Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-01-10, 15:50   #1
goran
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , .
Inlägg: 109
Standard TRS 2004-frågor igen

Tack för svaren jag fick på förra TRS 2004-frågorna - tyvärr blev jag inte klokare ......... Jag citerar instruktionsboken igen under kap 9.1 "Om du kör flera tåg kan du välja mellan att köra alla tågen själv eller låta systemets Al-funktion köra tågen medan du sköter växlarna. Slutligen kan du upprätta särskilda order till förare som du tilldelar varje tåg"
Fredrik - ditt svar att högerklicka på loket och välja drive är ju lika som att ge order till en förare för det går inte att högerklicka på ett lok utan förare och välja drive ....
Dessutom tycker jag tågen med order "drive" kör "planlöst" omkring på resp bana och drar växlar lite "hipp som happ" vilket gör att det blir svårt att styra tågen dit man vill och fram för allt få dem att stanna där man vill ....
Min fråga är igen: vad är och vad innebär systemets Al-funktionen och hur startar man den?
På min andra fråga om att "växla hytt" räcker det inte med att trycka på tangent å och vända sig om i hytten - har du då bytt ände på tåget och skall köra "tillbaka" blir det att man backar loket fast man kör framåt ... Dock fungerar T44:an ypperligt i det fallet -
tryck alt + C så byter man riktning i hytten och man "kör framåt" även när man bytt körriktning på loket.
Min fråga ang man får upp strömavtagaren i CAB Mode är jag tacksam om Mikael som svarade NUM 1 utvecklar detta lite - jag förstår inte riktigt vad du menar.....

Tacksam för svar
Goran
goran besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-01-10, 16:52   #2
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Jag använder AI på följande sätt.

Jag har min bana och har på den satt ut ett antal "trackmarks" (röd pyramidliknande sak) som också namnges med passande namn så att man vet var på banan "trackmark:en" finns.

När jag sedan startar Driver högerklickar jag på det lok som AI ska ta hand om och väljer "drive to trackmark". På detta sätt bygger man upp kommandon. Jag har t.ex en bana A till B (enkelspårig) där jag har två AI-tåg körandes mellan två stationer helt själv. (dock krävs ju mötes spår på stationerna)

Annars ska du precis som tidigare bara kunna sätta på AI som nu sker genom att högerklicka och välja "drive". Du ändrar växelläge med "J" eller direkt på 2D-kartan (m)

Jag föredrar ju att använda trackmarks och på det sättet få tågen att gå precis som jag vill. Du kan ju sätta ut en trackmark vid en station och ge kommandont "drive to trackmark: namn" och sedan kommandot "wait 1 min" så stannar tåget till 1 min vid stationen...

Vill du ha lite bilder hur man sätter ut dessa trackmarks så säg till ska jag visa. Jag hoppas också att detta gav svar på din fråga annars får du återkomma så ska jag försöka förstå bättre då.

Ang Hg så saknas den funktionen jämfört med T44. Ska kolla med Mats om han har möjlighet att ordna att det blir som på T44.

___________________________________

Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-10, 17:18   #3
goran
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , .
Inlägg: 109
Standard

Tack för svaret!
Jag har redan satt ut en mängd trackmarks på mina banor - problemet är ju att det gäller att komma ihåg namnen och var man satt ut dem någonstans eftersom de inte syns på 2D-kartan. Förresten åt vilket håll skall de vridas för att resp tåg skall stanna framför märket och inte "köra förbi" och stanna med sista vagnen vid märket?
Och hur "funkar" det med trackmarks när tågen kommer från olika riktningar.

