Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övriga simulatorer > Övriga simulatorer > Allmänt om Run8

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-25, 10:09   #1
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard Run 8 train simulator är släppt nu.

Ska bli kul och se hur denna simulator är jämfört med de andra,
förhoppningsvis mycket mer realistiskt tågkörning med allt vad det innebär.

http://www.run8studios.com/

Senast redigerad av jorgen3 den 2012-08-25 klockan 10:12.
jorgen3 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-08-25, 10:12   #2
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Hoppas att någon som köper kan skriva en liten recension senare!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-25, 18:41   #3
melin1971
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Jönköping
Inlägg: 76
Standard

funderar med på att köpa denna tågsimulator pga multiplay. vore roligt att kunna köra sånt. speciellt med tåg nördar som vi är alla här..då kan de bli roliga uppdrag
melin1971 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-25, 21:41   #4
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag har köpt den och den verkar lovande. jag har dock inte kommit in i hytten ännu. det kommer upp ett fönster där man startar loken, ställer in dom rätt och sedan skall man kunna klicka på B för att se lite saker men det går inte. Skall försöka senare ikväll.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-25, 22:59   #5
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Går på en veckas ledighet om en vecka, så då blir det ett köp medsamma och kanske skriver en kortare recension när jag hunnit testa det lite.

Spännande som tusan, hur som! Ser fram mot lite onlinesessioner med er, gubbar och gummor!
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-25, 23:40   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Även jag har planer för att köpa denna simulator, får se hur det blir, men skulle som Dson säger, vore kul att spela online med några härifrån!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-25, 23:43   #7
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Har testat den från Bakerfield via mojave till Barstow
9000 ton 1300 m långt 5 lok (3 fram 2 längst bak) 21500 hk. 2,3 hk/ton
Det var gränsfall att det orkade i de 22 promille uppför backarna, fick använda sand ibland för att det inte skulle slira

Manualen de skickat med var inte så bra så man fick gå på forumet de gjort för att få hjälp http://www.run8america.com/forum/index.php
Bara att starta tåget var inte enkelt. Men någon kommer säkert att visa det på youtube (men längst ned så hittade jag denna manual på forumet)
Men den kräver lite tid innan man får igång tåget.

Ja uppför var en sak men att åka utför var jättesvårt , det känns verkligen realistiskt. Man känner verkligen tyngden av det 9000 ton tunga tåget.
så man får använda Dynamic Brake samt den vanliga tågbromsen för att inte tåget skulle skena.

Finns mycket att förbättra på denna simulator men det är en väldigt bra start ändå tycker jag. Skulle vilja se mer objekt i rutten ,där är den lite tunn. Men
det som finns håller ändå ganska bra kvalitet tycker jag.
Men det är en bit till Railworks 2012 ändå.

Men å andra sidan behöver man inte ha någon värsting dator för att köra den
trodde knappt min bärbara dator skulle klara den men det gör den (ungefär 15 fps). men jag har dåligt grafikkort 1,8 ghz processor
men den vill ha 2 gb minne (jag har 4 gb)

Men de har byggt in många realistiska saker i den. som tex om de kopplar isär någon vagn utan att hänga upp slangen och stänga ventilen. så när du kör framåt så rycks ju slangen ut och luften på tåget försvinner ock tåget får nödstopp.

Men kör man ensam så är det lite tråkigt det finns ju inga andra tåg eller vagnar på stationerna. men vad jag förstår ska man kunna koppla upp sig mot en server och få statiska vagnar statiska tåg på stationerna men de kommer ju att stå still.

Men så har vi det här med multiplayer där man kan vara tror jag 40 personer som är inne och vissa är fjärr tågklarerare vissa förare vissa är hjälp till föraren och vissa är växlare på bangården och vissa tittar på tåget.
Här tror jag man kan anmäla sig till dessa körningar
http://railroadtransportationsimulat...s.com/run8.htm

Men det borde väl gå att ha svenska personer som kör också om man blir ett gäng på 5-10 personer som kopplar upp sig mot en fjärrtågklarerare.


