Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-16, 08:32   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard DONJ personvagnar

För att inte inte skapa onödigt många trådar i forumet så tänkte jag att både jag och Björnl kunde lägga upp passagerarvagnarna till DONJ här i den här tråden....

Som ni kanske gissat av några poster jag gjort så pågår projektering för litt BC nr 78 hos mig just nu.
Komiskt nog visade det sig att det här jobbet
3eklasstol.jpg
var ganska bortkastat för just nr 78... det visade sig nämligen att den vagnen hade längsgående säten - man bör kolla källorna innan man börjar bygga! Av ren slump råkade jag hitta en ritning över inredningen i nr 78 i "Från inlandet till kusten" av Rolf Sten.

En fråga som dock inte löstes av ritningen (den visar bara ena halvan av vagnen) är om det fanns någon spis/kamin i vagnen (tycker det borde gjort det!) och vart den isf stod - någon som har bilder? Isf mottages de tacksamt. Även bilder av utsidan mottages tacksamt om jag får göra en textur av dem - saknar bra bilder för detta!
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 11:22   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Finns det värmeledningar utritade på ritningen(bruka vara streckade linjer)? I sådana fall så kan du nog följa dem till en kamin, eller till vagnsändarna om den har genomgående ångvärmeledning, vilket jag dock inte finner troligt. En kamin i vagnen tar rätt mycket plats, så den syns på ritningen. Annars kan de har kört på samma variant som man körde på JGJ 11, där kaminen hängde under korgen mitt mellan boggierna, som en liten svart låda helt enkelt. Det borde synas på exteriörbilder. Om du berättar när vagnen är byggd och var, samt kanske dessutom visar ritningen så blir gissningsleken enklare.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 12:52   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Finns det värmeledningar utritade på ritningen(bruka vara streckade linjer)? I sådana fall så kan du nog följa dem till en kamin, eller till vagnsändarna om den har genomgående ångvärmeledning, vilket jag dock inte finner troligt. En kamin i vagnen tar rätt mycket plats, så den syns på ritningen. Annars kan de har kört på samma variant som man körde på JGJ 11, där kaminen hängde under korgen mitt mellan boggierna, som en liten svart låda helt enkelt. Det borde synas på exteriörbilder. Om du berättar när vagnen är byggd och var, samt kanske dessutom visar ritningen så blir gissningsleken enklare.
Hej korvtiger - sitter inte på ritningar och annan information just nu utan lägger ut det ikväll.
Vagnen är för övrigt bevarad hos JTJ så egentligen borde gissningar inte vara nödvändiga - någon bör ju varit in i den.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 21:41   #4
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Finns det värmeledningar utritade på ritningen(bruka vara streckade linjer)? I sådana fall så kan du nog följa dem till en kamin, eller till vagnsändarna om den har genomgående ångvärmeledning, vilket jag dock inte finner troligt. En kamin i vagnen tar rätt mycket plats, så den syns på ritningen. Annars kan de har kört på samma variant som man körde på JGJ 11, där kaminen hängde under korgen mitt mellan boggierna, som en liten svart låda helt enkelt. Det borde synas på exteriörbilder. Om du berättar när vagnen är byggd och var, samt kanske dessutom visar ritningen så blir gissningsleken enklare.
Här kommer två ritningar i liten storlek. Pga copyright bestämmelser kan jag inte lägga ut dem hur som helst - vill ni ha dem i användbar storlek från ni kontakta mig via brev....
sammansatt_ritning_liten.jpg

Det rör sig alltså om DONJ littera BC nr 77 och 78, byggda i Jädraås på DONJs egen verkstad år 1889.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 22:50   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Förbaskade ritningsmakare som bara rita halva interiören. De är byggda rätt tidigt, så det skulle kunna vara så att de var uppvärmda med plåtlådor under sätena som man lade varm sand i, i alla fall vid leverans. Dock så borde man ju bytt ut detta om vagnen varit i trafik så pass länge att den överlevt till dagens datum och i sådana fall borde den ha en kamin. En ledtråd kan vara om den har en skorsten, då vet du både om och var kaminen är. Normalt skulle den stå i antingen en ände, eller mer troligt mot väggen mellan andra och tredje klass, så att båda kunde nyttja dess effekt. Det ser tillochmed ut som om det skulle kunna finnas två, med tanke på att det sticker upp två saker på taket som precis är bortklippta ur ritningsbilden, men det skulle också kunna vara ventiler eller skorstenar på lampor, dock så finner jag nog det sistnämnda rätt osannolikt med tanke på åldern.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2012-08-16 klockan 22:51.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 22:27   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Förutom frågan vart eventuell kamin skall stå så funderar jag på texturen både utanför men framförallt inne i vagnen.
Jag har hittat några bilder på nätet som jag tror är inifrån en BC vagn men jag är inte säker.

