Visa ett inlägg
Gammal 2010-04-30, 11:00   #104
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Jag har roat mig med att testköra LAn:s X 5, som GDG Expressen (fyra vagnar).

I första testet har jag kört i driver-miljö och jämfört med Rc 1 (commynity-modellen). Inom parentes (Rc1):

0-32 km/tim tog 32 sekunder (72), 0-60 63 sekunder (89), 0-100 105 sekunder Rc 1 inte mätbart).
Att bromsa X 5 från 100 km/tim till 0 tog 57 sekunder, Rc 1 tog 27 sekunder.

Toppfarten varierar: X 5 mellan 141 km/tim till över 162. Rc 1 89-100.

Ett annat sätt är att mäta accelationssträckan 0-70 km/tim: X 5 = 690 m. Rc 1: 360 m.

Sammanfattning: Det är ett nöje att köra X 5 i driver-miljö, hur skönt som helst - men pass upp för bromssträckan. Det är lätt att hamna utanför baseboarden.

Hur fungerar X 5 i cab-miljö? Ömsom ros, ömsom ris. Enerverande långsam accelation. Toppfarten - 62 km/tim - nåddes efter minuter. Men sedan behövdes inte mer än 200 m för att få stopp på vagnsättet. Bromsreglaget lättskött och bra. Vindrutetorkarna gick inte igång.

LAn - går det att göra något åt accelationen?

Nisse Blid
Allt du påpekar går säkert att rätta till. Det är Korvtiger som jobbat med enginespecen och jag vet inte om han har tid just nu. I cabläge är det väl knepigare eftersom reglageinställningar och enginespec. samverkar. Möjligen kan väl jag, Korvtiger och Svenolov titta på det när det blir dags för skriptning.

Tack för dina mätningar!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat