Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-23, 02:19   #1
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard Användbar stopplykta?

Stopplyktan som finns i newS signalpaket (SE End signal) går att använda på andra ställen än vid stoppbock. Om länkarna riktas åt samma håll så kommer signalen lysa rött då ett fordon finns på spåret mellan länkarna. Ungefär som på de här bilderna från Jönköpings godsbangård: https://jvgfoto.se/fordon/ellok/143/143.060/#00026480

Jag trodde jag hade fått till det så att stopplyktorna funkade, men tyvärr verkar det som att de tolkas som vanliga huvudsignaler av simulatorn, så det skapar en hel del problem med andra signaler om man sätter upp stopplyktor mitt bland andra signaler.

Men jag tycker att det borde vara möjligt att programmera om stopplyktorna så att de inte tolkas som en huvudsignal. Det enklaste borde vara att programmera dem så att de lyser rött om det finns fordon mellan signalens länkar, men att lyktan i övrigt ignoreras av signalsystemet.

Ännu bättre vore förstås om man kunde få till en mer realistisk funktion, men jag har inte riktigt förstått hur stopplyktorna fungerar i verkligheten så hur det skulle gå till har jag ingen aning om...

Är det någon som har lite koll på LUA-script som kan tänka sig att ta en titt på dessa signaler?
Hgv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 18:56   #2
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Det börjar dyka upp många stopplyktor på våra järnvägar. På Jönköpingsbanan har man nyligen satt upp stopplyktor i bl.a. Huskvarna och Tenhult för att möjliggöra samtidig infart. (Om det är någon kunnig som kan förklara hur det fungerar i praktiken i verkligheten så vore jag tacksam!)

Det vore tråkigt att behöva sätta upp "dummy"-lyktor. Finns det verkligen ingen som skulle kunna ta en titt på signalscripten så vi kan få en användbar stopplykta?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 19:10   #3
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

De är helt en typ av "huvudsignal" (Slutpunkt stopplyktor) kallas ofta signal 81-84 om det är 2 spårs driftplatser.
Ställverk 59 Finns de på Esik och Esil driftplatser. På Esik driftplatser ställer man tågväg till dessa signaler ( blir ofta korta tågvägar 10 övervakade) och då får man samtidig infart dvs det är 100 meter till annan tågväg.
Ofta måste man signalera med 2 gröna mot dem även i rakspår ( Men atc 1 12 0 B-bal avstånd) för det är fort kort avstånd för att ha kör vänta stopp ( för att göra det måste det vara min 800 meter).
Lyser de rött är det stopp ( I atc stopp 1 0 0) och slocknar de så är det "saknar signalbetydelse dvs man kan passera den". Atc vänta stopp 100 meter om det är stopp i nästa signal )
När man ställer tågväg till dem ska de lysa rött annars så förlängs tågvägen automatiskt till nästa huvudljus signal och då blir det ingen samtidig infart.

På Esik ställverken så mäter man tåglängden på linjen och då vet ställverket själv om tåget ryms mot stopplyktan ( gör då kort tågväg mot stopplyktan) eller om den ska ställa en lång tågväg mot den vanliga huvudsignalen.
På så vis blir det samtidig infart om första tåget är tillräckligt kort.

Finns också hinder stopplyktor som man kan sätta upp på stoppbockar eller för att anordna sidoskydd på stora bangårdar etc (Ja även Esil ställverk)

Senast redigerad av jorgen3 den 2019-11-25 klockan 19:31.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 19:46   #4
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Tack! Tror jag är med på hur det funkar.

Frågan är hur man skulle kunna programmera signalerna för att funka i simulatorn. Borde slutpunktsstopplyktan ha samma signaltekniska funktion som en hinderstopplykta (i simulatorn)? Den borde i så fall gå att programmera som en vanlig blocksignal som är tänd då det finns fordon inom nästa block (sträckan till nästa huvudsignal-länk), och annars släckt. Försignaler skulle i så fall visa "vänta stopp" då stopplyktan är tänd.

Är det bara i de fall då man vill ha samtidig infart, dvs då det kommer tåg från båda hållen, som man lägger tågvägen till stopplyktan som därmed visar stopp?

Vad är betydelsen av den tända stopplyktan i den här bilden? Är den helt enkelt tänd därför att det finns ett tåg på spåret? Varför är den tänd men inte lyktan på spåret bredvid, där det också står ett tåg?

Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 19:53   #5
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Enda gången som jag kan komma på att man kan en rörelseväg mot en hinder stopplykta är mot stoppbock ( där den alltid lyser).
Vi de andra tillfällen har man det som ett sidoskydd eller frontskydd.

