Visa ett inlägg
Gammal 2012-01-25, 22:47   #29
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

"Cyliderdräneringen" kallas utblåsningventiler, eller "pysare" av det ljud de åstadkommer när de är öppna. Sitter på undersidan av cylidern och är riktade normalt rakt ut. Styrs ifrån hytten.

Såg nu att du användt dig av billegullas spreadsheet, hur har du funnit detta? Motsvarar enginespecsen de data du har? Har själv testat och jag var inte nöjd, men det kanske bara är jag som är kräsen/har fel?
Jag har en egen uträkningstabell baserad på formler och diagram i Ånglokläran (utgåva 1949), som jag gjort ett Open Office kalkylblad till som använder sig av mängder av formler för att beräkna ett tvillingloks maximala dragkraft vid olika hastigheter och som dessutom kan rita upp motståndskurvor för valfri vagnvikt av valfri vagnstyp. Ut trillar allt i ett drag- och motståndskraftsdiagram. Väldigt användbart, vet ej än om det är 100% korrekt, har lite brister, ju längre ifrån 12kg/cm2 panntryck man är ju inexaktare blir det (10-14kg/cm2 skall vara tillräckligt nära, jag har försökt att kopiera omatematiskt beskrivbara grafer, i flera dimensioner. Funktionerna är säkert i vissa fall av 10:e graden eller ännu högre!) Dessutom gäller den bara för överhettade lok med tvillingmaskineri och normal rostansträngning, (500kg kol /h/kvm rostyta). Sedan vet jag ej hur bra den passar på 891mms lok.
Men den kräver en ordentlig mängd data, inte bara rostyta, panntryck osv, utan även data som tubernas diameter samt antal, eldyta, mm.mm.

Min tanke var att göra ett liknande spreadsheet som billegullas, men ta datan ifrån mitt och sedan helt enkelt skriva ut en steamengineconfig som man kan kopiera och vips så är det färdigt. Men till det så skulle jag vilja ha de formler som Trainz använder för dragkraftsberäkningar på ånglok, men det är ingen som har koll på dem, så det skulle innebära att jag måste flänga fram och tillbaka in och ur Trainz för att testa, ändra, testa, ändra, testa... för att hitta några samband. Något som jag inte är helt glad i att blir tvungen att göra.

Senast redigerad av korvtiger den 2012-01-25 klockan 22:48.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat