu (ungefär 10€ kvar), frågade vi efter en bankomat (geldenautomat) och fick reda på att vi skulle gå tillbaka till en kyrka och gå höger där.

Så vi gick efter spårvagnslinjen tillbaka och efter en bra bit undrade vi om vi gått fel, då vi inte sett någon kyrka alls. Så kompisen frågade en gubbe som kom dragandes på en cykel på knagglig tyska om geldenautomat. Dessvärre fattade ingen av oss vad han sa, men till slut visade han oss hela vägen dit. En bit längre bort så låg kyrkan och i närheten var banken. Efter jag tagit ut 40€ gick vi till spårvagnshållplatsen. När nästa spårvagn kom, så gick den åt fel håll och jag upptäcker då en liten bar längre bort på vägen. Inredningen i baren gissar jag att dom inte gjort nått åt sen 60-talet och det var ganska slitet, men samtidigt var det väldigt charmigt och ölen var god.

Efter ölen var svept inväntade vi nästa spårvagn till Ransdorf och tog s-bahn till Ostkreuz. Därifrån byter vi till ringlinjen och åker mot Westkreuz. När vi kommer till Sonnenalle är jag bara tvungen att gå av och kolla. Jag har nämligen en film som heter Sonnenalle och som handlar om denna plats, där det fanns en gränsövergång innan Tyskland blev enat. Här känner jag heller inte igen mig från filmen, den kanske var inspelad på en annan plats eller så berodde på att vi inte orkade gå hela gatan!?

Vi fortsätter mot Westkreuz och byter där mot s-bahn till Zoologischer Garten. Nu tar vi en längre titt här och nu står det två poliser och vaktar ingången. Var mycket liv här med knarkare och prostituerade förr i tiden och trots dom försökt att få bort dom, verkar det fortfarande vara en plats dit dom dras. Denna gång kollar vi mer inne i stationen och jag hittar en modelljärnväg i en monter. Stoppa man i en slant, så kunde man köra dom fyra tågen en stund.

Nu börja klockan närma sig 21.00 och vi hoppade på s-bahn mot Hauptbahnhof. Väl där går vi in i en souveniraffär (murbit och leksaksbil) och i en mataffär (mackor och läsk), där vi handlar upp dom sista eurona. När klockan börja närma sig 22.00, hämtar vi väskorna och sätter oss på perrongen och väntar på Berlin Night Express, som ska avgå klockan 23.01 från spår 4.

Söndag 3/10 ankom vi till Lund C klockan 08.11, där tåget mot Stockholm C skulle avgå klockan 09.28. Efter bytet i Stockholm kom vi hem till Sundsvall C klockan 17.57.

Jag tycker resan vart lyckad och att Berlin var en bra stad. Vi hann inte se allt vi satt upp på listan över det vi skulle se, men det var ju inte heller så länge vi var där och vi hann med bra mycket ändå.

Att tänka på: I stadskärnan kan dom flesta engelska, men i ytterområdena, t.ex. Ransdorf är det värre. Berlin är stort och man sitter halva tiden man är där på en spårvagn eller buss eller annat färdmedel. Ta s-bahn om ni kan, då det är det snabbaste sättet att ta sig fram! Inträden är dyrt om man inte har Berlin Welcome Card och cigaretter var lika dyrt som i Sverige och att äta ute var inte billigt heller. Souvenirer hade ibland hutlösa priser, men i stånden på gatan gick det att pruta. Det enda billiga var egentligen öl och sprit. Köpte t.ex. en flaska Jim Beam (70cl) åt en kompis för 14.95€, på boa här hemma kostar den 250kr!

Själv köpte jag billigare tysk sprit. Det blev två 70cl starklikörer (35%), en 70cl doppelkorn (38%), en 70cl bourbon whiskey (40%), fyra 50cl fruktcocktail (8%) och en 50cl doppelkorn (flaskan formad som tv-tornet). Ungefär 400kr kostade kalaset!

Sen blev det ju några souvenirer för mig också. En dvd film om Loxx anläggningen (12€), en bok om Berlinmuren med en medföljande dvd (10€), en kylskåpsmagnet (You are leaving the American sector) a´ 5€, DDR skylt till bilen (10€ (prutade 5€)), en bit av muren med äkthetsintyg (5€) och en leksaksbil (Wartburg (Trabant har jag sen tidigare)) a´ 5€.

simonbertilsson 2010-10-05 00:35

Låter som att ni haft det skoj, och mycket öl verkar det ha blivit.... ;)
Bilder skulle uppskattas! :)

Pierre 2010-10-05 08:26

5 bifogad(e) fil(er)
Hehe...jo det blev en och annan pilsner! Här kommer lite bilder...

1. Berlin Night Express på Berlin Hauptbahnhof.
2. West meets East at Checkpoint Charlie.
3. Trabanten och jag - första dejten!
4. Ostel - Das DDR Design Hostel.
5. En Trabbi vid East Side Gallery.

Pierre 2010-10-05 08:35

5 bifogad(e) fil(er)
6. O2 World arenan.
7. Linje 88 vid Freidrichshagen.
8. Baren i tv-tornet.
9. Kikare finnes!
10. Berlin från ovan.

Pierre 2010-10-05 08:38

5 bifogad(e) fil(er)
11 - 15 Bilder från Loxx.

Pierre 2010-10-05 08:43

5 bifogad(e) fil(er)
16 -20 Bilder från båtturen. Första bilden är på båten vi åkte!

andelind 2010-10-05 19:21

Mycket trevligt reportage med fina bilder.

andreas_92 2010-10-05 21:50

Instämmer mycket trevlig läsning, med fina bilder till det :tumme_upp:

Schulz 2010-10-06 00:19

Fint lok hörru! =)

Pierre 2010-10-06 19:39

1 bifogad(e) fil(er)
Kul att ni gilla läsningen och bilderna! Här är trä-motorcykeln utanför butiken med sniderier...

simonbertilsson 2010-10-06 19:55

DDR Motorradmuseum lät bekant. Man såg det nämligen från Fernsehturm. ;)
Jag har till och med en bild på det från ovan, men det ligger på en extern hdd som jag inte bryr mig om att koppla in nu...

stina 2010-10-08 23:44

Annorlunda..

Visst finns det en skillnad mellan ost o west fortfarande... gjorde ungefär samma resa ´94 och hamnade på "Berlin Ostbahnhof"....

Pierre 2010-10-09 08:11

Ja, jag tyckte också man kände skillnad på om man var i f.d. öst eller väst. Fast vi var mest i öst!

Har klippt ihop en liten film från Loxx och lagt upp på Youtube...

http://www.youtube.com/watch?v=U7zSdz_Wh0A

Pierre 2010-10-16 22:18

Ny video på youtube från Berlin, fylle varning dock!

http://www.youtube.com/watch?v=cUTeJzvUR4g

Enjoy...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:44.