Visa ett inlägg
Gammal 2010-04-29, 21:55   #20
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag har roat mig med att testköra LAn:s X 5, som GDG Expressen (fyra vagnar).

I första testet har jag kört i driver-miljö och jämfört med Rc 1 (commynity-modellen). Inom parentes (Rc1):

0-32 km/tim tog 32 sekunder (72), 0-60 63 sekunder (89), 0-100 105 sekunder Rc 1 inte mätbart).
Att bromsa X 5 från 100 km/tim till 0 tog 57 sekunder, Rc 1 tog 27 sekunder.

Toppfarten varierar: X 5 mellan 141 km/tim till över 162. Rc 1 89-100.

Ett annat sätt är att mäta accelationssträckan 0-70 km/tim: X 5 = 690 m. Rc 1: 360 m.

Sammanfattning: Det är ett nöje att köra X 5 i driver-miljö, hur skönt som helst - men pass upp för bromssträckan. Det är lätt att hamna utanför baseboarden.

Hur fungerar X 5 i cab-miljö? Ömsom ros, ömsom ris. Enerverande långsam accelation. Toppfarten - 62 km/tim - nåddes efter minuter. Men sedan behövdes inte mer än 200 m för att få stopp på vagnsättet. Bromsreglaget lättskött och bra. Vindrutetorkarna gick inte igång.

LAn - går det att göra något åt accelationen?

Nisse Blid
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat