Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-21, 14:35   #166
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Det är inte samma som funnits i Trainz sedan urminnes tider, där man ger den en matcap (/bild på en reflection ball, googla det) så man får fakeade reflektioner?
Gjorde ett experiment med Du:

gjorde en "kristallkula" med massa påskliljor och grenar på som jag döpte till win_reflect.tga, sen maskade jag ut fält ur den och klistrade på win.tgas fönsterrutor, win_alpha.bmp ändrades ej. Sen ställde jag om parametrarna i byggprogrammet och expotererade en dummymesh för att få ut texture.txt-filerna och in med allt i Du.
MEN, om det nu går att få dynamiska reflektioner i vattenytor borde det gå att få även på glasytor, hur kanske N3V talar om om hundra år
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-21 135506.jpg (252.3 KB, 134 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-21 135637.jpg (258.5 KB, 135 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-21 135646.jpg (109.3 KB, 136 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-21, 14:38   #167
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det var det tjusigaste med det här loket.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-21, 17:12   #168
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Det var det tjusigaste med det här loket.

Nisse
Du menar som det var förut antar jag (eftersom du är erkänt konservativ )

Jag vill egentligen ha dynamiska reflektioner som speglar den "förbirusande " omgivningen men vet inte om det går. Har slängt ut en metkrok i Trainz forum - får se om jag får svar????

http://forums.auran.com/trainz/showt...32#post1451432
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-21, 19:50   #169
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Har mekat lite till med fönstren, i väntan på savr i Trainz Forum.
Det blev väl lite bättre men tyvärr "statiskt":
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-21 181420.jpg (222.5 KB, 125 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-21 181451.jpg (285.1 KB, 126 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-21 181611.jpg (291.9 KB, 125 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-21, 23:45   #170
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Det ser både ganska bra ut och ganska dåligt. Man ska nog antingen skippa det helt, eller bara använda det väldigt subtilt. Och om man skall använda det så ska man nog använda en bild av landskap istället för påskris, det kan nog göra en hel del skillnad. På mina plåtvagnar så har jag i texturen för sidorna blandat in en lätt blurrad panoramabild av ett landskap, vilket höjer realismen en hel del. Bäst skulle det ju dock vara med äkta reflektioner, men de är nog fortfarande väldigt beräkningskrävande att köra i realtid.

När det kommer till dynamiska reflektioner om vi skall kalla dem för det, så är det lite svårare med mesher än vad det är med vattenytor. En vattenyta är helt plan (bortsett från vågor) och reflekterar bara i ett plan. När man tillåter mesher att reflektera saker så uppstår ett problem med att två eller flera ytor kan spegla varandra, runt, runt, runt (lite i stil med infinity mirror) potentiellt i oändlighet, vilket måste tas om hand om genom att inte låta en camera ray studsa mer än ett visst antal gånger. Detta får man inte med en vattenyta, den kan ju omöjligt spegla sig själv (förutsatt att den är ett perfekt plan), vilket gör dem lättare att ta hand om.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-22, 16:38   #171
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard En rälsbefästning från Nynäsbanan...

... närmare bestämt Jordbro, som jag fått bilder av av Bengan

Jag har byggt den så autentisk det går och delarna i den kommer att ingå i 1435 mm 43,5 kg/m MUP PT-spår så småningom

Till Bengan - det slog mig att om detta vartit i vår ungdom hade du fått ut med din svindyra Nikon och två rullar svindyr Kodachrome - det har gått framåt.

Nästa uppgift blir att göra de glidbefästningar som ligger under tungornas avfasade rörliga del - visas med en "Benganbild från Jordbro"
Bifogade bilder
Filtyp: jpg shot0.jpg (67.7 KB, 111 visningar)
Filtyp: jpg shot1.jpg (71.1 KB, 111 visningar)
Filtyp: jpg shot2.jpg (306.5 KB, 114 visningar)
Filtyp: jpg shot3.jpg (292.6 KB, 114 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2015-10-22 klockan 17:21.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-22, 19:26   #172
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Nu när jag kikar på Bengans bild, så ser jag att dina växeltungor ser lite fel ut, har tyckte det länge men inte kunnat sätta fingret på vad det varit för fel, men nu så!

På bilden ser man hur tungan precis som rälen har en fot som sticker ut på ena sidan och sedan ett liv som går upp en bit, men istället för att ha ett huvud så som rälen, så är tungan avhyvlad så att den delen av tungan som fordonens hjul rullar mot får en spets som ligger an mot rälen. Men det är bara den översta delen på tungan som är spetsig! Dina tungor är helt kilformade, vilket de inte ska, själva tungan skall alltså inte sluta med en spets, utan skall ha en profil längst ut. Är du med på vad jag pratar om?

Växlar har sett i princip lika dana ut i alla tider, så Bengans bild passar bra in på hur växlar såg ut under hela 1900-talet.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-22, 20:16   #173
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jo jag vet, jag skall göra om tungorna. De är 6,5 m långa Och har ingen fotfläns på utsidorna, men däremot på insidorna. Dessutom är profilen hoptryckt i höjdled för att ligga på glidytorna. Ca 1 m från tungroten börjar avsmalningen (taper-length) och samtidigt profilförändringen. Det syns bra på denna bild. taper-lenght är viktig för där sätts glidfästena ut när dom blir implemeterade.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg shot4.jpg (316.4 KB, 109 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-23, 17:34   #174
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det här var inte lätt,
Procedural Track är ju under utveckling och procedurerna tar sig egna frihiter med mesher och mappningar, men det mesta är inrapporterat till N3V.
Något som inte finns men skall komma är de Befästningar med glidytor som skall implementeras att hamna under tungorna i stället för de vanliga.

Två bilder på bygget av dessa, lägg märke till tungornas ändprofil som
inte blir sådan i Trainz (de tre sista bilderna):
Bifogade bilder
Filtyp: jpg shot0.jpg (70.4 KB, 95 visningar)
Filtyp: jpg shot1.jpg (45.3 KB, 95 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-23 144912.jpg (288.2 KB, 99 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-23 144921.jpg (288.3 KB, 98 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-23 145014.jpg (275.3 KB, 98 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 18:27   #175
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard MappaomMappaomMappaom...

... är byggarens vardag. Har fixat till moträler och vingräler idag
så att slitageytorna blir rätt:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-24 100942.jpg (288.6 KB, 77 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 19:47   #176
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Det ser riktigt bra ut! Snyggt jobbat med övergången mellan de avnötta rälerna och de inte avnötta vingrälerna!

Men jag vill fortfarande peta på två saker:
1. Moträlerna ser ut att ha blivit smalare igen i profilen, är det bara en synvilla pga texturen? Jmf. med tjockleken de har i inlägg #99. Annars ser de riktigt bra ut!
2. Tungorna ser bättre ut, men jag är fortfarande inte nöjd! (Envis människa det där..)

Om du kikar på Bengans bild i inlägg #173 så kan man se två viktiga punkter på tungan, dels den punkt där tungan börjar ligga an mot rälen som är ungefär i höjd med slipern i mitten av bilden som har en täckplåt.
Denna "knäck" på tungan ska vara ungefär 1/3 av tungans längd ifrån tungroten, men din är mycket närmare tungspetsen. (Jämför med ritningen på en växel som jag mailade dig, där har du även namnen på delarna) Tror att det beror på att tungfästet sitter för långt ifrån rälen, om du jämför med nämnda bild så syns tungfästet precis i bildens överkant och där är det ungefär ett avstånd på en rälhuvudsbredd emellan rälen och tungan. (vilket är ca 60-65mm, så mitten på tungans rot skall vara ca 120-130mm ifrån rälens mitt.) I dina bilder är det det fyrdubbla avståndet.
Ifrån denna "knäck" så viker tungrälens fot och liv av inåt, bort från den yttre rälen, men notera att tungans rälshuvud i princip fortsätter helt rakt ifrån denna "knäck" på tungan. Den bara smalnar av på rälens sida ju närmare spetsen man kommer tills den bara är ett par millimeter bred vid tungans spets.

Den andra viktiga punkten på tungan är punkten där tungans liv sticker utanför dess huvud, och är ungefär mitt emellan spetsen och "knäcken", alltså en 1/3 av tungans längd från spetsen. (det är en ljus fläck där på den vänstra tungan i Bengans bild på ungefär den punkten) Här kommer huvudet att bli smalare för att passas in mot rälen på ena sidan och livet på tungen kommer att mer och mer "sticka ut" och bilda en "platå" på andra sidan för att den inte får bli för smal och ömtålig. Denna "platå" saknar dina växlar.

Vet inte om man blev mycket klokare på det förklaringen, men sammanfattningsvis:
1. Flytta tungans rot närmare rälen, ca120-130mm mellan mittpunkterna på rälen respektive tungans räl.
2. Flytta knäcken närmare tungans rot (blir tvunget av punkt 1.)
3. Gör profilen bredare, vid tungans spets så har foten och livet ungefär samma bredd som en vanlig räl om inte bredare!
4. Försök att få till spetsen på tungan så att det är en platå som jag nämnde.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 19:59   #177
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag vet inte hur insatt du är i hur PT fungerar?
Men mycket av det man gör med mesherna tas sedan om hand av de inbyggda procedurerna som vränger och bänder till mesherna efter eget behag.
Jag har verkligen gjort växeltungorna enl bilder och spec. men det "skiter"
PT totalt i.

Du har väl inte TANE än? Men när du får det kommer du själv att upptäcka svagheterna i PT-systemet. Det är ju fortfarande i princip BETA, så det blir väl bättre !?

Just nu är det "Bygg på och gissa hur det fungerar
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 23:50   #178
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Ah okey, då är det svårare!
Men går det inte att styra åtminstone hur långt avståndet mellan tungrot och räl ska vara? Det måste ju gå att ställa in beroende på vilken spårvidd man har tänker jag.

Bara av ren nyfikenhet, hur ser meshen till tungorna ut så man får en jämförelse på hur de skiljer sig från hur de ser ut i spelet?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 08:32   #179
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det bestäms av PT, det beror ju hur du drar spåret (vinkeln mellan de två spåren).
Sen hade den "gamla" moträlen smugit sig in på bilden, sist nedan med rätt moträl.

Sen kan ni hjälpa till med att avgöra hur stor öppningsvinkeln för tungorna skall vara (N3V kör med 5 grader och det ger livsfarligt liten öppning), nedan exempel med 25 resp 15 grader - vad tycker "publiken"?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-25 075247.jpg (296.7 KB, 62 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-25 075256.jpg (296.7 KB, 62 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-25 075346.jpg (290.7 KB, 62 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-25 075354.jpg (290.6 KB, 63 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-25 075430.jpg (296.6 KB, 62 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 10:31   #180
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det bestäms av PT, det beror ju hur du drar spåret (vinkeln mellan de två spåren).
Sen hade den "gamla" moträlen smugit sig in på bilden, sist nedan med rätt moträl.

Sen kan ni hjälpa till med att avgöra hur stor öppningsvinkeln för tungorna skall vara (N3V kör med 5 grader och det ger livsfarligt liten öppning), nedan exempel med 25 resp 15 grader - vad tycker "publiken"?
Bild 3 och 4, som jag antar är 15 grader.

Hur ser 10 grader ut?

Bild 1 och 2, där tycker jag öppningen ser allt för stor ut.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009