Bilden ovan fungerar den som ett frontskydd.
Varje rörelseväg ska ha ett skydd framför sig ( frontskyddsområde ) blanda inte ihop den med skyddsavstånd ( som är mellan olika fordons rörelser )
och i detta fall är det en hinderstopp lykta "som lyser rött" som är frontskyddet. Så tåget som precis har rullat in har detta som ett frontskydd
Det räcker med 0 meter i vissa fall, som i detta fall. Den slocknar när rörelsevägen har blivit upplåst ( kring 60-150 sekunder )

Skulle det bli lampfel i denna hinder stopplykta som bilden kommer föregående huvudsignal för tåget att inte gå upp till kör i tex ställverk 65
Men teoretiskt kan den sökas framåt till nästa objekt (växel i skydd motriktad signal etc, möjligt att dataställverk gör detta jag vet inte)
Men man i föregående signal för tåget kontrollera spårledningen från slutpunkten till frontskyddet ställverket valt (men finns undantag).

Det är lite små komplicerat Skyddsträcka Frontskydd sidoskydd skyddsavstånd alla regler kring detta

Senast redigerad av jorgen3 den 2019-11-25 klockan 20:23.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 20:34   #6
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Vet inte men jag kan tycka i simulatorn ska man bara ha slutpunkt stopplyktor som fungerar som huvudsignaler. Tänd röd signal=stopp släckt="kör"
Och även ha Hinderstopplycktor som alltid lyser mot stoppbockar (fordonsrörelser som har denna som slutpunkt). Då kan man ta tågväg mot dessa.
Blir fort väldigt krångligt att ha dem i de andra fallen.

Här är ett exempel från Kälarene från järnvägsfoto
Det som skiljer sig ofta är infartsignalerna som ofta visar 2 gröna när det är ställt mot någon slutpunktstopplykta

Hittade denna pdf som förklarar klassiskt ställverk 59, 59 Esil, 59 Esik Länk


Senast redigerad av jorgen3 den 2019-11-25 klockan 21:05.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 21:06   #7
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Tack för förklaringen! Så hinderstopplyktan på bilden tänds när tågväg läggs fram till dvärgsignalen där tåget har stannat? Och sedan släcks stopplyktan efter ett par minuter när tåget har inkommit? Är det rätt tolkat?

Hinderstopplykta vid stoppbock funkar bra i simulatorn, då är den alltid tänd. Däremot har jag inte lyckats hitta något användbart sätt att ha andra hinder- eller slutpunktsstopplyktor med nuvarande programmering.

Då återstår frågan: Är det någon som kan titta på signalscripten och skapa en stopplykta som fungerar som en H2-blocksignal? Det blir ingen perfekt representation av hur det funkar i verkligheten, då lyktan bara kommer lysa om följande block är upptaget, men borde inte vara så svårt för den som förstår sig på signalscripten kan jag tycka... Själv har jag tittat på det men det är över min förmåga att lära mig.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 23:20   #8
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Jag testade stoppsignalen.
Se bild och film.
https://www.dropbox.com/s/k9xl9swzf7...Stopp.mp4?dl=0
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20191125214251_1.jpg (248.9 KB, 61 visningar)
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 23:41   #9
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Hmm, det ser ju faktiskt ut som att den fungerar som huvudsignal i den filmen. Får testa!
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 00:13   #10
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Tack för förklaringen! Så hinderstopplyktan på bilden tänds när tågväg läggs fram till dvärgsignalen där tåget har stannat? Och sedan släcks stopplyktan efter ett par minuter när tåget har inkommit? Är det rätt tolkat?

:
Internet har legat nere för mig hela kvällen "riksnet"

Jo precis, men det är en tågväg till huvuddvärgsignalen och när tåget går in på sista spårledningen, är det en viss tid (på ställverk 65 ofta 90 sekunder)
som går igång och när den tiden är ute då upplåses tågvägen mot huvuddvärgen och den motriktade hinderstopplyktan slocknar. (behövs inget frontskydd mer)
När detta händer kan man ställa andra tågvägar framför tåget för då anses tåget har stannat säkert och inte utgör något hot för andra fordonsrörelser.

Om vi är inne på frontskydd på mindre driftplatser är det faktiskt väldigt ofta den motriktade infart signalen ( långt från slutpunkten) som får denna uppgift.
och den behöver inte vara kontroll att den är röd ( men ingen rörelseväg får det vara från den). För en huvudsignal som är lampfel i, ska betraktas som att den är i stopp.
Men från slutpunkten i tågvägen till denna infartssignal frontskydd blir då frontskyddsområde och ska kontrolleras tekniskt fritt från fordon. ( den sträcker sig även in mot de andra tågspåren)

Men vid samtidighet så övergår det från infarten till motriktad växel ( nya frontskyddet) som är låst i skyddande läge.
Men det måste vara 100 meter minimum mellan tågen. så därför är stopplyktan placerad 100 före mellansignalen. Då får man 100 meter mellan de rörelserna

