Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-12-10, 10:15   #346
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Hejsan!

Har följt detta arbete med stort intresse. En sak jag slår av är hur detaljerat allt är, och när du säger att bara frontglasen m.m. har reducerats med 1k polys kan jag inte mer än undra hur många polygoner i så fall hela tåget har?
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-10, 19:56   #347
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Exclamation För mycket!

Det finns mycket. Finns för mycket.

Omkring 13 000 på hytten + 20 000 på passager del av det A/B del av tåget (33 000 på hela A/B del) + 25 000 på M del av tåget.

Totalt: omkring 90 000 för en C20. (A-M-B).

Ja, det är mycket därför försöker jag att ta av så mycket som möjligt utan att ha mindre kvalitet. Men för datorer blir snabbare varje dag, det ska inte spela nån roll i framtiden med TRS. Jag undrar om kuju rail simulatorn ska också ha 3rd party content, kanske C20 på kuju heh.

SV
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-11, 13:44   #348
Jonmpa
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Vårberg
Inlägg: 1 011
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile Det enda som saknas är en liten liten liten...

detalj bara, annars är detta tåg perfekt till punkt och pricka, motorljudet låter som på vilket tåg som helst och inte det där vackra C20 vinandet som även A32:an har ett liknande sådant, lycka till med fortsättningen av denna tågmodell och hoppas att C20 tågljudet kommer nån gång på denna eller nästa liknande modell som du bygger. Mvh Johnny Nilsson
__________________

Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-11, 19:04   #349
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Standard

Tack, ja motorljud är en mycket vicktig del av arbete men ska också vara en stort challenge för TRS handlar ljudet inte på en bra sätt. Hmm.
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-12, 09:45   #350
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Talking

http://www.svoyager.com/files/Emergencyrelease.mpg

inte klart men en preview igen heh.

SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-12, 17:20   #351
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager
Tack, ja motorljud är en mycket vicktig del av arbete men ska också vara en stort challenge för TRS handlar ljudet inte på en bra sätt. Hmm.
Det här med ljudet är klart intressant men tyvärr är ljudsidan i TRS klart underutvecklad. Lyssna bara på det förskräckliga skenskarvsljudet i TRS2004. Det förstör väldigt mycket. I TRS2006 går det tydligen att stänga av. Idealet vore givetvis att ljudet var kopplat till typ av spår.

C20 är väldigt tyst inuti men utanför hörs det tjutande ljudet från motorströmomriktarna. Dessutom har nu vagnarna rullat så pass långt att olika vagnindivider börjar låta olika. På senste tiden har jag hört vagnar som börjar nå C5-klass när det gäller motor- och drevljud. För er som aldrig upplevt C5 kan jag berättta att man på långt håll kunde höra om det var ett C5-tåg, C5 hade ett mycket speciellt tjutande ljud från motorer och drev.

Men så länge inte ljudhanteringen TRS görs om blir det nog svårt att få ett bra ljud. Det vore t.ex. urläckert att kunna få rätt ljud till Lok-Kalles Y6-rälsbussar. Scania D812-motor och 5-stegad Wilsonlåda, bland de läckraste ljud som finns!

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-12, 18:03   #352
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Det här med ljudet är klart intressant men tyvärr är ljudsidan i TRS klart underutvecklad. Lyssna bara på det förskräckliga skenskarvsljudet i TRS2004. Det förstör väldigt mycket. I TRS2006 går det tydligen att stänga av. Idealet vore givetvis att ljudet var kopplat till typ av spår.....
.....Men så länge inte ljudhanteringen TRS görs om blir det nog svårt att få ett bra ljud. Det vore t.ex. urläckert att kunna få rätt ljud till Lok-Kalles Y6-rälsbussar. Scania D812-motor och 5-stegad Wilsonlåda, bland de läckraste ljud som finns!

//Lars S
Det är inte ljudhanteringen i TRS i som är problemet!

Det är upp till varje konstruktör av objekt att göra/skriva skript för ljud och andra egenskaper till sitt objekt.

Klaga inte på TRS!

TRS har gett oss verktygen (bra och kraftfulla), och det är vi som skall använda de till det de är gjorda för!
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2006-12-12 klockan 18:32.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-12, 20:31   #353
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Post

Jag hålla med lars på det här ämnet.

Ljudet i TRS är verkligen underutveklad. Det är kanske bra på non-el tåg men el tåg har det svårt med trs. För trs handlar ljud bara med en .wav fil utan att kunna ändra "pitch" blir det nästan omöjligt att göra en ricktig el tåg ljud.

