Citat:
Ursprungligen postat av MatsH
"klipp"
Min syn på det hela är att det gått från att: - Tåget/järnvägsverksamheten är det centrala, och bilden är sättet att förmedla det på
till - Bilden och dess fototekniska detaljer är det viktiga och järnvägen har reducerats till att vara det man riktar kameran mot för tillfället
Skillnaden kanske kan anses som hårfin, men jag vill mena att den första punkten hör hemma i en fotokategori på ett tågforum, medans punkt nummer två hör hemma i en järnvägskategori på ett fotoforum.
"klipp"
|
Vad mer kan man säga än;
Utomordentligt välformulerat MatsH; Högsta betyg till vältaligheten.
Till Fredrik vill jag uttrycka följande;
Det är just för att ett fotografi skall kunna tillåtas vara ett fotografi som jag gjorde mitt inlägg
och försiktiga protest mot dina 15 sekunder.
Redan där försöker du påverka individer till att börja hantera ett program som kanske inte finns
i deras intressesfär. (...och ja, det
är rättstavat)
Jag dristar mig till att säga att jag tillhör den kategorin som accepterar alla slags avbildningar
även sådana som bearbetats så hårt att motivet inte längre syns - detta kallar jag för konstnärlig frihet.
Därmed vill jag å det kraftigaste anmärka på ditt försök att lägga ord i min mun vilka jag inte använt.
I och med detta har jag också gett uttryck för att jag inte accepterar underliga påhopp och kommentarer
i likhet med dem som jag skaldade fram i mitt första inlägg i denna tråd, eller något verbalt som tolkas i helt
motsatt riktning till vad jag sagt - och jag tror att det finns flera som känner att dylika är överflödiga.
I en process där bilder för publicering skall väljas ut begränsar jag mig till att själv refusera dem, som inte håller
den klass och kvalitet jag eftersträvar, eller till fullo avbildar det
jag önskar berätta med dem - i allt övrigt så anser
jag personligen att mina fotografier gör sig bäst utan att på något som helst sätt förvanskas med ett dataprogram.
Det är ett oförvanskat original jag vill visa - ingenting annat.
Här en kort till Alexander;
Ditt inlägg var författat på ett sådant sätt, att man med mycket stor ansträngning
eventuellt skulle kunna uppfatta en aning av ett uns av felriktad kritik

.
Väl formulerat även där alltså.
Ja, vem skall man stå emot? ...man kanske skulle säga 'Vad' istället.
Mitt personliga svar, baserat på min filosofi, lyder som följer;
Alla övertalningsförsök till att göra något som man själv inte tror på eller vill bekänna sig till.
Slutligen, Schultz
Du har din åsikt andra har en annan;
Per definition så är en bild eller ett fotografi manipulerad så snart som man gör något åt den överhuvudtaget.
////////
Jag kan se framför mig om någon dag eller två ett antal inlägg som polemiserar mina kommentarer,
så jag avslutar mina inlägg i denna tråd med följande visdomsord vilka ligger väl i paritet med Alexanders slutkläm;
"Om man inte kan komma överens, så är det klokt att vara eniga om att man är oense, och därmed kunna skiljas i samförstånd"