Problemet är att det verkar vara en ljusgul enkel brädpanel i tredje klass - denna har jag hittat något någorlunda liknande på CGtextures.
Andra klass är dock värre - där tycks det röra sig om ett väldigt rejält lackat ädelträ med liggande panel. Jag hittar inget liknande så nu funderar jag på en stående mörkare panel istället. Hur ställer sig våra polygonräknare till detta?

Bild på möjliga texturer:
textur_problem.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 23:44   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Ja du, det här med inredning är inte alltid lätt. SJ är en sak, där fanns det standarder och där finns det ritningar och bilder att gå efter, men på privatbanorna, särskilt de smalspåriga är en annan historia.
Till att börja med, tredjeklass var rätt likartat, träbänkar som var lackade, SJ körde även på att måla varannan planka med mörkare färg/lack vilket så att bänkarna blev tigerrandiga (snarare zebra om man kollar på gamla svartvita forton...) vilket vissa EJ-banor(enskilda, icke SJ) tog efter, men de flesta hade ljuslackade bänkar, vilket jag tror att DONJ hade också. Taket är rätt lätt också, det var i regel ljusmålat, oftast vitt med ganska smal panel i vagnens längdriktning. Väggpanelen var oftast stående och ljus eller mellanlackad, ibland nästan gulaktig. Här är något åt det hållet jag skulle tippa att vagnens tredjeklassavdelning skulle kunna se ut: (SRJ C 9 eller C 14, troligen den tidigare av dem, båda byggda 1884)
http://www.gotlandstaget.se/bild/uppsala/090913_005.jpg
Bagagehyllornas konsoler var oftast mörkmålade och hyllorna av trä med samma färg som väggarna. Dessa löpte längs med vagnen precis ovanför fönstren om de fick plats, annars mellan eller på innerväggarna/gavelväggen. Vita gardiner troligen.

Andraklass under 1800-talets slut däremot kunde vara allt mellan lättare stoppade soffor till utsirlade fotöljer med gulddetaljer, dörrkarmar i mahogny, tapeter och vackra tyger på väggarna, allt beroende på hur förmögna och förnäma aktietecknarna var och hur bra de ansåg att de skulle resa. Ibland skulle de ha egna vagnar, eller vagnar med första klass, men detta vara ovanligare.
Dock så skulle jag tippa på något åt detta hållet, (vilket är ungefär hur andraklasskupén i LSSJs vagn BC 36 levererad av ASJ 1909 såg ut enligt leveransfotona): Slätt vitt tak med lister i mörkt trä. Dörrkarmar och andra ramar/lister/kanter i samma mörka trä. Väggarna klädda med lätt mönstrad tapet, gissningsvis blekt grönfärgad med beige/sandfärgade detaljer. Nederdelen av väggarna (ca 80cm från golv, = där ryggstöden på sofforna tar slut) är klädda i samma tyg som sofforna själva vilket är ett stormönstrat, mörkare tyg, kanske även det i grönt. Mindre trähyllor på väggarna i hak-höjd med en tillbringare flankerad av två glas. Mörkare gardiner ihopdragna med en tofs som skulle kunna vara i en guldaktig ton.

Golvet i ljus linoleum (3mm tjocklek) i båda klasserna, ibland med mattor på gångytorna. Fotogenbelysning med lampor i mitten på taket.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-23, 13:18   #8
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

De hade också stålbogievagnar också?
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-23, 21:05   #9
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gp3119 Visa inlägg
De hade också stålbogievagnar också?
Hej

Det stämmer. Förr eller senare kommer vi att ge oss på de lite modernare boggievagnarna fast det kommer unatt ta ett tag till
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-23, 23:45   #10
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

En del jobb gjort med UV mappningen. Nu är jag väldigt dålig och långsam på det så det går inte så fort....

texturjobb.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 23:14   #11
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

texturtest2.jpg

Textur test av utsidan
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-30, 17:37   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Den noppade lädersoffan är en fröjd för ögat ...

... och rumpan !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-30, 20:48   #13
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Ja det ser väldigt lovande... men jag tror korvtiger skulle säga.

Du måste göra det mörkare så småningom, mycker mörkare
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-30, 21:15   #14
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej

Ja det ser väldigt lovande... men jag tror korvtiger skulle säga.

Du måste göra det mörkare så småningom, mycker mörkare
Tack för de värmande orden, både lan och björnl. Skinsätet är för 2 klass, man sitter ju lite bättre där....
När det gäller ljuset så är den inte så ljus som det ser ut här - det är väldigt många lampor på när jag renderade den här - jag såg inte alla detaljer innan så jag smackade in typ 5 stycken punktljus.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-02, 23:47   #15
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

taklöstmm.jpg

Tvillingarna Nilsson tyckte att DONJs personvagnar lämnade en del övrigt att önska både i komfort (varför trillade man t.ex. igenom träsätet?) samt säkerhet.
Viktiga detaljer som fönster och tak saknas, liksom bromsar, vettig märkning (varför bakvänd på ena sidan?), grindar samt dörrar....
Föga anade de att de var försökskaniner för verkstadens experiment.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009