Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=46)
-   -   Södra Stambanan? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=37470)

kevpa00 2020-03-26 18:11

2 bifogad(e) fil(er)
Hejsan! Jag kan ju bara svara för mig själv, Jag är riktigt noga med att växlar och räls ska bli rätt. Jag dubbelkollar gärna en gång till så att jag har rätt inställningar :tumme_upp: Jag vill att de blir så rätt och likt som möjligt! Men jag har lagt järnvägen från Tranås till Mjölby på 4 dagar totalt.. De händer ju rätt mycket på banan och de mesta av de täcks ju i Discord tråden.

Jag använder förresten SE Nowire track rule? Tror som Arvid skrev att de ända som spelar roll är höjddatan. Jag tror vi alla använde samma :)
Nedan finns några bilder från strax norr om Tranås :)

Totte 2020-03-26 21:21

Bra jobbat!:tumupp:

Hgv 2020-03-27 00:11

Vackert! Hur har du fått till sånt tätt gräs, är det utlagt med asset blocks?

germundal 2020-03-27 09:03

Stämmer bra, vi använder Asset Block (irregular) och vegetation från https://www.vulcanproductions.co.uk/assets.html

När vi gör så här tappar vi inte onödiga fps.

Hgv 2020-03-27 11:09

Wow, det var snygga assets! Har alltid tyckt att det är lite dåligt med variation på träd och vegetation så dom här kommer säkert till användning!

ADDE 2020-03-28 01:51

Fina bilder! Synd att ni inte använde Västerås som nollpunkt. Jag kan inte ha med eran Stockholm-mjölby i projekt mälardalen! Ni har ju talang.

kevpa00 2020-03-28 01:58

Hmm de tänkte ingen av oss på antagligen.. :/ Vi får väl göra ett test ändå och ser hur de blir av de. Skadar inte att testa? :) :tumme_upp:

Tackar för de snälla orden! Det uppskattas! :godnatt:

Akki 2020-03-28 10:21

Strålande arbete, jag är imponerad. Skulle vilja få till den typen av terräng på min Emmaboda bana...om jag bara kunde.
När är ni i Alvesta?? kan man ansluta min sträcka till Karlskrona om jag bygger vidare Emmaboda-Alvesta?
Åke:tumme_upp:

Jacmob01 2020-03-28 10:36

Otroligt snyggt jobbat! :D

Frågan är väl då om man kanske kan redigera rutters ursprungliga koordinater för att kunna slå ihop dem.

Totte 2020-03-28 11:04

Citat:

Ursprungligen postat av Jacmob01 (Inlägg 316443)
Otroligt snyggt jobbat! :D

Frågan är väl då om man kanske kan redigera rutters ursprungliga koordinater för att kunna slå ihop dem.

Följer man efter Google Maps Overlay så är det inga problem, men däremot höjddata kan bli problem med olika versioner. SRTM/Hgt ska det vara.
Innan ni Mergar, så skall inga spår finnas i mellan rutter.

ADDE 2020-03-30 15:34

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 316445)
Följer man efter Google Maps Overlay så är det inga problem, men däremot höjddata kan bli problem med olika versioner. SRTM/Hgt ska det vara.
Innan ni Mergar, så skall inga spår finnas i mellan rutter.

Well, du är väl den som har lyckats slå ihop 2 rutter med olika startkoordinater, och korrigerat sånt som har placerats fel. Men dessa koordinater var väl rätt närliggande vad jag förstår? Mälardalens startkoordinater och den som Jönköpingbanan använder sig utav ligger väldigt långt ifrån varandra. Skulle man merga Projekt SSB med Projekt Mälardalen så kommer SSBs bana Hamna nånstans i Norrland. Läs mer här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36304

Totte 2020-03-30 18:44

Citat:

Ursprungligen postat av ADDE (Inlägg 316451)
Well, du är väl den som har lyckats slå ihop 2 rutter med olika startkoordinater, och korrigerat sånt som har placerats fel. Men dessa koordinater var väl rätt närliggande vad jag förstår? Mälardalens startkoordinater och den som Jönköpingbanan använder sig utav ligger väldigt långt ifrån varandra. Skulle man merga Projekt SSB med Projekt Mälardalen så kommer SSBs bana Hamna nånstans i Norrland. Läs mer här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36304

Hej!
Ja, jag lyckades merga ihop Bergensbanen och Roa Hønefosslinja och det blev jättelite skillnad. 30-40meter bara. Roa Hønefosslinja finns inne hos Bergensbanen.
Roa Hønefosslinja är borta i min dator. Installera inte den för den kan störa Bergensbanen. Om du har kvar den så ta bort den.

