![]() |
DONJ – Lok No 2 Uppland
1 bifogad(e) fil(er)
Hej allesammans
Fick blodad tand på lok efter Norrsundet och nu har jag tänkt ge mig i kast med No 2 Uppland. Denna var ju ursprungligen tillverkad för Lenna-Norrtelje Järnväg av Nykvist & Holm år 1883 men köptes av DONJ 4 år senare. Vår modell skall visa det mot slutet av sin levnad med en hel del modifieringar som ändrad skorsten och tryckluftsbromsar. Dessutom hade den bakre löpaxel som radialaxel efter Adelskjölds patent.Nu har jag en fråga/efterlysning. Är det någon som har bild eller skiss av en sådan tingest. Eller en kort muntlig beskrivning. Jag måste ju modellera den och ritningen ger ingen vägledning. Någon bild har jag inte lyckats skaka fram men en bild på Näs - Morshyttans Järnvägs No 2 "Horndal" levererat 1881 kan ge en vägledning om det ursprungliga utseendet. Med vänlig hälsning / BjörnL |
Spännande projekt björnl - fler lok är alltid kul. :)
|
Vad det är för typ av löpaxelupphängning gör detsamma, det kommer ändå inte att synas på det du modellerar. I princip en löpaxel som kan skjutas i sidled, eventuellt svängas i sidled runt en punkt straxt framför hjulaxeln.
|
Citat:
|
Ser intressant ut! Kommer bli kul att följa denna tråd! :) Lycka till med detta bygge!
|
1 bifogad(e) fil(er)
Hej där igen
Kul att ni gillar valet. Kan rapportera att dagens byggande har gått tillfredställande så nu börjar man se hur det kommer att ta sig ut. Och det är ganska gammaldags, det är helt klart. Det är ett ganska ynkligt lok, fast det är nyare än DONJ,s första lok Jädraås så har det lägre dragkraft, 1572 Kp mot Jädraås 1867 kp. Nåja, någon måste vara sämst också. MVH / BjörnL |
Ser ut som en strålande början på ett strålande lok! Du är ju rikligt begåvad på 3D-byggande märker man!
|
Byggrapport
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Nu har jag tröttnat på lokstallar för ett tag så det är dags att damma av No 2 Uppland. Idag har jag fått till en hel del nya detaljer och drivhjulen börjar ta form. Om ni tycker att drivhjulet sitter för nära loket så det ser konstigt ut så kan jag bara säga, det skall va så. MVH / BjörnL |
Dagens byggrapport
1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen
Dagens byggrapport kan berätta att både driv- och löpboggie är i stort sätt klara. Jag börjar så smått sätta textur på ramen och cylindrarna blev klara också MVH / BjörnL |
Wow. Hur kan det gå så fort - har du varit på träningsläger hos lan? ;)
|
Hej spryfrog
Ja i princip :), desstom är det radikalt mycket enklare den andra gången man gör det. MVH / BL |
Hej Bjornl!
Ser ut att bli ett verkligt toppen ånglok. Jättekul att vi får mer å mer ånglok. Lycka till! |
Hej Vovven
Tackar :) Hur går det föresten ånglok A2 loket tro. MVH / BjörnL |
Citat:
men just nu målar jag upp tendern genom att leta efter passande texturerings objekt. |
Byggrapport - nu står besten på spåret
2 bifogad(e) fil(er)
Hej
Det har hänt en hel del. sen sist. Besten står nu på spåret och rullar som den skall. interiör, enginespec och drivboggy är inte klara utan just nu jobbar jag med textureringen och är väl halvägs... kanske. Jag försöker få en sliten look från start och provar mig fram. Så det kommer att se lite annorlunda ut när allt är på plats och intrimmat för bästa visuell effekt. MVH / BjörnL |
Byggrapport
1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen
Nu har det hänt en hel del. Upland (med ett p) är i princip klart och har börjat göra tjänst på de olka testbanorna med sina monumentala 119 Hp i enginespecen enl.billegullas uträkning. Det enda som är kvar nu är att göra en cabview. Sen skall hon släppas på forumet. MVH / BjörnL |
Aha bjornl,
slidstyrning med lutande cylindrar ser jag! Imponerande! |
Charrrrrmant litet lok, som en viss Gernant skulle ha uttryckt det :):applad:.
