Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-06, 23:12   #1
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Standard Z4p modell till ÖJ färg?

Skulle man kunna använda en Z4p modell och reskinna den till ÖJ färg? Eller var ÖJs Z4p och SJs Z4p helt olika?
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 23:20   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av legotrainzman Visa inlägg
FEL,FEL, FEL!!!! Det har funnits rödmålade hilding carlsson rälsbussar på Öland. För att citera boken "Ölands Järnvägar", "De rödmålade Carlsson rälsbussarna var i trafik från början av 1940 talet och fram till nedläggningen 1961. Två av dem byggdes då om för 1.067 mm spårvidd för fortsatt tjänst i Småland. Under SJ-tiden målades bussarna gula. Observera gengas driften"

Jag har gjort ett boggie byte på dom så dom har 891mm spårvidd
Man lär så länge man lever!
Men jag har mycket svårt att tro att samtliga vagnar behöll sin röda målning fram till nedläggningen. Har nämligen en bild föreställande 8 enheter i Färjestaden 1956, samtliga gulmålade, och det skall totalt ha funnits 11 enheter på ön. Minst 3 var rödmålade vid leverans. Det är statistiskt sett rätt otroligt att alla de 8 gulmålade var på samma ställe men inte de resterande tre rödmålade. Eller förde SJ över flera bussar efter förstatligandet?

Och vad det gäller spårvidden så tänkte jag mer på korgen, den är 200-400mm bredare på normalspårsvarianten än smalspårsvarianten, vilket gör att de hamnar utanför normalsektionen som är fastställd för 891mm.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 23:27   #3
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Post

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Man lär så länge man lever!
Men jag har mycket svårt att tro att samtliga vagnar behöll sin röda målning fram till nedläggningen. Har nämligen en bild föreställande 8 enheter i Färjestaden 1956, samtliga gulmålade, och det skall totalt ha funnits 11 enheter på ön. Minst 3 var rödmålade vid leverans. Det är statistiskt sett rätt otroligt att alla de 8 gulmålade var på samma ställe men inte de resterande tre rödmålade. Eller förde SJ över flera bussar efter förstatligandet?

Och vad det gäller spårvidden så tänkte jag mer på korgen, den är 200-400mm bredare på normalspårsvarianten än smalspårsvarianten, vilket gör att de hamnar utanför normalsektionen som är fastställd för 891mm.
Du har rätt, när SJ över tog ÖJ år 1947 så bytte dom färgsättning på rälssbussarna till sin blekgula färgsättning. Hm, korgen kanske blir något bred, men jag hoppas inte det gör något
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 23:39   #4
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av legotrainzman Visa inlägg
Skulle man kunna använda en Z4p modell och reskinna den till ÖJ färg? Eller var ÖJs Z4p och SJs Z4p helt olika?
Nej, ÖJs Z4p och SJs Z4p var inte likadana. Lite förvirrande när det är likadana littera men olika sorters lok
SJs Z4p finns att ladda ner här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29199
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 23:53   #5
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Ursus94 Visa inlägg
Nej, ÖJs Z4p och SJs Z4p var inte likadana. Lite förvirrande när det är likadana littera men olika sorters lok
SJs Z4p finns att ladda ner här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29199
Hade det inte varit lättare att ha ett annat littera på det, som Z3p tillexempel
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-07, 00:24   #6
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Och vad det gäller spårvidden så tänkte jag mer på korgen, den är 200-400mm bredare på normalspårsvarianten än smalspårsvarianten, vilket gör att de hamnar utanför normalsektionen som är fastställd för 891mm.
Jag tycker inte skilnaden blev så stor jämfört med en Yp.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Jämförelse.jpg (177.0 KB, 95 visningar)
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz

Senast redigerad av legotrainzman den 2012-07-07 klockan 00:26.
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-07, 11:26   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av legotrainzman Visa inlägg
Hade det inte varit lättare att ha ett annat littera på det, som Z3p tillexempel
Z4p är ett samlingslittera som kommer ifrån att de normalspåriga växelloken littera Z fick olika nummer efter Z:at beroende på vilken effekt motorn hade. Ju högre siffra ju högre effekt och desto starkare lok, se: http://www.jarnvag.net/index.php/lok...lok-i-trafik/z
En Z4p var ett lok med två drivande axlar, 891mm spårvidd och en effekt på 120-299kW. Även de lok som SJ beställde såg olika ut, en äldre kantigare modell och en nyare sportmodell, med lite mera strömlinjeformad korg och rundare former. Anledningen till att man gick efter effekt och inte efter utseende var för att man när man lade tidtabeller bara var intresserad av hur stor vagnvikt ett lok kunde dra på en viss bana och om man då delade in efter effekt så spelade det ingen roll vilken individ i litterat som fick dra tåget den dagen, men kunde vara säker på att den klarade det.

Citat:
Ursprungligen postat av legotrainzman Visa inlägg
Jag tycker inte skilnaden blev så stor jämfört med en Yp.
Jämför med min normalsektion för 891mm så sticker både Yo1 och Y(d) utanför, den sistnämnda dock bara marginellt, tanklocket till exempel.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009