Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-03-12, 22:19   #1
maed1
Junior Member
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: , , .
Inlägg: 15
Standard Smålandsbanan

Det är populärt att visa "Bilder från Linjen" Jag tänkte att det kan vara intressant med två bilder från linjen. MEN var är de ifrån OCH vad är det för "FEL" jämfört med vad du kan se i på den linje du kör som lokförare på

Kan det vara så att...!!? Ja när du som läser detta har postat ett riktigt svar på VAR bilderna är tagna så kommer det en fortsättning... Så gissa nu var "Bilderna från linjen" kommer ifrån. LYCKA TILL! Hälsn Magnus
maed1 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-03-12, 23:05   #2
bombardier (avregistrerad)
Avregistrerad
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 156
Standard

Otroligt fina bilder Mangus

mvh Rodi



bombardier (avregistrerad) besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-12, 23:59   #3
sibbmark
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 158
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev maed1
Så gissa nu var "Bilderna från linjen" kommer ifrån. LYCKA TILL! Hälsn Magnus
Hm, tunneln påminner mig om Hållandsåsen...

/Bosse
sibbmark besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-13, 12:33   #4
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev bombardier

Otroligt fina bilder Mangus

mvh Rodi

RODI:
Siggen är egenliten för stor,[)] Men det kan admin/Mod få ta upp så jag bara säger det här![:I][:I]
Jag tror att det är Hallandsåsen som sibbmark säger och tycker att det verkar konstigt då jag trott att det var dubbelspår hela tiden?[8)]

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-13, 12:48   #5
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Det är inte dubbelspår där nu, men det ska bli det sen. För tillfället går det endast ett spår in mot tunneln, det andra går runt berget.

Troligtvis är bilderna inte tagna från denna tunnel.

MVH Erik

VD,Railway Transport System

Kontrakt: http://www.svttl.se/rts.htm
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-13, 13:18   #6
maed1
Junior Member
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: , , .
Inlägg: 15
Standard

Nej! det är INTE Hallandsåsen.
Jag får väl komma med några ledtrådar. Den övre bilden. Om man åker från Ängelsborg, söderut, så kommer man till denna ort där bilden är tagen. Den nedre bilden. Vänder man sig helt om ser man följande linjeplats, station.[]

Eller om man åker norrut från Ekholmen så kommer man till denna plats.
Så, återigen, var kan bilderna komma ifrån? Och vad är "Fel" jämnfört med den VHJ som är släppt.
maed1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-13, 14:54   #7
DJ Clinton
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 540
Standard

Citat:
quote:Tidigare visade maed1



Louviselund, till höger går spåret ner till Fruktcentralen och rakt fram så är det uppställningsspåren samt lastbryggan vid Louviselund. Tunneln är väl början på en ny sträckning skulle jag gissa på.


Den här bilden vet jag inte vart den är tagen. Det måste vara nånstans mellan Ekholmen och Helsinghamn.
Mvh
Mohammad Mafiha, vd för EuropaTåg AB
DJ Clinton besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-13, 15:48   #8
DJ Clinton
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 540
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev maed1



Eller om man åker norrut från Ekholmen så kommer man till denna plats.
Svar: Det är station Mellanåker

Så, återigen, var kan bilderna komma ifrån? Och vad är "Fel" jämnfört med den VHJ som är släppt.
Svar: Det är fyrspår. I VHJ som är ute nu så finns det ingen fyrspårig längre sträcka. Där är sträckan dubbelspårig eller trespårig.
Mvh
Mohammad Mafiha, vd för EuropaTåg AB
DJ Clinton besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-13, 22:13   #9
maed1
Junior Member
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: , , .
Inlägg: 15
Standard

Bra gjort DJ Clinton!!
Kul med lokförare som känner sin linje. Och ett helt riktigt svar. Det som syns på bilderna är, i norr, anslutningen till CHJ, Charlottenlund-Hovsjö-Järnväg. Samt i söder vid Mellanåker där linjen ansluter till västra stambanan ned mor Ekholmen. Arbetet har pågott en stund så jag tänkte berätta lite om CHJ. Sträckningen är dryga 10 mil och Ängelsborg till Charlottenlund är enkelspårig och går rakt upp i det Småländska höglandet. På denna del passeras två stationer. Först kommer man till det sömniga lilla samhället Smålandshögar. På vägen dit åker man längst med sjön Båven som sträcker sig ända upp till Södra Nyby.

Sedan kommer man till Smålandshögar med ett sviktande trafikunderlag.

