Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-19, 11:49   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard Fråga till er, som är hemma på datorer.

Har nu laddat ner TS2009 och tänkte installera det.

När jag har installerat spel tidigare.
Så har jag installerat på C/program.
Nu börjar min C-hårddisk bli full. Om jag installerar programet på D-disken istället, där jag har mer utrymme. Kommer detta att påverka TS2009, så att det slöas ihop lite. Kan det vara bättre, att flytta över annat matrial från C till D istället, så att jag får utrymme för TS2009 på C.

Har även en extern hårddisk på sidan om. Vad jag har förstått, så är det absolut ingen bra idé att installera där och kommer verkligen slöa ner spelet.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 11:58   #2
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hej Bengan!
Själv har jag bara Windows och div "nyttoprogram" installerade på C:\. Alla spel har jag lagt på D:\, och vad jag har märkt så är det inga problem. Dessutom så behöver windows ett visst "arbetsutrymme" på C:\, så det är bra om man inte har så mycket där.

Amatörtankar, men ändå.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 12:48   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Jag har två hårddiskar, en nyare och en äldre. Den äldre D:\ använder jag till backuper och installationsprogram osv..
Den nyare C:\ är större än äldre och därför jobbar den nyare effektivare och passar bra till simulatorer. Dessuton finns mina installerade program där.

Senast redigerad av Totte den 2009-01-19 klockan 13:31.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 13:07   #4
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH
Hej Bengan!
Själv har jag bara Windows och div "nyttoprogram" installerade på C:\. Alla spel har jag lagt på D:\, och vad jag har märkt så är det inga problem. Dessutom så behöver windows ett visst "arbetsutrymme" på C:\, så det är bra om man inte har så mycket där.

Amatörtankar, men ändå.
mvh .... Mats
Det arbetsutrymme du referrerar till är redan allokerat av Windows på C efter installation. Det som därefter är ledigt är ledigt att utnyttjas. Försök att separera program och data Bengan. Har du mycket data (downloads och annat godis som inte är program) så lägg det på en annan disk och installera alla program på C. Det är mitt tips.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 14:40   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Detta är bara en teori men du BÖR kunna köra ett program ifrån ett USB minne, jag har hört att någon har gjort detta med Crysis så TRS bör funka med, om du har ett stort nog och kör med Vista kan du både köra programmet och snabba upp datorn med USB minnet, jag använder mitt 4GB usb minne till att snabba upp datorn, det går som ett virtuellt minne så Hur som helst, du bör kunna köra ett program ifrån ett USB minne om du inte vill lägga så mycket pengar på en ny Hårddisk
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 15:29   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Ja, jag har 2 st USBminne på 16Gb var. I dem har jag allt från C:\Mina dokument (7Gb) + från D:\ Backuper osv. (5Gb). Bra att ha så ifall om datorn kraschar eller bli bestulen av tjuv.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 18:41   #7
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Ja, jag har 2 st USBminne på 16Gb var. I dem har jag allt från C:\Mina dokument (7Gb) + från D:\ Backuper osv. (5Gb). Bra att ha så ifall om datorn kraschar eller bli bestulen av tjuv.
Jo precis! jag har bara 4GB och använder det till att snabba upp datorn och att lagra skolarbete
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 19:09   #8
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Lite OT men värt att beakta ang. USB-minnen...
Man bör nog betala lite extra och välja märkesvaror, köpte själv 2st minnen billigt från en större elkedja. Efter en kort tid "dog" först det ena sen det andra.
Fick visserligen nya på garantin men det som fanns inst./sparat i minnena gick ju förlorat.
Sen tror jag mest på Jannes väg med att ha alla program på C och använda övriga diskar till att lagra på då Windows (nästan uteslutande) finns på C och i.o.m det har snabbaste väg att komunicera med programen, kan ju vara att man har en D-disk med sämmre prestanda och då försämras även C-diskens prestanda i och med det att den måste "vänta" på D-disken hela tiden.
MVH. Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2009-01-19 klockan 19:11.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 19:47   #9
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

