Visa ett inlägg
Gammal 2012-07-14, 14:05   #129
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... behöver jag veta mer om, t.ex. vilket läge de röda kranarna står i på bilden och åt vilket håll de vrids för att öppnas/stängas.

1. Lossningsläget bör väl vara framåt (logiskt?) så den står i bromsläge på bilderna ?

2. Varför skulle det behövas en lossningsventil till lokbromsen? Ser ut att vara nån vipparm ?

3. ? Varför blåser man huvudledningen och när ?

4. ? Varför stänger man av huvudledningen och när ?

5. Sandningspedal låter logiskt för mig ?

6,7. Fotstöd låter ochså logiskt, man satt ju högt och utan dom domnade väl benen ?
1: Korrekt.

2: Det fungerar som en snabblossningsventil, till exempel, vi har en liknande konstruktion på T23:an, där du drar den mot dig för att snabbare tömma bromscylindern så att du kan få igång loket, annars tar det längre tid om den ska tömma sig själv.

3:Jag tror det där är nödbromsventilen, dvs, när du drar den så tömmer du huvudledningen på luft och bromsarna går till maximal verkan.

4: Om jag inte minns fel så kan man stänga huvuledningen på fordon som går obromsade i transport, men detta har nog någon annan bättre koll på.

5: Jo, jag håller med dig.

6,7: Jo, man hamnade rätt högt, och jag tror man hade fotstöd för att benen inte bara skulle hänga.
För när man kollar bilderna så är det ju i stort sett bara ett stycke järn och ingen synlig funktion, därför utgår jag ifrån att det endast är fotstöd.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat