Visa ett inlägg
Gammal 2010-03-01, 21:48   #1
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan
Fyllde på med bilderna på S1. Då Sealpower ursprungligen hade tänkt att göra S1-loket. Men han hade för dåligt med referensmaterial för det, då han startade bygget. Eventuellt skulle S1 stå på tur efter loket, som han håller på med nu.
Alltid trevligt med nya bilder Bengan, även om det inte var riktigt rätt motiv den här gången Sant är ju i och för sig att tanken ursprungligen var att göra Sa/S1 som var ett bra mycket vanligare lok än Sb som knappt fanns alls. I nuläget är det inte troligt att jag kommer göra någon S1:a inom överskådlig framtid då fokus ligger på att få det här aset samt 30-talsvagnen färdiga, i den mån jag har nåt fokus alls. Nästa lok blir sannorlikt mitt redan påbörjade men ännu topphemliga B-lok...

Oj sa jag det där

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Sealpower,
ett underbart vackert ramverk, men jag undrar bara en sak - hur mycket kommer att synas på den färdiga modellen? Jag modellerar också ramverket men förenklar och reducerar det så mycket det går och texturerna får ge en antydan om detaljer. Det är utsidan vi upplever mest i Trainz - inte ramverkets tvärbalkar och uttag. Detta är inte kritik men ett tips att närma sig en färdig modell snabbare - hoppas du inte tar illa upp? Jag skall försöka hålla mig i början av alfabetet (A-J) så kan du ta slutet (K-W). Vi kan kanske utbyta delar i 3DS- format (Jag sparar alla separata delar som separata "meshes" - återanvändning är ju ett nyckelhål (menar nyckelord) i dag!

Lycka till med ett superbt lok:
Var ska man börja när man håller försvarstal? Ramen är svår att försvara till och med inför sig själv och ens lätt sadistiska polygonjagarfilosofi...
Men nåväl, den huvudsakliga anledningen till att "den nya modellen" (med överdriven ram mm.) uppstod var, som kan läsas tidigare i tråden, att jag körde fast helt och hållet eftersom mina ursprungliga ritningar inte var tillräckligt noggranna (skamlöst stulna från en modelljärnvägsbok) vilket ledde till att när jag försökte göra detaljer som inte fanns på ritningen (bromsar, upphängning osv) utifrån Mazz's enorma bildsamling stämde inte inte kartan med terrängen så att säga... Då är det bäst att utgå från teränngen och helt enkelt rita om kartan. Vilket jag då gjorde och såg till att göra den tillräckligt bra för att jag inte skulle villa bort mig igen

Sen när alla detaljer är på plats tänker jag optimisera den mycket jag kan, även om jag i nuläget kan ta det rätt lugnt när du lagt polygonribban för svenska ånglok så högt - hoppas du inte tar illa upp.

När det gäller den där alfabetsfilosofin är jag inte riktigt med på noterna, men jag antar att du menar Littera. I så fall om du ska hålla dig till de första halvan så vill jag gärna förhandsboka Litt B eftersom det är det enda lok jag själv har någorlunda enkel tillgång att studera personligen (det står ett utanför konsum i vännäs ).

När det gäller andra bokstäver får du gärna ta UVW... för de vill jag ogärna umgås med, nej vänta det var visst lok vi talade om, fel av mig

Byta delar låter som en utmärkt idé som vi får spinna vidare på.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu  
Svara med citat