All eventuell prestanda minskning av att ha saker installerade på D-disken borde vara ytterst marginell. Har själv det mesta, inklusive TS2009, på just den hårddisken.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 19:57   #10
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal
Lite OT men värt att beakta ang. USB-minnen...
Man bör nog betala lite extra och välja märkesvaror, köpte själv 2st minnen billigt från en större elkedja. Efter en kort tid "dog" först det ena sen det andra.
Fick visserligen nya på garantin men det som fanns inst./sparat i minnena gick ju förlorat.
Sen tror jag mest på Jannes väg med att ha alla program på C och använda övriga diskar till att lagra på då Windows (nästan uteslutande) finns på C och i.o.m det har snabbaste väg att komunicera med programen, kan ju vara att man har en D-disk med sämmre prestanda och då försämras även C-diskens prestanda i och med det att den måste "vänta" på D-disken hela tiden.
MVH. Ekan
Jo men USB minnen är ju fortfarande billigare än en hel hårdisk och det är smidigare att ha flera USB minnen så att man kan separera alla grejer för sig, själv kör jag ju med scandisk och det funkar bra
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 20:42   #11
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Datorer, datorer, datorer.

Vad som är innanför skalet, säger mig ingenting. Det får grabben hjälpa mig med och hans råd är att köpa helt nytt.
För burken börjar närma sig 5 år nu. Så C-disken är lika gammal. Men D-disken är inköpt för 4-5 månader sedan. Så jag tycker, att prestandan på den, borde vara bättre än C-disken. Då den är några år nyare.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 20:56   #12
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Du kan lugnt installera spel på D: Bengan.

Men viktigt att man gör det via dess installation och inte bara flyttar mappen eller så. Utan en riktig installation så vet inte Windows var mappen finns.


Jag har 5 hårddiskar med en hiskelig massa partitioner i den här burken. Windows och de vanliga programmen på C:, spel på D:, musik på E:, film på F:, program som inte fick plats på C hamnade visst på G: och en himla massa skumma saker på H: osv.


Sen när det gäller USB-minnen så använder jag dem också till backup men annars så är hårddiskar än så länge MYCKET snabbare så köra spel ifrån dem gör man nog mest i nödfall... Dock har ett snabbt USB-minne knappt någon accesstid alls så den kan hjälpa till att förbättra cacheningen i Vista, men riktigt internminne är alltid bättre...
__________________
/MVH Patrik

Senast redigerad av Deskgrunt den 2009-01-19 klockan 21:08.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 21:17   #13
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower
All eventuell prestanda minskning av att ha saker installerade på D-disken borde vara ytterst marginell. Har själv det mesta, inklusive TS2009, på just den hårddisken.
Jo det är helt riktigt förutsatt att prestandan är densamma på båda.
Tänkte väl i första hand på om man använder externa, äldre eller USB-minnen som D-disk.
På nyare datorer har jag märkt att ofta är D-disken bara en partion av hårddisken, dvs C-disk och D-disk är på samma hårddisk, det vet man ju inte förens man öppnat burken,
kan ju vara lite lurigt om man säkerhetskoppierar och HELA hårddisken krashar. Men tillbaka till frågan.
Bengan...det finns ju ingenting som blir "antikt" lika fort som datorer så med tanke på spelkrav på DX10, DX11 m.m som kommer, är väl 5 år nästan inom antikgränsen.
Och med tanke på prisbilden på nya datorer kontra uppgradera en äldre så är väl en ny (utan att ha en aning om din ekonomi) att rekomendera, då är du ju framtidssäkrad ett bra tag i alla fall.
Kan ju tillägga att om du använder en gammal hårddisk som C t.ex en med lägre varvtal så får du inte ut full prestanda av en nyare, snabbare D-disk då ingenting på en dator går snabbare än dess långsammaste komponent som allt annat måste "vänta" på.
MVH. Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2009-01-19 klockan 21:48.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009