Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-13, 22:29   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard Hur löser man problemet med misspass av koppel i kurvor?

Titta på följande bild:
koppel i kurvor.jpg

Som ni ser så misspassar kopplet i sidled (ignorera att det också inte ligger emot varandra i långsled) - detta pga det är en växel och vagnen alltså står i vinkel till loket.

Hur sjutton löser man detta problem? Jag har upptäckt att alla DONJ vagnar har det - gissningsvis pga kopplet är en del av vagn meshen?
Men hur löser man detta? I smalspårs världen så funkar ju kopplet som både koppel och buffert?
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-09-13, 22:43   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Det här kan andra bättre än jag, men grund ide'en är att "koppla" kopplet till en boggi.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-13, 22:59   #3
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Titta på följande bild:
Bifogad fil 46452

Som ni ser så misspassar kopplet i sidled (ignorera att det också inte ligger emot varandra i långsled) - detta pga det är en växel och vagnen alltså står i vinkel till loket.

Hur sjutton löser man detta problem? Jag har upptäckt att alla DONJ vagnar har det - gissningsvis pga kopplet är en del av vagn meshen?
Men hur löser man detta? I smalspårs världen så funkar ju kopplet som både koppel och buffert?
Man bygger mindre snäva växlar. Om man pratar smalspår 891 mm i sverige så sitter nästan alltid kopplet fast direkt i vagnsramen och beter sig alltså på samma sätt som i trainz. Det kan ju röra sig lite i sidled även där eftersom det finns en del luft kring kringlan. Om jag inte tänker helt fel så är situationen den samma på normalspår, men däremot så borde buffertarna komprimeras snarare än att gå in i varandra.

Som sven var inne på så har jag förmig att man har modelerat rörliga koppel genom att på något sätt göra dem till en boggie men jag är inte riktigt säker på detaljerna.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-14, 06:37   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Ungefär som på denna bild bör fungera med lite pill och justeringar (fungerar val aven på lok - på Malletlok får man då sätta de riktiga boggierna i a.bog2 och a.bog3).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg koppelboggi.jpg (172.8 KB, 106 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-14, 08:19   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Tack för svaren - jag hade ungefär på känn att den kanske enklaste lösningen var den som Bear gav: att bygga mindre snäva växlar.
Vi kanske får satsa på den lösningen, jag tycker att det här med animerade koppel som rör sig med boogies verkar lite klurigt. Speciellt så undrar jag hur det funkar om man vill ha möjlighet att ha kopplet i olika "stadier": okopplat och kopplat? Kan man byta ut boogien beroende på om kopplet är kopplat eller okopplat?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-14, 16:46   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Nej, man kan inte byta boggien, och redan där så faller boggie idén. Jag instämmer med Bear, det är växlarna som är för snäva, vilket tyvärr är ett mycket vanligt förekommande fenomen i Trainz, kommet från modelljärnvägsbranschen. Ladda ned lite korsningsvinkelshjälpobjekt från DLS så blir det nog bättre. 891mm spårvidd hade vanligen korsningsvinkel på 1:9 eller 1:10. http://www.smalsparigt.org/databank/...52_891_9_a.pdf resp. http://www.smalsparigt.org/databank/...91_vaxel_5.pdf Dock så finnes växlar ned till 1:5 http://www.smalsparigt.org/databank/...14_891_5_a.pdf
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-14, 19:54   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Nej, man kan inte byta boggien, och redan där så faller boggie idén. Jag instämmer med Bear, det är växlarna som är för snäva, vilket tyvärr är ett mycket vanligt förekommande fenomen i Trainz, kommet från modelljärnvägsbranschen. Ladda ned lite korsningsvinkelshjälpobjekt från DLS så blir det nog bättre. 891mm spårvidd hade vanligen korsningsvinkel på 1:9 eller 1:10. http://www.smalsparigt.org/databank/...52_891_9_a.pdf resp. http://www.smalsparigt.org/databank/...91_vaxel_5.pdf Dock så finnes växlar ned till 1:5 http://www.smalsparigt.org/databank/...14_891_5_a.pdf
Håller inte alls med, det går utmärkt att lösa med en koppelboggi var ände och de riktiga däremellan. Om man jobbar med 600 mm spårvidd med snäva kurvor får man nog lära sig lite ny teknik om man skall bemästra Trainz begränsningar, hur skulle det se ut med kurvradier på 300 m i Deaucaville-spår? Vi måste väl försöka hitta nya vägar att bemästra Trainz begränsningar, större kurvradier är väl en ganska långsökt lösning vad gäller smalspår?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-14, 20:42   #8
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
....
Speciellt så undrar jag hur det funkar om man vill ha möjlighet att ha kopplet i olika "stadier": okopplat och kopplat? Kan man byta ut boogien beroende på om kopplet är kopplat eller okopplat?
Du kan använda STL-koppel tillsammans med ett helt eget animerat koppel, om du vill.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-14, 20:52   #9
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Håller inte alls med, det går utmärkt att lösa med en koppelboggi var ände och de riktiga däremellan. Om man jobbar med 600 mm spårvidd med snäva kurvor får man nog lära sig lite ny teknik om man skall bemästra Trainz begränsningar, hur skulle det se ut med kurvradier på 300 m i Deaucaville-spår? Vi måste väl försöka hitta nya vägar att bemästra Trainz begränsningar, större kurvradier är väl en ganska långsökt lösning vad gäller smalspår?
Fast efter att ha tänkt om så håller jag dock med Bear och korvtiger att det är kurvradien som skall minskas. Orsaken är enkel - att sätta kopplet på en boogie är ju egentligen samma lösning som man tar till på modeljärnvägar mm för att kunna ha orealistiska kurvor. Försök att vrid ett 891mm koppel du - det sitter rejält fast i vagnen och kan ju inte följa med i kurvorna.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-15, 11:07   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Fast efter att ha tänkt om så håller jag dock med Bear och korvtiger att det är kurvradien som skall minskas. Orsaken är enkel - att sätta kopplet på en boogie är ju egentligen samma lösning som man tar till på modeljärnvägar mm för att kunna ha orealistiska kurvor. Försök att vrid ett 891mm koppel du - det sitter rejält fast i vagnen och kan ju inte följa med i kurvorna.
Var och en gör som var och en vill! Det är naturligtvis rätt med realistisk kurvradie, men det finns ju växelgator där s-kurvor bildas med ganska liten radie så antingen får man stå ut med att kopplen blir helt fel ibland eller så gör man något åt det!

Smalspårskoppel måste väl ha någon typ av spel i sid och höjdled annars hade väl vagnarna spårat ut jämt?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-15, 11:37   #11
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Var och en gör som var och en vill! Det är naturligtvis rätt med realistisk kurvradie, men det finns ju växelgator där s-kurvor bildas med ganska liten radie så antingen får man stå ut med att kopplen blir helt fel ibland eller så gör man något åt det!

Smalspårskoppel måste väl ha någon typ av spel i sid och höjdled annars hade väl vagnarna spårat ut jämt?
Nope, det spel som finns är mellan kringlan och hästskon. Om man kliver ur med en vagn så är det inte helt ovanligt att man får ta fram skärbrännaren för att det spänner så mycket i kopplen att det inte går att få isär.

600 banorna är väll en annan historia med sina stötplan och kedjor så ser det annorlunda ut. Men där är iofs stötplanen så stora att det ändå ser bra ut, för där hade man samma kurvradier i verkligheten. Möjligen att man skulle vilja göra något med kedjorna som kopplade ihop vagnarna om man känner ett akut behov.

Själv är jag glad sålänge man slipper modelljärnvägshacken som saknar grund i verkligheten.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-15, 13:29   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Pest eller kolera ???

Gjorde ett experiment med Bjornls DONJ Lit N, den 3-axliga timmervagnen, de två första visar bjornls vagn i en 15m kurva (för att tydliggöra).

De två sista bilderna visar vagnarna, nu med en dummy bogey i var ände ung. där buffertbalken är.

Ni kan ju själva se resultatet!
Det tycks vara som vanligt, hur man än vänder sig har man rumpan bak!

Jag får väl ansluta mig till majoriteten och ivra för stora kurvradier (Bosjöbanans minsta kurvradie i linjen var 100 m!). Vi bygger ju inte på en plywoodskiva med måtten 105m x 210m (120cm x 240cm i H0). Ack ja!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110915_0000.jpg (85.5 KB, 58 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110915_0001.jpg (98.6 KB, 58 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110915_0003.jpg (86.8 KB, 58 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110915_0002.jpg (100.8 KB, 58 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-15, 13:55   #13
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard No problems!

Tog fasta på en 1:5 växel som har kurvradien 90 m och lade ut en S-kurva som förflyttar spåret ca 10 m i sidled. Jag kopplade två Lit N vagnar och drog fram över kurvan, och inga som helst problem nånstans. Och ändå är detta en "svår" vagn, lång, treaxlig och med ytteraxlarna långt in.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (157.9 KB, 57 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (69.1 KB, 55 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:14.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009