|
Citat:
Det är bara för brant. Carlfors orkar inte ens dra upp 5 st lastade vagnar därifrån - det tar stopp innan halva backen är fixad.... Kan vi plana ut det mera - det kan ju inte varit så där brant för inte skall man väl behöva en Mallet för att dra upp 5 vagnar?? |
Hej
Nej det lär hon inte kunna med mindre än hälften av Norrsundets kraft, skruttfian :-) Egentligen är det inte fullt spå brant där det vet jag som har varit där och titat ett par gånger. Men vi får väl fundera lite försiktigt hur vi skall göra innan vi gör förändringarna.. MVH / BL |
Citat:
|
Byggrapport
1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen
Tänkte berätta vad som händer. No 2 har nu fått Knorr bromssystem vilket kan ses utvändigt på loket. Just nu är det interiören som gäller. Jag kan inte mäta mig med stora vågen men den är i alla fall betydligt bättre än mitt förstlingsverk. Tack Bengan för bilderna, dom kommer väl till pass. Men än är det en hel del detaljer att fixa till ännu. MVH / BJörnL |
Ser mycket bra ut. Bilderna du fått från Bengan, vilket lok är det tagna på? Själv har jag två smågrejer som jag reagerar på, det först är vattenståndsglasen, på pannor med denna diameter så satt de oftast monterade något snett, lutande inåt, för att hålen i pannplåten inte skulle hamna för nära den avrundade kanten på pannans bakgavel, vilket gjorde den delen svagare. Den andra är spiralen på röret till trippelmanometern, normalt sett var det endast ett och det gjorde ett helt varv, inte flera varv. Detta för att samla upp kondensvatten som avtappades med en kran i spiralens lägsta punkt.
Vill du ha förklaringar över delar i en lokhytt så rekommenderar jag:(missa inte delen under bilderna!) http://www.bjs-club.se/page26.php Dock så är det ju ett B-lok, lite modernare, men mycket finns även i det loket som du bygger. |
A-loket och Breda från Gävle, så Björn har nog rena gissningsleken över, vad som kan användas och inte.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Hej Bengan och Korvtiger
Mycket riktgt, A-loket och Breda. Bromsen är frå A-loket och det mesta andra lånar jag från Breda. Korvtiger, jag kan bara säga till mitt försvar :-) att jag gjort som bilderna visar. Får se om jag ändra det , men inte innan jag väckt liv i hytten på riktigt i så fall. MVH / Björnl |
Kvällen byggrapport
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Nu är interiören färdigmodellerad tror jag. Allt kan man inte se från denna vilkel. Det finns lite mer grejer på högra väggen. Jag har fått caben in i loket nu men alla reglage sitter fel för atatchemnpunkterna är ju från Norrsundet så nu vidtar ett intressant arbete med att justera en massa saker. MVH / BjörnL |
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Tänkte bara lämna en byggrapport.
Sedan vidtar huvudnumret - animerade eldstadsluckor som beter sig helt annorlunda än de vanliga. |
"Cyliderdräneringen" kallas utblåsningventiler, eller "pysare" av det ljud de åstadkommer när de är öppna. Sitter på undersidan av cylidern och är riktade normalt rakt ut. Styrs ifrån hytten.