Jag kollade Jönköpingbanan och positionen ligger exakt på plats.:tumupp:
Vad jag menar om spårläggningen t.ex. mellan Nässjö och Mjölby skall inte vara på plats förrän efter merge.

Totte 2020-03-30 19:09

Om höjddatan, om rutt inte har höjddata så ligger spåren bara 1.0 möh och annan rutt har spåren 1.0-1000 möh så går absolut inte merga.

kevpa00 2020-03-30 19:13

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 316455)
Hej!

Jag kollade Jönköpingbanan och positionen ligger exakt på plats.:tumupp:
Vad jag menar om spårläggningen t.ex. mellan Nässjö och Mjölby skall inte vara på plats förrän efter merge.

Spåret är lagt till Tranås så antar du menar Tranås - Nässjö! För det kan göras i efterhand! :P
Eller så räcker det väl bara med enstaka hundra meter?
Tack för info! :tumme_upp:

Totte 2020-03-30 21:08

Hur mycket har Hgv jobbat med Nässjö?
Hur blir det med Stockholm?
Kanske måste vänta lite med Merge.

Hgv 2020-03-31 00:17

Spår är lagt fram till Nässjö men inget mer jobb gjort i Nässjö. Jönköpingsbanan expanderar åt andra håll just nu. ;)

Om man inte har tänkt samarbeta om ett fortsatt bygge med tydliga avgränsningar för vem som bygger vad så bör man ju vänta med eventuell merge tills banorna är "klara".

kevpa00 2020-04-04 21:50

3 bifogad(e) fil(er)
Kvällens arbete i mjölby! All kontaktledning genom hela stationen är lagd!

Vad tycks? :visslar:

smajlet 2020-04-04 22:01

Mycket snyggt jobbat.

Totte 2020-04-04 22:30

Bra jobbat! 👍

Akki 2020-04-05 08:12

Imponerande. Snart är du i Alvesta, det finns ju gott om tid nu i dessa tider då vi skall hålla oss hemma!:ber:

kevpa00 2020-04-05 11:46

Tack Totte & Smajlet! :) :tumme_upp:

Citat:

Ursprungligen postat av Akki (Inlägg 316517)
Imponerande. Snart är du i Alvesta, det finns ju gott om tid nu i dessa tider då vi skall hålla oss hemma!:ber:

Hehe ja vi har som plan att dra spåren till Nässjö sen kanske prata ihop oss med Hgv om de går att köra en merge. Vi får dock se hur detta utvecklar sig i framtiden! Min plan nu är att bygga färdigt Tranås - Mjölby med landskap osv! Lär ju gå rätt fort nu i dessa Corona tider :/ Sen får vi se :tumme_upp: Vi håller tummarna!

Totte 2020-04-05 13:00

Citat:

Ursprungligen postat av kevpa00 (Inlägg 316522)
Tack Totte & Smajlet! :) :tumme_upp:

Hehe ja vi har som plan att dra spåren till Nässjö sen kanske prata ihop oss med Hgv om de går att köra en merge. Vi får dock se hur detta utvecklar sig i framtiden! Min plan nu är att bygga färdigt Tranås - Mjölby med landskap osv! Lär ju gå rätt fort nu i dessa Corona tider :/ Sen får vi se :tumme_upp: Vi håller tummarna!

Om du har mergat Jönköpingsbanan, hur blir det med uppdateringar? Om både Hgv och du jobbar samtidigt, går det att uppdatera då?
Om nej, så låt bli att merga. Du kan väl hoppa över Nässjö och bygga vidare söderut.

kevpa00 2020-04-05 13:38

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 316526)
Om du har mergat Jönköpingsbanan, hur blir det med uppdateringar? Om både Hgv och du jobbar samtidigt, går det att uppdatera då?
Om nej, så låt bli att merga. Du kan väl hoppa över Nässjö och bygga vidare söderut.