Så därför ser vi sällan hinderstopplyktor på mindre driftplatser. Dels är hastigheten högre än på större driftplatser och man behöver de inte.
Men på Esil ställverken har vi dem som sidoskydd för att kunna få in längre tåg kan man säga. Då kan bakänden på tåget stå vid tänd röd hinderstopplykta ( vid växeln) och loket stå vid mellansignalen ( som är 200 meter från växeln andra änden) skulle lampan gå sönder på stopplyktan måste hela tåget rymmas mellan mellansignalerna för att de andra tågen ska kunna få kör rakt igenom driftplatsen om inte tåget ryms däremmellan så blir det stoppkörning för tåget som ska köra rakt igenom.
Formellt vid lampfel stopplykta flyttas sidoskyddet då från stopplykta till mellansignalen som blir nya sidoskyddet ( och spårledningen ska då kontrolleras från mellansignalen till stopplyktan "vid växeln")

Men på stora driftplatser är de vanliga om hastigheten är 40 km/h. ( då kan man ofta ha dem 0 meter från slutpunkt motriktad )
För att få lite mer smidighet, man vill ogärna ha långa sträckor som frontskyddsområde om man inte behöver det.

Senast redigerad av jorgen3 den 2019-11-26 klockan 01:05.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 17:30   #11
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Återigen, tack för förklaringen! Det är uppenbart hur mycket det är man som glad amatör inte har en susning om när det gäller signalering.

Jag satte upp stopplyktor i Tenhult och testade så som Totte visade. Det verkar fungera! Det blir förstås inte ens i närheten av hur det fungerar i verkligheten men lyktorna är tända då det finns tåg mellan stopplyktan och växeln. En nackdel är att när lyktan är släckt så visar föregående signal "vänta kör", även om nästa huvudsignal står i stopp. Så antar jag att det inte funkar i verkligheten.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 18:08   #12
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Återigen, tack för förklaringen! Det är uppenbart hur mycket det är man som glad amatör inte har en susning om när det gäller signalering.

Jag satte upp stopplyktor i Tenhult och testade så som Totte visade. Det verkar fungera! Det blir förstås inte ens i närheten av hur det fungerar i verkligheten men lyktorna är tända då det finns tåg mellan stopplyktan och växeln. En nackdel är att när lyktan är släckt så visar föregående signal "vänta kör", även om nästa huvudsignal står i stopp. Så antar jag att det inte funkar i verkligheten.
Kul för dig!

Jag ska även sätta dit signaler i vissa stationer. Bra att du tog upp det.

Senast redigerad av Totte den 2019-11-27 klockan 18:18.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 18:12   #13
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Signaler före rörliga broar vill jag gärna ha.
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....postcount=1026
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 18:24   #14
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg

Jag satte upp stopplyktor i Tenhult och testade så som Totte visade. Det verkar fungera! Det blir förstås inte ens i närheten av hur det fungerar i verkligheten men lyktorna är tända då det finns tåg mellan stopplyktan och växeln. En nackdel är att när lyktan är släckt så visar föregående signal "vänta kör", även om nästa huvudsignal står i stopp. Så antar jag att det inte funkar i verkligheten.
När de är släckta om nästa huvudsignal är i stopp så visas oftast kör vänta stopp eller 2 gröna ( beroende på växelläget) men är det 80 km/h växlar så är det även kör vänta stopp mot sidan.
Normalt passeras aldrig en stopp lyckta som lyser motriktat (dvs föraren ser den inte utom i backspegeln)
Man kör inte förbi frontskyddet (om det är frontskydd). Så i videon blir det fel tycker jag.
En slutpunkt stopp lyckta är normalt släckt, den tänds bara upp om man ställer en tågväg mot den som slutpunkt
och en hinder stopplykta tänds även bara upp en tågväg mot en huvudsignal som slutpunkt men man behöver ha frontskydd för tågvägen. Eller sidoskydd för en genomgående tågväg
Bara vid stoppbockar lyser de jämt.

Jag har som jobb att besikta av sådan här i verkligheten så lite har väl gått in.

Senast redigerad av jorgen3 den 2019-11-27 klockan 18:31.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 18:29   #15
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
När de är släckta om nästa huvudsignal är i stopp så visas oftast kör vänta stopp eller 2 gröna ( beroende på växelläget) men är det 80 km/h växlar så är det även kör vänta stopp mot sidan.
Normalt passeras aldrig en stopp lyckta som lyser motriktat (dvs föraren ser den inte utom i backspegeln)
Man kör inte förbi frontskyddet (om det är frontskydd). Så i videon blir det fel tycker jag.
En stopp lyckta är normalt släckt, den tänds bara upp om man ställer en tågväg mot den som slutpunkt

Jag har som jobb att besikta av sådan här i verkligheten så lite har väl gått in.
Hej! Man ska vara glad att de finns i simulator.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009