Jag tycker fortfarande att det är svårt att styra tågen i "Drive-läget" utan körorder till en bestämd plats. Om jag startat ett tåg med "drive" och lägger växlar på 2D-kartan och önskar att tåget stannar på en viss station framför en viss växel som jag "lägger fel" framför tåget - oftast är då även signalen vid växeln ställd på rött sken framför tåget. I UTC:n stannade då tåget snällt där man bestämt att det skall stanna. Dvs man lägger en tågväg precis som i verkligheten. I TRS 2004 börjar i stället tåget själv att ändra växlar och lägga tågvägar och fortsätter att köra när det kommit fram till den punkt jag vill att det skall stanna! Har tåget själv ändrat en växel går det icke att "rubba den" själv.
Har det någon betydelse att jag kör på banor uppbyggda i UTC? Har även testat på banorna i TRS 2004 och kommit till samma resultat.
Vad är och hur fungerar en trigger"

Tacksam för svar
Goran

goran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-10, 19:27   #4
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Jag låter sällan AI förarna köra men när jag gör det så är det med drive TO och inte bara drive. Mitt förtroende för dom är inte stort nog för att släppa dom lösa på egen hand (även om en av dom har stora likheter med mig ). Dom kör iblad vart dom vill och uppfyller inga av de krav som finns i någo Säo. Lägger om växlar utan tillstånd och glömmer att lägga tillbaka dom är ju bara ett exempel.


Kenny

Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-11, 14:38   #5
goran
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , .
Inlägg: 109
Standard

Är det möjligtvis en "bug" i programmet att det inte går att styra tågen dit man vill genom att lägga växlarna? I manualen står det ju uttryckligen att det är du själv som styr tågen med Al-funktionen (vad det nu är) Automatkörningen i UTC:n är ju aslagbart suverän!!
Lägger man en växel "fel" framför tåget för att det skall stanna vid en specifik punkt som du själv bestämmer så stannar tåget där!

År det så att man måste lägga ut en hiskelig mängd trackmarks för att få ordning på trafiken?? I så fall måste man kräva av AURAN att man kan se dem + namn lika som växlarna när man kör en session - det går ju inte att komma ihåg namn/plats/, på varje trackmark.

Tacksam om fler skriver om sina erfarenheter, synpunkter, mm på ovanstående.

Goran
goran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-11, 23:22   #6
Bengt74
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Södertälje
Inlägg: 471
Skicka ett meddelande via MSN till Bengt74
Standard

Problemet är ju att UTC och TRS har helt olika automatkörningsfunktioner, det som funkar med UTC funkar inte alls eller lika bra i TRS och omvänt.

Det finna en regel ("rule") på DS att ladda ner som gör att man kan få automatkörningsfunktionen i TRS att fungare likadant som UTC gör, har laddat ner den men ej testat den ännu.

MVH
Bengt L.
Bengt74 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-13, 22:33   #7
goran
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , .
Inlägg: 109
Standard

Hade nog lite för bråttom med mina synpunkter på TRS 2004!!!

Har nu byggt upp en svensk enkelspårsbana med 3 mötesstationer och flera industrier, bl a svenska torvindustrin som test - "tacka sjutton" för att det inte fungerar när man inte gör det hela rätt. TRS 2004 är mycket sofistikerad och kräver en hel del av oss som använder den .... Tex måste en sådan enkel sak som placering av växelkloten vara rätt ... se signalmanualen och signalerna placeras ut rätt. Kan nu köra upp till 5 tåg samtidigt med både körorder till industrier eller trackmarks samt endast "drive" samtidigt!! Det fungerar utmärkt - tågen stannar så snällt vid resp stationer och väntar på mötande tåg innan de kör vidare ......
Ett stort tack till er som tagit fram allt svenskt material!!!
Hoppas det kommer mera.....

Goran
goran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-13, 22:38   #8
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Det kommer mera!

Men exakt när återkommer vi med

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kustpilen för Trainz 2004 csgaard Trainz - Allmänt om Trainz 9 2004-12-15 14:17
Nattkörning i TRS 2004 goran Trainz - Allmänt om Trainz 4 2004-02-09 22:00
Frågor om TRS 2004 Joel Trainz - Allmänt om Trainz 10 2004-01-17 10:46
Problem med Norton Antivirus 2004 Rogge Off-topic 5 2003-10-09 11:45
Press release - Trainz Railroad Simulator 2004 Fredrik Trainz - Allmänt om Trainz 31 2003-05-23 10:51



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:02.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009