Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-23, 15:29   #646
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Säker på att gasen är steglös? Är den det bakåt också? Om så är det fördelaktigt för skriptningens skull
Är bromsen steglös den med?
Jag är inte 100% säker, men då Rc har det och X2 utvecklats av ASEA som utveckalde Rc så skulle jag bli förvånad om dom gått tillbaks med steg på gasen då tyristortekniken har just den fördelen, att kunna styra strömmen till motorerna steglöst. Rz-loket användes för tester inför X2 och även till viss del för Rc5. (Jag är bara 95% säker...)

Bromsen verkar dock ha lägen: www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=839830

Gasreglaget är ju iofs märkt med olika körlägen, så därför är jag inte helt säker men om jag minns rätt så är det steglöst gaspådrag. Jag har sökt runt på nätet men hittar ingen som specifikt säger att det är så eller att det inte är så. Jag skall söka vidare...
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 15:35   #647
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Right, fixade till det så att det inte gasar på över 140...ett komma på fel ställe
LÄNK

@Rogge
Okej, jag avvaktar och behåller det som det är nu. Det är väldigt lätt att byta om det ska vara steglöst.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 15:44   #648
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Okej, jag avvaktar och behåller det som det är nu. Det är väldigt lätt att byta om det ska vara steglöst.
Jag registrerade precis ett konto på Postvagnen och skall posta frågan där. Jag väntar på att kontot skall godkännas av administratören, men jag håller dig uppdaterad!
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 16:07   #649
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Gott om tid att tanka hem hotfixen och glida runt en sväng
Tänkte göra fönstrrutorna nu.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 16:08   #650
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Right, fixade till det så att det inte gasar på över 140...ett komma på fel ställe
Nu fungerar det topp! Ryckningarna i hytten jag skrev om tidigare är helt borta nu.
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 19:01   #651
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Lite förslag på små petitesser...

Med tanke på körriktningsspaken, tror du du kommer ändra den i HUDen så det står "Fwd" och Rvs" eller bara F - N - R?

Körspaken kanske ska det stå -50% - 0% - 50% i HUDen om man både gasar och bromsar med den?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 20:57   #652
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Ja pådraget är steglöst, så även elbromsen.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 21:47   #653
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Okej, jag avvaktar och behåller det som det är nu. Det är väldigt lätt att byta om det ska vara steglöst.
Här är svaret jag fick, inklusive lite tjafs och ordmärkning: http://postvagnen.com/forum/index.ph...851612#p851612
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 01:24   #654
zaphr89
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Standard

Hej.

Jag kan kanske svara på några av dina synpunkter då jag har hjälpt Kungsfisk lite med vissa tekniska detaljer på tåget.

Citat:
[*]Färgerna på gaspådraget/dynamisk broms i HUD:en är helt okej, men jag föredrar att man kan gasa 0-100 då pådraget i verkligheten är steglöst och att det inte bara har sex stycken lägen. Om du behåller det skulle jag helst se att dom heter V1, V2, V3, V4, V5 samt V6. Nu är det bara det första läget som heter V1 medans det andra heter bara 2 osv.
Pådgraget/elbromsen är som du korrekt påpekade steglöst.

Citat:
G
G står för "Gångläge."
Jag tyckte det var lite trevligare med dom svenska namnen i stället för generiska engelska namn, därav 1-7 etc. Jag är inte helt säker på vad snabbromsläget heter, 8, N (nödbroms) eller S?

Citat:
[*]Oavsett gaspådrag drabbas man av Wheelslip De Luxe när man kommit upp i ca 140 Km/h. Under denna wheelslip accelererar loket brutalt snabbt upp till ca 185 Km/h. Jag lyckades gasa från 140 till 185 när pådraget stod på V1 på bara några sekunder. Man får även anmärkning i slutet att passagerarnas komfort inte var den bästa. (Eller om det berodde på bromsarna som tar väldigt hårt?)
Det kan bero på att du hade gamla, felaktiga dragkraftsvärden på ditt X2.
(Förut hade motorvagnen lika många hästar som en Siemens Taurus )

Wheel slip är något jag inte har finlirat så mycket med än men mitt mål är att få till det så att man bara slirar vid låg fart, låg adhesion (typ regn/is) och bara vid dom högsta pådragen. Tyvärr är Railworks adhesions-simulering helt trasig, men man kan komma hyffsat nära på persontåg där vagnvikter/tåglängder inte varierar för mycket.


Angående ditt problem med scenario så kan jag inte kolla det just nu då jag bara har min iphone, men min gissning är att det kan vara någon siffra i simulerings-filen som bara påverkar AI:n som jag har missat?

Tror inte timetablern tar hänsyn till scripts etc.