Ber dig läsa mitt inlägg igen Totte! Vi har inte planerat en merge ännu men det vore roligt i framtiden! Så just nu jobbar vi båda vidare på olika fronter så får vi se senare hur det blir! :tumme_upp:

germundal 2020-04-05 13:44

För tillfället är inga rutter mergade så att bi kan bygga ostört. Kevpa kommer att kunna bygga till gränsen för N-området. Beroende på hur Hgv har lagt spår i nässjö finns möjligheten att tillfälligt skippa Nässjö-bangårdarna och stationsområdet. Vid beta-släpp mergar vi ihopp rutterna. När vi bygger använder vi versioner som är utan merge.

Vi bygger med pusselbitar och sätter ihopp och ifrån bitarna beroende på om det är ett beta-släpp eller om vi bygger.

Totte 2020-04-05 19:54

Bra att ni avvaktar.:tumupp:

kevpa00 2020-04-08 16:14

2 bifogad(e) fil(er)
Hej! Eftersom att jag avvaktar med att bygga längre söderut för tillfället så bygger jag mer i Mjölby. Här är Mjölby Norra där spåret mot Motala och Hallsberg går. Även spåret mot Linköping och Arvids del.

:vinka:

kevpa00 2020-04-12 17:39

2 bifogad(e) fil(er)
Uppdatering strax söder om Mjölby vid kilometer tavla 268! :Yeah:

Trevlig fortsatt påskhelg!

germundal 2020-04-13 18:18

1 bifogad(e) fil(er)
:visslar::visslar:

Tarik Pasic 2020-04-13 18:24

Really cool custom assets, keep it up :) ^^

Pierre 2020-04-14 16:33

Bättre och bättre, dag för dag..

Steff 2020-04-14 17:45

Bra jobbat mycket snyggt

kevpa00 2020-04-25 11:04

2 bifogad(e) fil(er)
Det Jobbas med skyltar och signaler i Mjölby! Stora som små!

Hgv 2020-04-25 11:08

Snyggt!

Jag har gjort varianter av bl.a. dvärgsignalerna med flera länkar. Kan inte minnas om jag delat med mig av dom. Kan behövas på större bangårdar!

kevpa00 2020-04-25 11:54

Citat:

Ursprungligen postat av Hgv (Inlägg 316955)
Snyggt!

Jag har gjort varianter av bl.a. dvärgsignalerna med flera länkar. Kan inte minnas om jag delat med mig av dom. Kan behövas på större bangårdar!

Hej! Tack :) Vet knappt hur jag får till signaleringen för jag är ganska så dålig på det än så länge.. Försöker iallafall :)

Du får gärna dela med dig! :drool:

Mvh

Hgv 2020-04-25 12:24

1 bifogad(e) fil(er)
Här är signalerna med extra länkar. DV4, DV6 och DV7 har fått 11 länkar. H5 har en separat variant med 22 länkar. (DV6 har jag gjort som en separat signal... minns nu inte varför men jag har iaf inte haft några problem med någon av dessa.)

Det är bara att säga till om du behöver hjälp med hur du ska sätta ut signalerna! Ser att din My 237 visar "kör 40" in mot skyddsväxeln. Det kanske du inte vill? ;)

kevpa00 2020-04-25 12:43

Citat:

Ursprungligen postat av Hgv (Inlägg 316958)
Det är bara att säga till om du behöver hjälp med hur du ska sätta ut signalerna! Ser att din My 237 visar "kör 40" in mot skyddsväxeln. Det kanske du inte vill? ;)

Hjälp mig! haha Nej som sagt är inget proffs så skulle underlätta om nån såg över signalerna sen i slutändan! :tumme_upp:
:ber:

Totte 2020-04-25 16:31

1 bifogad(e) fil(er)
Kolla min rutt Trollhattan och studera hur länkarna ska placeras.
Det säkerhetsspåret i Älvängen har ingen länk till signalen.

ADDE 2020-04-25 16:32

Som Totte säger, Man placerar ingen länk mot ett säkerhetsspår. Jag gör samma på mina rutter.

germundal 2020-04-28 14:26

2 bifogad(e) fil(er)
Medans Kevpa har byggt spår till Aneby och är redo att fortsätta till Nässjö, händer det även saker på min del.

Var kan det här ta vägen tro? :visslar:

Totte 2020-04-28 15:22

Spår till vänster går till Katrineholm och den andra går till Nyköping.:drool:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:49.