Citat:
Ursprungligen postat av lan
... behöver jag veta mer om, t.ex. vilket läge de röda kranarna står i på bilden och åt vilket håll de vrids för att öppnas/stängas.
1. Lossningsläget bör väl vara framåt (logiskt?) så den står i bromsläge på bilderna ?
2. Varför skulle det behövas en lossningsventil till lokbromsen? Ser ut att vara nån vipparm ?
3. ? Varför blåser man huvudledningen och när ?
4. ? Varför stänger man av huvudledningen och när ?
5. Sandningspedal låter logiskt för mig ?
6,7. Fotstöd låter ochså logiskt, man satt ju högt och utan dom domnade väl benen ?
|
1: Korrekt.
2: Det fungerar som en snabblossningsventil, till exempel, vi har en liknande konstruktion på T23:an, där du drar den mot dig för att snabbare tömma bromscylindern så att du kan få igång loket, annars tar det längre tid om den ska tömma sig själv.
3:Jag tror det där är nödbromsventilen, dvs, när du drar den så tömmer du huvudledningen på luft och bromsarna går till maximal verkan.
4: Om jag inte minns fel så kan man stänga huvuledningen på fordon som går obromsade i transport, men detta har nog någon annan bättre koll på.
5: Jo, jag håller med dig.
6,7: Jo, man hamnade rätt högt, och jag tror man hade fotstöd för att benen inte bara skulle hänga.
För när man kollar bilderna så är det ju i stort sett bara ett stycke järn och ingen synlig funktion, därför utgår jag ifrån att det endast är fotstöd.