Därefter går linjen upp på det Smålänska höglandet mot Värnaryd som ligger vid sjön Värnaren. En ort som fått ett uppsving och blivit ett populärt alternativ till Charlottenlund.

Mellan Värnaryd och Charlottenlund är det ca tre mil och från Charlottenlund till Mellanåker är det dubbelspår hela vägen.
Charlottenlund är lite av en järnvägsknut med spår till fyra olika orter i ost mot Värnaryd och Ängelsborg, samt även till Sandaråsen. I väst finns den moderna dubbelspårslinjen mot Mosseryd, Hovsjö och Ekholmen. Samt den gammla enkelspåriga direktförbindelsen till Hult och Dunholmen.


De två bilderna som du kan se komer från Charlottenlunds centralstation samt den närbelägna lokstationen. Så snart kan du starta i Västerköping och köra aktiviteter som kan ta dig antingen den vanliga sträckningne på VHJ eller så kan du köra över CHJ,s sträckning och komma till Ekholmen.[] Jag kommer att visa lite fler bilder vad tiden lider. Ca sex mil av sträckan börjar bli klar vad beträffar landskap och signalsättning. Slutligen DJ Clinton du som gissade rätt som första pris till dig så skickar jag gärna en CD med CHJ som beta när det drar ihop sig. Ge mig bara din mailadress så löser vi det praktiska. Slutligen hoppas att detta tillskott till "Svenska rutter" är välkommet jag har provat några enklare aktiviteter och det fungerar bra med VHJ och CHj tillsammans.
Hälsn Magnus
maed1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-13, 22:45   #10
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Härligt Magnus!
Ska bli kul att sitta å knåpa med den sen!
Hoppas den blir lika kul som VHJ!

EDIT: En fråga bara, kommer CHJ bli en rutt eller kommer VHJ samt CHJ att "sitta ihop"?

MVH Daniel

VD för UBOPGE
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-14, 14:28   #11
DJ Clinton
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 540
Standard

Tack så mycket Magnus, jag har bara kört VHJ två-tre gånger men jag har ett bra minne. Min mailadress är: msom90@hotmail.com , det är även min msn-adress.

Mvh
Mohammad Mafiha, vd för EuropaTåg AB
DJ Clinton besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-25, 00:09   #12
maed1
Junior Member
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: , , .
Inlägg: 15
Standard

HEJ!!
På grund av familjesituationen, nybliven far till William sedan 7 månader, så blir det inte så mycket tid över till MSTS och pågående projekt CHJ.
Till frågan CHj kommer att ingå i VHJ. Alla som har VHJ kommer att kunna ladda hem de tiles, word och förändrade databasfiler som krävs för att kunna köra på CHJ. Tanken med VHJ är att den skall expandera med fler sträckningar. Eftersom jag försöker att använda i VHJ redan befintliga statiska objekt så blir CHJ tillägget förhållandevis litet. CHJ sträckningen är med avseende på huvudlinjens spårläggning klar mellan Louviselund och Mellanåker.
MEN som med allt som har med att efterlikna verkligheten så behöver jag lite hjälp från de av er på forumet som har jobbat eller som jobbar som lokförare. Min fråga lyder som följer, när en linje får en delvis ny sträckning kommer den gammla sträckningen att vid förgreningspunkten att förses med skyddsväxlar eller kommer den att ansluta direkt ändå?
Anledningen till frågan är att mellan Charlottenlund och Mosseryd blev linjen på 90-talet omlagd vilket resulterade i att man undvek backarna vid Bodafors och den delvis kurviga sträckningen. På nedanstående bilder så syns den östra förgreningen från huvudlinjen ned mot Bodafors. Denna del är försedd med skyddsväxlar, vilket jag tror att det skall vara.



Backarna ned mot Bodafors var tidigare ett problem speciellt vintertid.

Bodafors idag är ett ganska sömnigt samhälle, men bruket är trots det livskraftigt och lokaltrafiken har en tidtabell som anknyter till såväl Ekholmen som Charlottenlund. Tyvätt går det mest X12,or där. Många undrar när Reginorna kommer att ta över.



Nå åter till frågan till lokförarna. I väster finns åter kopplingen till huvudlinjen, denna gång utan skyddsväxlar.

Så du som jobbar som lokförare vad är vanligast vid förgreningar av denna typ skyddsväxlar eller inte? Hoppas att denna info om CHJ visar att projektet fortgår. Jag återkommer snart med ytterligare info om CHJ. På återhörande MAGNUS


maed1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-13, 21:40   #13
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Hur går det med projekt CHJ?

MVH Daniel

VD för UBOPGE

Turn on your headlights
If you don't like what you see - Turn them off!
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009