Sant att det finns många saker som man kan skripta men det också finns en "limit" på vad man kan göra. Jag är kanske fel om det men om TRS kan inte ändra "pitch" av ett ljud, även om man kan skripta mycket, det finns ingenting man kan göra för programmet tillåt inte oss att skripta det. Det är helt möjligt att jag är fel (jag var fel förut med det svenska bokstaverna i skripten hehe) men det ser som man kan inte skripta det.

Kan man göra en bättre spår ljud?? Ja det tror jag. Utan att vara perfekt igen för trs handlar inte "the changing of the pitch" i ljudet men man kan göra nånting bättre och jag tror att jag har sett några spår i dls som redan gör det.

Ändå, titta på BVE's ljud system. Jag vet inte hur att bygga nånting i BVE men det är klart att det är det mest ricktiga ljud som finns i en tåg simulator.

.02kr!
SV
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-12, 20:51   #354
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Riktig ljud låter som sagt mer realistiskt. Ett exempel något dåligt är, att om man kör t. ex X2 på helsvetsat spår i TRS (utan skarvar eller träslipers), då hör man ändå skarvarna, just p.g.a wav-filen, och det låter mindre orealistiskt ändå när man kör på skarvar, för det är inte rätt ljud som det låter i verkligheten.
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-12, 23:20   #355
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov
Det är inte ljudhanteringen i TRS i som är problemet!

Det är upp till varje konstruktör av objekt att göra/skriva skript för ljud och andra egenskaper till sitt objekt.

Klaga inte på TRS!

TRS har gett oss verktygen (bra och kraftfulla), och det är vi som skall använda de till det de är gjorda för!
Nej, det är inte upp till varje konstruktör att göra/skripta ljudet!! I så fall kanske du kan få fram rätt ljud för en Y6/7/8-rälsbuss med 5-stegad växellåda!! Eller det kontinuerliga steglöst stigande/fallande ljud som hör ihop med elektriskt drivna fordon (eller, för den delen, diesellok som liggger i dynamisk bromsning). Jag och många andra med mig ser fram mot det!! Upp till bevis!!

TRS ljudsystem passar perfekt till diesellok med 8-stegs pådrag, inget annat! Och det "inbyggda" rälsljudet är bedrövligt!!

Detta är givetvis sorgligt i en i övrigt underbar simulator.

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2006-12-12 klockan 23:24.
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-13, 10:12   #356
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Nej, det är inte upp till varje konstruktör att göra/skripta ljudet!! I så fall kanske du kan få fram rätt ljud för en Y6/7/8-rälsbuss med 5-stegad växellåda!! Eller det kontinuerliga steglöst stigande/fallande ljud som hör ihop med elektriskt drivna fordon (eller, för den delen, diesellok som liggger i dynamisk bromsning). Jag och många andra med mig ser fram mot det!! Upp till bevis!!

TRS ljudsystem passar perfekt till diesellok med 8-stegs pådrag, inget annat! Och det "inbyggda" rälsljudet är bedrövligt!!

Detta är givetvis sorgligt i en i övrigt underbar simulator.

//Lars S
Ok, mitt svar var kanske inte så genomtänkt när det gäller ljud då jag inte har tittat så djupt i det ämnet. Det var bara ett generellt svar jag gav som gäller i de flesta fall. I vilket fall som helst är det en intressant uppgift som jag skall titta på senare.

Jag ber om ursäkt för mitt plumpiga inlägg.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-16, 21:26   #357
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Exclamation

frontglas animation!

Vet inte om jag har gjort det rätt eller inte. Vad tror ni??

www.svoyager.com/files/animationtest.avi

SV
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-19, 15:16   #358
vagnharad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 4
Smile

jag tycker det ser bra ut
vagnharad besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-22, 08:42   #359
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Question

en fråga till. Jag redan har svaret för mig men jag vill veta vad ni tycker på det.

Här är resultatet med det nya animation till frontglasen men det finns en lite problem. Titta.

www.svoyager.com/files/testanim1.jpg
och
www.svoyager.com/files/testanim3.jpg

Det första bild är när frontglaset kan vara animerad. Det gör samma problem med cabbens dörr att även om jag använder det samma texture, det ska alltid finnas en färg skillnad. Det ser konstig ut men det betyder att man kan göra det här (www.svoyager.com/files/testanim2.jpg) i TRS.

Frågan är: Vad är bäst tror ni? Att kunna animera frontglaset och ha färg problemet eller att inte kunna animera den men ha en vackrare tåg? Jag redan har svaret till den här frågan men jag vill veta vad ni tror på det.

SV
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-22, 09:19   #360
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Smile

Glömma det sista frågan.

Fixat!!!

www.svoyager.com/files/testanim4.jpg

Också betyder att det ska vara en fix till cabbens dörr. äntligen!

SV

Senast redigerad av SVoyager den 2006-12-22 klockan 09:26.
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:49.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009