Vi bygger ett enkelt hus
När du startat gmax ser du ovanstående vy
Klicka nu på BOX (menyn där Box
finns kallas för CREATE-menyn)
Dra sedan ut en figur i TOP-vyn
Klicka på SELECT AND MOVE-knappen,
skriv sedan in 0 i rutorna för x och y.
På detta sätt centrerar vi modellen
Klicka på MODIFY-fliken
Nu ska vi ordna till rätt mått. Längd 13 m, bredd 8 m och höjd 2,4 m
Nu har modellen rätt mått.
Klicka på de två knapparna som är inringade för att få den inzoomning du
vill ha på modellerna
För att kunna göra taket längre fram på
rätt sätt ska vi öka på WIDTH SEGS till 2
Högerklicka sedan på ordet PERSPECTIVE i just Prespectivevyn
Välj EDGED FACES. Som du nu kan se i prespektivvyn så är huset uppdelat i 2 sektioner
Nu ska vi lägga till en modifierare.
Klicka så att drop down-menyn kommer fram och klicka sedan på EDIT MESH
Klicka nu på +
framför EDIT MESH så att edit mesh-menyn kommer fram
Välj VERTEX, som du nu ser kommer det fram massa blå punkter som man nu
kan göra en rad olika saker med
Klicka på SELECT AND MOVE och tryck sedan någonstans i FRONT-vyn så att den blir aktiv. Makera sedan punkten på bilden. Gör på så sätt att du "slår en rektangel" omkring punkten (se bild nedan)
För muspekaren över den gula Y-pilen,
musmakören kommer då ändra utsende till ett kors likt denna bild
Håll inne vänster musknapp och dra uppåt.
Nu borde du fått till något som ser ut
som på bilden ovan.
Skulle något gå galet kan du alltid ångra dig genom att trycka CTRL+Z en
eller flera gånger
Detta var en mycket enkel grund till ett hus. Fortsättning följer där vi ska lära oss att göra ett nytt tak samt att sätta textur på huset
Frågor kring 3d-modellering kan ställas på respektive 3d-forum för msts & trainz