Såg nu att du användt dig av billegullas spreadsheet, hur har du funnit detta? Motsvarar enginespecsen de data du har? Har själv testat och jag var inte nöjd, men det kanske bara är jag som är kräsen/har fel? Jag har en egen uträkningstabell baserad på formler och diagram i Ånglokläran (utgåva 1949), som jag gjort ett Open Office kalkylblad till som använder sig av mängder av formler för att beräkna ett tvillingloks maximala dragkraft vid olika hastigheter och som dessutom kan rita upp motståndskurvor för valfri vagnvikt av valfri vagnstyp. Ut trillar allt i ett drag- och motståndskraftsdiagram. Väldigt användbart, vet ej än om det är 100% korrekt, har lite brister, ju längre ifrån 12kg/cm2 panntryck man är ju inexaktare blir det (10-14kg/cm2 skall vara tillräckligt nära, jag har försökt att kopiera omatematiskt beskrivbara grafer, i flera dimensioner. Funktionerna är säkert i vissa fall av 10:e graden eller ännu högre!) Dessutom gäller den bara för överhettade lok med tvillingmaskineri och normal rostansträngning, (500kg kol /h/kvm rostyta). Sedan vet jag ej hur bra den passar på 891mms lok. Men den kräver en ordentlig mängd data, inte bara rostyta, panntryck osv, utan även data som tubernas diameter samt antal, eldyta, mm.mm. Min tanke var att göra ett liknande spreadsheet som billegullas, men ta datan ifrån mitt och sedan helt enkelt skriva ut en steamengineconfig som man kan kopiera och vips så är det färdigt. Men till det så skulle jag vilja ha de formler som Trainz använder för dragkraftsberäkningar på ånglok, men det är ingen som har koll på dem, så det skulle innebära att jag måste flänga fram och tillbaka in och ur Trainz för att testa, ändra, testa, ändra, testa... för att hitta några samband. Något som jag inte är helt glad i att blir tvungen att göra. |
Hej Korvtiger
Tack för det långa svaret. :-) Billegullas enginespec är väl ganska ok, dvs den uppfyller mitt huvudkrav just nu. Den producerar nått som får igång loket. Jag är nog alldeles för okunnig för att kunna bedömda hur rättvisande det egentligen är men Upland verkar var ungefär så mycket svagare än Norrsundet som det borde, så jag är nöjd. En bättre variant av en sådan spec vore en fantastisk grej men jag inser att det är enormt mycket jobb att skapa. |
DONJ No 2 Upland är klar
1 bifogad(e) fil(er)
hej
Nu tror jag minsan att No 2 Upland är klar för nu har jag fått klart hytten. Som framgår av bilderna är alla reglage förändrade mot hur det brukar se ut Aurans värld. Det enda som till närmelsevis ser ut som vanligt i är omkastarstången, fast bara nästan. Om jag låter lite självbelåten får ni förlåta mig. Jag har just fått till eldstadsluckorrna med en helt annan mekanism än vanligt och lider fortfarande av en överdos eufori. Jag släpper No 2 idag på Downloadforumet, skall, bara finjustera kameravyerna först. |
Den hytten ser helt suverän ut! Ett verkligt mästerbygge.
|
Hej LAn
Nja, nåt mästerverk är det nog inte men klart bättre än Norrsundets cab i alla fall. Ett stort tack till alla er som hjälpt till med kunskap och bilder :) |
Citat:
|
Minimal bugg
1 bifogad(e) fil(er)
Ok, jag var osäker på om jag skulle posta den här saken men jag vet ju att du är lite perfektionist så jag tänkte att jag kanske skulle? :vetej:
Bifogad fil 50175 Som du ser är "cutoff" (vad det nu heter på svenska) spaken bakom några rör. Detta sker strax innan max cutoff - innan så är den framför rören. Den går alltså igenom rören - tror det är runt 70% cutoff.. En jätteliten detalj, jag var som sagt tveksam till att posta något alls. För min del så kan jag absolut leva med det! :tumme_upp: |
Aj då, du upptäckte det, och jag som trodde jag skulle komma undan med det. :visslar:
Egentligen borde jag göra den rejält annorlunda för Aurans PB 15 omkastare är alldeles för stor för en så liten hytt. Jag undrar om det egentligen normalt inte skall vara en skruv på att svenskbyggt lok. |
Citat:
Just det, kanske om du skulle fixa så att det går att tända lyktorna bak på loket också. |
En sak jag upptäckte som har med banan att göra är att det är ALLDELES för brant väster om Brattfors!
Jag mätte med verktyget och fick runt 4.5 eller -4.5 - är det % eller promille? Och betyder det isf att det lutar 4.5 promille? Iaf orkade stackars nummer två inte upp med 4st tomma malmvagnar mod äldre.... jag tror att ban avdelningen måste släta ut denna yta lite mera... :grin: |
45 promille, eller 4.5 %. Väldigt brant backe som jag sagt i någon tidigare tråd. Max på DONJ var 27.8 promille.
|
Citat:
Jag kunde nämligen inte göra EN bana i TransDEM när jag skulle göra DONJ. Så fick delan banan vid Brattfors ungefär.... När jag sen skulle sätta ihop dem så var det ett misspass på 500meter åt söder samt runt 15 meter i höjdled..... Därför måste DONJ göra en sväng och gå upp väster om Brattfors för att komma "rätt" i förhållande till vart övriga terrängdelar är... Så jag får lov att platta ut den här backen ännu mer. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:30. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009