Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-13, 22:44   #1
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard Värmland - Bensland

Hej!
Först vill jag be om hjälp. Vet någon var jag hittar "Road Landsvag"?
Det tråkiga är att jag fått en datakrasch på minTrainz 2010. I och med det så försvann en grymt massa jobb på mitt projekt om Värmland (Bensland). Allt från Nykroppa och öster-norrut till Ludvika försvann. TADDaemon stötte på ett problem - så den stora CDP-fil jag trodde blev sparad, blev inte det för TADDaemon.exe kraschade någonstans på den.
Hur som helst. Jag har tagit upp projektet på nytt och har tre månaders arbete att ta igen.
"Road Landsvag" finns troligen i den gamla Local-mappen, men återställdes inte på grund av TADDaemon-kraschen tillsammans med fem andra kuid-er som vägrar komma tillbaka. Det blir bara streckade linjer istället.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Road landsvag.jpg (48.7 KB, 346 visningar)
Svara med citat
Gammal 2011-06-29, 07:23   #2
benkegbg
Medlem

Standard

Hej!

Lägesrapport om mitt projekt om Värmland, eller Bensland som jag kallar det.
Läget frustrerande. Det går inte att spara något som CDP. Således kan jag inte dela med mig av rutten när den är klar för publicering. Jag kan alltså bygga vidare och köra på den själv, men inte spara den som CDP. Tråkigt med tanke på allt jobb som ligger bakom.

Jag vet inte vad som gått snett. Jag kan, fast det tar emot, börja om från början igen. Alla DEM-bitar finns kvar i datorn så det är "bara" att merga ihop dessa på nytt. Sedan kan jag försöka spara som CDP-fil och se om det fungerar. Gör det så kan jag fortsätta att bygga på med räls och stationer. Försöka spara igen och se vad som händer.

Håller jag på så kanske jag kommer till den punkt där TADDaemon säger stopp.
Fast det kräver som sagt att jag börjar om från början.
Här är några skärmbilder på hur banan ser ut idag. Delar av den skall jag säga, för det återstår jättemycket att göra.

Alltsammans ligger på omkring 6492 baseboards varav mycket är runt-om-kring baseboards, alltså sådana som egentligen kan skalas bort. De är med för att man skall kunna bygga ut banan ytterligare, lägga till mer räls och andra linjer, samt de utgör landskap i ytterkanterna.

Så det är väl bara att sätta igång då? Eller vad tycker ni?
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bensland.jpg (93.2 KB, 303 visningar)
Filtyp: jpg Benstad.jpg (117.7 KB, 303 visningar)
Filtyp: jpg Cows.jpg (108.7 KB, 304 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: pdf Linjekarta Bensland.pdf (98.1 KB, 46 visningar)
Gammal 2011-06-29, 11:17   #3
norrtåg
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Oj .
norrtåg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-29, 12:51   #4
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Hej!

Lägesrapport om mitt projekt om Värmland, eller Bensland som jag kallar det.
Läget frustrerande. Det går inte att spara något som CDP. Således kan jag inte dela med mig av rutten när den är klar för publicering. Jag kan alltså bygga vidare och köra på den själv, men inte spara den som CDP. Tråkigt med tanke på allt jobb som ligger bakom.

Jag vet inte vad som gått snett. Jag kan, fast det tar emot, börja om från början igen. Alla DEM-bitar finns kvar i datorn så det är "bara" att merga ihop dessa på nytt. Sedan kan jag försöka spara som CDP-fil och se om det fungerar. Gör det så kan jag fortsätta att bygga på med räls och stationer. Försöka spara igen och se vad som händer.

Håller jag på så kanske jag kommer till den punkt där TADDaemon säger stopp.
Fast det kräver som sagt att jag börjar om från början.
Här är några skärmbilder på hur banan ser ut idag. Delar av den skall jag säga, för det återstår jättemycket att göra.

Alltsammans ligger på omkring 6492 baseboards varav mycket är runt-om-kring baseboards, alltså sådana som egentligen kan skalas bort. De är med för att man skall kunna bygga ut banan ytterligare, lägga till mer räls och andra linjer, samt de utgör landskap i ytterkanterna.

Så det är väl bara att sätta igång då? Eller vad tycker ni?
Hälsningar
6492 baseboard i denna detaljeringsgrad???
Själv som jag tycker DONJs dryga 100 baseboard är mkt.....
Mkt imponerande. Ser fram emot fortsatta rapporter och bilder.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-29, 13:13   #5
benkegbg
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
6492 baseboard i denna detaljeringsgrad???
Nej, tyvärr är det inte så många som ser ut som på bilderna. Det rör sig än så länge bara om en liten bit av det hela. Själva bansträckningen går säkert över några tusen baseboards, resterande baseboard är vid sidan om själva rutten. De har ingen annan färg än HOG-färgerna.
Jag menar, rutten är ju i alla fall från Åmål i söder till Arvika i väster och Torsby i norr och Ludvika/Kristinehamn i öster, så¨nog är det några tusen baseboard som skall målas upp med träd och hus och alltsammans. Ett sjuhelsikesjobb som jag just bara startat. Nackdelen är ändå att jag inte kan spara det och dela med mig när - och OM - jag slutför projektet.
Hälsningar
Gammal 2011-07-02, 10:41   #6
benkegbg
Medlem

Standard 6.000 baseboards är för mycket

Har nu upptäckt att om filen är större än 900 Mb i Content Managern så kan man inte spara den som en CDP.
Alltså är mer än 6.000 baseboards för mycket, speciellt om det är DEM-data som ligger till grunden.
Jag skalar bort så mycket jag kan och sparar bara de baseboard som är närmast rutten.
Som synes på bifogad karta över baseboards så finns det en hel del som kan tas bort.
Ursäkta att bilden är stor, men baseboarden syns bäst så. Den röda linjen skall vara
ungefärlig bansträckning i Bensland. Se också linjekarta lite längre upp i tråden.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Benslandbaseboards.jpg (257.5 KB, 251 visningar)

Senast redigerad av benkegbg den 2011-07-02 klockan 15:22.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 16:01   #7
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard Del upp den

Skulle du inte kunna dela upp den stora banan i flera mindre och sedan göra cdp filer utav dessa. Intresserade skulle då kunna ladda ner delarna och sedan foga ihop dem. Om det nu inte finns någon gräns för storleken på ihopfogning.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-07, 18:10   #8
Egonrow
Medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard

Först vill jag börja med att beklaga!! Förstår att detta verkligen måste ta suget ur en och en annan lite amatör bakom sin skärm här är grymt imponerad av att du överväger att börja om.....en annan hade troligtvis bojkottat allt vad teknik heter hehe

Sen måste jag (OT varning på hög nivå) bara beundra arbetet du lagt ned.....detta är ju så vansinnigt snyggt och välarbetat.....jag tappar ord!!

Lycka till med "räddningsaktionen" och hoppas att de löser sig för dig!
Egonrow besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-07, 23:42   #9
benkegbg
Medlem

Standard

Tack för de värmande orden.
Nejdå, jag har inte tappat sugen "världen är full ändå av tappade sugar".
Jag har lyckats rädda sisådär 75 procent av det hela.
Lärdomen jag fick var att inte låta alltsammans överstiga 800 Mb i Content Managern.
På så vis slipper jag också dela upp rutten i mindre delar, som CDG föreslog. Tack för tipset, förresten.
Fast det skulle bli mödosamt att göra eftersom jag då måste radera en sjuhelsikes massa baseboard
och sedan spara resten som en halva. Sedan ta upp hela rutten och radera de övriga tusentals baseboarden och spara
som den andra halvan. Går naturligtvis, men är som sagt arbetsamt.
Återkommer med lite mer information längre fram när jag har något att visa.
Hälsningar
Gammal 2011-07-08, 10:51   #10
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Om man bara kom på lösningen, att kunna ta bort kartbilderna i efterskott.
När man har kladdat dit landskapstexturer och en massa annat, det är ju dessa tga-kartor/bilder som gör rutten så förbaskat stor. Dom behövs ju inte, när man har kladdat färdigt och det är ju bara kartan i gråskalan som behövs för landskapets utformning.
Gammal 2011-07-08, 13:56   #11
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Om man bara kom på lösningen, att kunna ta bort kartbilderna i efterskott.
När man har kladdat dit landskapstexturer och en massa annat, det är ju dessa tga-kartor/bilder som gör rutten så förbaskat stor. Dom behövs ju inte, när man har kladdat färdigt och det är ju bara kartan i gråskalan som behövs för landskapets utformning.
Lösning finns, fast den är omständig....

Ta bort alla objekt ur CM. Kör sen igång rutten och ta bort alla missing dependencys som du kommer att ha en massa av då.
Då får du bort kartorna.....
Gammal 2011-07-08, 14:15   #12
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Ursäkta en gamling, men det går väl att handplocka bort boards som inte behövs. Jag har bantat ned Säröbanan på det viset. Min princip var att allt som låg mer än ett board från linjen togs bort. Då försvann betydligt fler boards än som finns kvar. Att göra det med Bensland är ju ett stort jobb men det går väl att göra!?

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-08, 15:19   #13
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Ursäkta en gamling, men det går väl att handplocka bort boards som inte behövs. Jag har bantat ned Säröbanan på det viset. Min princip var att allt som låg mer än ett board från linjen togs bort. Då försvann betydligt fler boards än som finns kvar. Att göra det med Bensland är ju ett stort jobb men det går väl att göra!?
Jag tror att han talar om en form av objekt som läggs ut under marken med en högupplöst kartbild i TGA format. Vi har t.ex. fullt av sådana under DONJ - det är cirka 300mb i kartor som ligger under marken.... Dessa måste vi ta bort innan vi släpper linjen, för att de tar en massa plats samt ägs utav Google då det är deras karta....
Gammal 2011-07-08, 15:24   #14
spyfrog
Medlem

Standard

karta.jpg
Ett exempel från DONJ på våra kartor som ligger under - det är alltså objekt med påmappade kartor - i vårt exempel från Google maps. Här ser man t.ex. DONJ passera dagens E4a, då kartorna alltså är från nutid...
Gammal 2011-07-08, 18:49   #15
benkegbg
Medlem

Standard

Ett baseboard är 27,54 kB stor (enligt Content Managern). Då är det bara en grå yta.

Jag använder HOG och DEM-kartor enligt den manual som jag och Nils Blid har skapat. Några kartbilder från Google har jag inte. Bara HOG-färgerna.

En landskapskarta växer, som ni kanske vet, beroende på hur många baseboards man vill ha med i kartbilden. Man kan begränsa det med filtret i HOG. Antag att jag ställer det på 4 (av max 8) och skalar bort baseboards som jag inte vill ha.

Filen växer ändå från 27 kB till exempelvis 19,4 MB. Det är i det här exemplet 164 baseboards. Då är det alltså 164 baseboards som bara innehåller HOG-färger och inga objekt. Lägger man sedan till en massa spår och objekt med mera så växer filen ytterligare, naturligtvis.

I slutänden blir det en väldigt stor fil, särskilt med tanke på att jag har flera tusen baseboards i rutten. Den växer och växer beroende på allt annat jag också lägger på: ny räls, objekt, vägar, texturer och så vidare.

Jag måste behärska mig och skala bort alla ovidkommande baseboards för att hålla den totala filen nere under 800 MB, särskilt när allt nytt tillkommit med vägar, hus, signaler och så vidare.

Hur som helst. Jag har totalt 455,5 km räls lagd ut i alla väderstreck från Benstad. Nu har jag startat det STORA finliret att klä in alltsammans i dess natursköna prakt med ängar och skogar och allsköns kosmetika. Vi får se när jag blir klar.
Hälsningar

Senast redigerad av benkegbg den 2011-07-08 klockan 18:50.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:26.