Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-17, 19:43   #1
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard Presentation

Med vår nya fina forum för att samarbeta över simulatorgränserna tänkte jag att en liten kort presentation av oss som håller på och bidrar till detta kan vara på sin plats.

Jag heter Anders Eriksson, bor i Karlstad och är i det civila datakonsult med programmering som specialitet.
Har ingen koppling till tåg i skala 1:1 annat än att jag är stödmedlem i några föreningar och varit intresserad sedan barnsben.

Har hållit på med tågsimulatorer sedan MSTS kom ut och hoppade tidigt på att göra egna 3D modeller.
Bland de saker som jag har gjort till MSTS märks det allra första jag gjorde som var några enkla tunnor som hade en förmåga att dyka upp på många fria rutter.
Annat jag har gjort är t.ex. ett Heisler ånglok, dinosaurien Emma samt en åsna med tillhörande vagn.
Svenska saker så byggde jag en hel serie trärälsbussar som jag har för avsikt uppgradera till RS/RW.
Det som flest kommit i kontakt med är väl XTracks som tog väldigt mycket tid under flera år men numera är avstannat.
I RS/RW har jag fortsatt att plocka fram egna modeller samt även samarbetat med andra.
T.ex. 80-tals personvagnar, T46 och malmvagnar till Malmbanan, skript och lite modellerande av svenska signaler tillsammans med newS mm.
Portat LAn's X7/UB7X från Trainz till RS/RW och jobbar nu på Z66/V4 med Marcus Gustafsson för både RS/RW och Trainz.
Ska även försöka komma igång igen med stålrälsbussarna samt har en massa ännu ej påbörjade projekt.
När också en förhoppning att faktiskt även bygga en egen rutt eller två (tagit ut landskapet till en och har ögonen på en annan bana jag vill bygga).
Kort sagt mångsysslare inom hobbyn som har spenderat betydligt mer tid att utveckla saker än att verkligen köra i simulatorn.

Verktyg började jag med TSM från Abacus men gick sedan vidare till gmax när MSTS stödet kom i den.
När Microsoft lade ned MSTS och RailSimulator kom istället gick jag över till 3D Canvas vilket var lite att lära på nytt då den är annorlunda mot gmax (3D Studio).
Bildprogram använder jag Gimp vilket är gratis och rätt så kraftfullt.
Slutligen använder jag även LithUnwrap, ett något gammalt men ända bra verktyg för texturmappning då detta är en av 3D Canvas svagare sidor.

Det jag vill bidra med är kunskapen att få in saker i RS/RW.
Egna modeller till RS/RW som andra gärna får porta över till
andra simulatorer samt att porta andras modeller till RS/RW.

Min signatur KMW kommer från Karlstads Mekaniska Werkstad med filial
även i Kristinehamn som byggde järnvägsfordon runt förra sekelskiftet.

/anders
kmw (a) nklj.se
KMW besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:42.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009