Ämne: TGA Tool
Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-27, 23:25   #7
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Citat:
Ursprungligen postat av SubTrain
Jag har råkat ut för liknande bekymmer när jag började med GMax och mappning av texturer.

Bifogar 3 bilder som försöker förklara hur jag ser på problemet;

1. Min uppfattning på hur ditt objekt ser ut.

Bifogad fil 12983
2. En Assymmetrisk mappning, där proportionerna i texturfilen blir
som man önskar.
Bifogad fil 12984
3. En Symmetrisk mappning, där texturen i kanterna blir komprimerade
och den i mitten blir utdragen.
Bifogad fil 12985

Det svåra är om man vill mappa en del i taget (av de tre tillgänliga ytorna)
det blir oerhört svårt att få till rätt proportioner.
Jag kanske är inne på fel spår, men ett försök har jag gjort iallafall med min ringa erfarenhet.

VAd jag ville ha sagt var;
Markera alla tre sektionerna samtidigt (Håll nere 'Ctrl'), och gå sedan in i planar map och justera storleken så att den passar din textur - se till att behålla proportionerna mellan de tre sektorerna så blir resultatet bättre.

(Kompletterade texten lite)
Hej

Ja tack för den upplysningen. Du har rätt för dej ang hur modellen ser ut bara det att jag inte bygger den utan det är bara en ommålning som jag försöker göra.

Vi har konstaterat att det är som du har skrivit här att det är något sådant som gör att man inte kan få en annan textur på denna, jo man kan men då ser det ut som det gör på bilderna. Så den får vara som den är.

Sen skrev jag tidigare ochså att jag hade problem med marktexturerna ochså på samma sätt, men efter en del tester (ej riktigt klar med dessa ännu) så har det visat sej att Paint inte är ett JÄTTEBRA program att jobba med när det gäller liknande terxturer, det är bra om man vill ha enfärgat men så fort det är mer än en färg inblandat i texturen så blir det mög av det, bättre då att använda tex Psp.
När jag satte en annan textur på perrongerna som finns i rutten i Psp så funkade det alldeles utmärkt.
Nu skall jag kolla om det blir samma sak med en del annat eller det är något annat som gör att det blir "utdraget"....

MVH Kenneth