William
zaphr89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 10:32   #655
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Lite tekniska detaljer?! Typ alla tekniska detaljer!
Vill påstå att du står för typ all simuleringsdata

Tur att ni kan, jag är inte expert på X2an på något sätt, bara 3D

Mycket korrekt ang. Wheelslip. Det är fixat, det var ett komma fel i TracktiveEffortVsSpeed
ty detta gav dragkraft flera tusen gånger högre än det värde det skulle vara

Jag jobbar på ett nytt skript för körkontrollern men ett problem som uppstått är
att det är svårt att landa exakt på "0", dvs 0 pådrag och 0 elbroms.
Men det löser sig nog, när jag är klar så tankar jag upp det så får ni säga vad ni tycker!

@Rogge, jag tycker personligen att postvagnen är ganska tråkig att ha å göra med.
De skall alltid bråka om små petitesser. Men klart, den kan sin grej.

@Adde, detta kan jag göra.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE

Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-07-24 klockan 10:35.
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 10:34   #656
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av zaphr89 Visa inlägg
G står för "Gångläge."
Jag tyckte det var lite trevligare med dom svenska namnen i stället för generiska engelska namn, därav 1-7 etc. Jag är inte helt säker på vad snabbromsläget heter, 8, N (nödbroms) eller S?
Det låter vettigt.

Citat:
Ursprungligen postat av zaphr89 Visa inlägg
Det kan bero på att du hade gamla, felaktiga dragkraftsvärden på ditt X2.
(Förut hade motorvagnen lika många hästar som en Siemens Taurus )
Det fixade sig sedan jag fick en ny version av Kungsfisk igår. Det var tydligen ett komma som hamnat fel. Nu upplever jag inga wheelslip alls.

Citat:
Ursprungligen postat av zaphr89 Visa inlägg
Angående ditt problem med scenario så kan jag inte kolla det just nu då jag bara har min iphone, men min gissning är att det kan vara någon siffra i simulerings-filen som bara påverkar AI:n som jag har missat?
Om du vill kan jag skicka scenariot till dig. Det enda kravet är att du har London - Peterborough installerat. Jag kan iofs göra scenario på någon rutt du har, men värmen gör att jag inte pallar det riktigt nu...
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 10:36   #657
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Jag har egentligen ingen kontroll över hur länge tåget står still på station, inte vad jag vet i varje fall.
Animationen för intressets skull är dubbelt så lång som vanliga tåg om det är till någon hjälp
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 10:49   #658
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Jag jobbar på ett nytt skript för körkontrollern men ett problem som uppstått är
att det är svårt att landa exakt på "0", dvs 0 pådrag och 0 elbroms.
Men det löser sig nog, när jag är klar så tankar jag upp det så får ni säga vad ni tycker!
Jag köpte BR 424 och sedan Munich - Garmisch-Partenkirchen där BR 426 ingår. Båda motorvagnarna har pådrag och broms på samma spak och det var helt omöjligt att släppa pådragen och hamna på noll. Jag tycker att båda är väldigt svårkörda då bromsen hugger i när man drar ner pådraget, eftersom man lägger till bromsen för lätt och för snabbt.

För att fixa det och göre det lättare ändrade jag AnalogInputSensitivity samt DigitalInputSensitivity ned till 0.1 och då blev det mycket enklare att hitta 0:an. (Jag minns inte nu på vilken parameter jag ändrade, men jag kan kolla upp det senare.)

Fördel: Öka pådrag/broms lugnt och fint. Hitta 0:an är betydligt enklare.
Nackdel: Att minska pådrag/broms från tex 100%/-100% ned till 0 tar lite längre tid. Det rör sig bara om någon sekund, så man klarar sig ändå fint.

OT:
Jag lade av att skriva i Postvagnen för ca tio år sedan pga allt tjafs. Nu när jag ger mig in igen tio år senare så är det tjafs det första man möts av. Jag kan på sätt och vis förstå att tillväxten i hobbyn är liten då en enkel fråga bemöts med "Lilla du...". Sarkasm och tillrättavisanden lockar ju inte nya personer direkt.
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 11:49   #659
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Br420 är annat fordon där man kan kolla spakarna i HUDen på...

Den har dock en stegvis pådrag/elbroms-spak...

Ska prova X2:an på söndag, när jag kommer hem till Stockholm och min kraftfulla stationära Windows-dator...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 12:03   #660
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Jag vill egentligen inte sätta känsligheten i spakarna till 0.1.

Men!

Jag har två förslag på lösningar:
  • Jag ger ut 3 paket vid release med låg, normal eller hög känslighet.
    Detta är inte speciellt jobbigt att fixa.
  • Att ex "Spacebar" återställer körkontrollern till 0 och att tutan hamnar på en
    annan knapp istället. Eftersom det är en inbygg delay i tåget kommer det inte att rycka till
    Naturligtvis kan man tänka sig vilken tanget som helst, men spacebar känns naturligt. Tutan kan hamna på c eller v för att vara nära till hands eller liknande.

Tror själv mycket på lösning 2 för precis som du sade innan...med 0.1 går det rätt långsamt.

Pillar med det just nu, försöker komma på lite olika lösningar.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009