![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
![]()
Skulle man kunna använda en Z4p modell och reskinna den till ÖJ färg? Eller var ÖJs Z4p och SJs Z4p helt olika?
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() Citat:
![]() Men jag har mycket svårt att tro att samtliga vagnar behöll sin röda målning fram till nedläggningen. Har nämligen en bild föreställande 8 enheter i Färjestaden 1956, samtliga gulmålade, och det skall totalt ha funnits 11 enheter på ön. Minst 3 var rödmålade vid leverans. Det är statistiskt sett rätt otroligt att alla de 8 gulmålade var på samma ställe men inte de resterande tre rödmålade. Eller förde SJ över flera bussar efter förstatligandet? Och vad det gäller spårvidden så tänkte jag mer på korgen, den är 200-400mm bredare på normalspårsvarianten än smalspårsvarianten, vilket gör att de hamnar utanför normalsektionen som är fastställd för 891mm.
__________________
-k- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
![]() Citat:
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
|
![]() Citat:
![]() SJs Z4p finns att ladda ner här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29199 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
![]() Citat:
![]()
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
![]() Citat:
![]()
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() Senast redigerad av legotrainzman den 2012-07-07 klockan 00:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() Citat:
En Z4p var ett lok med två drivande axlar, 891mm spårvidd och en effekt på 120-299kW. Även de lok som SJ beställde såg olika ut, en äldre kantigare modell och en nyare sportmodell, med lite mera strömlinjeformad korg och rundare former. Anledningen till att man gick efter effekt och inte efter utseende var för att man när man lade tidtabeller bara var intresserad av hur stor vagnvikt ett lok kunde dra på en viss bana och om man då delade in efter effekt så spelade det ingen roll vilken individ i litterat som fick dra tåget den dagen, men kunde vara säker på att den klarade det. Jämför med min normalsektion för 891mm så sticker både Yo1 och Y(d) utanför, den sistnämnda dock bara marginellt, tanklocket till exempel.
__________________
-k- |
|
![]() |
![]() |