Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid
Jag har roat mig med att testköra LAn:s X 5, som GDG Expressen (fyra vagnar).
I första testet har jag kört i driver-miljö och jämfört med Rc 1 (commynity-modellen). Inom parentes (Rc1):
0-32 km/tim tog 32 sekunder (72), 0-60 63 sekunder (89), 0-100 105 sekunder Rc 1 inte mätbart).
Att bromsa X 5 från 100 km/tim till 0 tog 57 sekunder, Rc 1 tog 27 sekunder.
Toppfarten varierar: X 5 mellan 141 km/tim till över 162. Rc 1 89-100.
Ett annat sätt är att mäta accelationssträckan 0-70 km/tim: X 5 = 690 m. Rc 1: 360 m.
Sammanfattning: Det är ett nöje att köra X 5 i driver-miljö, hur skönt som helst - men pass upp för bromssträckan. Det är lätt att hamna utanför baseboarden.
Hur fungerar X 5 i cab-miljö? Ömsom ros, ömsom ris. Enerverande långsam accelation. Toppfarten - 62 km/tim - nåddes efter minuter. Men sedan behövdes inte mer än 200 m för att få stopp på vagnsättet. Bromsreglaget lättskött och bra. Vindrutetorkarna gick inte igång.
LAn - går det att göra något åt accelationen?
Nisse Blid
|
Allt du påpekar går säkert att rätta till. Det är Korvtiger som jobbat med enginespecen och jag vet inte om han har tid just nu. I cabläge är det väl knepigare eftersom reglageinställningar och enginespec. samverkar. Möjligen kan väl jag, Korvtiger och Svenolov titta på det när det blir dags för skriptning.
Tack för dina mätningar!