Visa ett inlägg
Gammal 2015-10-24, 19:47   #176
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Det ser riktigt bra ut! Snyggt jobbat med övergången mellan de avnötta rälerna och de inte avnötta vingrälerna!

Men jag vill fortfarande peta på två saker:
1. Moträlerna ser ut att ha blivit smalare igen i profilen, är det bara en synvilla pga texturen? Jmf. med tjockleken de har i inlägg #99. Annars ser de riktigt bra ut!
2. Tungorna ser bättre ut, men jag är fortfarande inte nöjd! (Envis människa det där..)

Om du kikar på Bengans bild i inlägg #173 så kan man se två viktiga punkter på tungan, dels den punkt där tungan börjar ligga an mot rälen som är ungefär i höjd med slipern i mitten av bilden som har en täckplåt.
Denna "knäck" på tungan ska vara ungefär 1/3 av tungans längd ifrån tungroten, men din är mycket närmare tungspetsen. (Jämför med ritningen på en växel som jag mailade dig, där har du även namnen på delarna) Tror att det beror på att tungfästet sitter för långt ifrån rälen, om du jämför med nämnda bild så syns tungfästet precis i bildens överkant och där är det ungefär ett avstånd på en rälhuvudsbredd emellan rälen och tungan. (vilket är ca 60-65mm, så mitten på tungans rot skall vara ca 120-130mm ifrån rälens mitt.) I dina bilder är det det fyrdubbla avståndet.
Ifrån denna "knäck" så viker tungrälens fot och liv av inåt, bort från den yttre rälen, men notera att tungans rälshuvud i princip fortsätter helt rakt ifrån denna "knäck" på tungan. Den bara smalnar av på rälens sida ju närmare spetsen man kommer tills den bara är ett par millimeter bred vid tungans spets.

Den andra viktiga punkten på tungan är punkten där tungans liv sticker utanför dess huvud, och är ungefär mitt emellan spetsen och "knäcken", alltså en 1/3 av tungans längd från spetsen. (det är en ljus fläck där på den vänstra tungan i Bengans bild på ungefär den punkten) Här kommer huvudet att bli smalare för att passas in mot rälen på ena sidan och livet på tungen kommer att mer och mer "sticka ut" och bilda en "platå" på andra sidan för att den inte får bli för smal och ömtålig. Denna "platå" saknar dina växlar.

Vet inte om man blev mycket klokare på det förklaringen, men sammanfattningsvis:
1. Flytta tungans rot närmare rälen, ca120-130mm mellan mittpunkterna på rälen respektive tungans räl.
2. Flytta knäcken närmare tungans rot (blir tvunget av punkt 1.)
3. Gör profilen bredare, vid tungans spets så har foten och livet ungefär samma bredd som en vanlig räl om inte bredare!
4. Försök att få till spetsen på tungan så att det är en platå som jag nämnde.