-Find the unit you want as your lead-unit (also called Control Unit).
-Select it with your mouse
-The RailUnitOptions window should appear and the unit should highlight.
-Press AutoStart and AutoMU (or you can do all of that manually if you wish)
-Run to the back of your train, mouse-select the last coupler (get close to it)
-Install the EOT
-Enter your Cab using Control F11
-Turn on the 4 black circuit-breakers to the left of the MFD screens (up is on)
-Turn around to the back wall of the cab and set the "Engine Run" switch to "Run"
-Set the MU Headlight Switch to "Short Hood Lead"

Senast redigerad av jorgen3 den 2012-08-25 klockan 23:45.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-25, 23:51   #8
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Då har jag kört första biten mellan två stationer och det var intressant. Om vi börjar med grafiken så är den inte i samma klass som de andra simulatorerna. mer i klass med originalrutt från MSTS men lite bättre räls då man ser växeltungorna läggas om. Dåligt med saker, lite träd har och var och ett antal vägövergångar.

Sedan blir det klart bättre. När man startar får man välja ett av ett antal olika tåg och jag valde ett på måfå. Det var 4 lok och en jäkla massa vagnar. Klart över 1km lång. Man klickar på första loket och får ställa in en massa knappar och inställningar, bl a starta motorer och tala om vilket som är ledarlok och lite annat. Det tar kanske 4 minuter innan man är klar med allt. Sedan måste man gå längst bak i tåget och hänga på slutsignal. Efter det kan man kliva in i hytten.

5 knappar senare och redo för start så ser man en röd signal och den förblev röd för mig. Efter kanske 5 minuter kontrollerade jag Dispatcherfönstret (F3) för att se på displayen om det var fler tåg ute. Nej allt var rött och det var bara jag där. Bara att ta saken i egna händer och klicka sig fram. Den displayen är den stora behållningen i spelet, i alla fall för mig som är lokförare och nu får leka fjärrtågklarerare. Klicka på en signal och den ändras från rött till grönt (om det är tekniskt möjligt), klicka på en växel och den ändras från att ligga rakt till att ligga in på sidan, klicka igen fär att lägga tillbaks. Sedan är det bara att lägga tågväg så långt man vill åka. Plus 5 i betyg för denna inovation. Detta är något som vi simmare saknat i 15 år om inte mer.

När man klickar på F3 igen så kommer man tillbaks in i hytten och signalen är grön. I med framåtspaken och gasa lite försiktigt i läge 1 och två och det händer inget..... Visst ja. lossa bromsarna också och sedan vänta.......... Det tar tid innan tåget är loss och man kan åka iväg. Precis som på riktigt.

Nu gasar vi och tåget börjar röra sig. Ljudet är sådär men man hör kompressor, motor och annat i alla fall. Själva körningen ger ett stabilt halvtråkigt intryck ungefär som på riktigt efter att ha kört tåg i 22 år. Bromsen är mycket mer verklighetstroget än i alla andra simulatorer jag provat och alla X2-älskare lär köra förbi mer än en signal i stopp. Och det finns ingen känsla av hur fort man kör när man tittar ut åt sidorna. Troligen pga att det inte finns träd och annat på distans.

Nu körde jag bara en station och det gick lite uppåt men jag kan tänka mig att det blir riktigt roligt på multiplayer när man är flera. Inbromsningen till stopp vid röda signalen gick bra men då började jag förbereda mig säkert 1500 meter innan också. Den känns dock som om det är skivbromsar i tåget vilket innebär att bromsen i låga farter är lika bra (eller dålig) som i högre farter. Med blockbromsar har man bättre broms i lägre farter än i högre.


Vill man köra multiplayer och agera tillsammans med andra så är detta helt klart värt pengarna. Vill man se naturen och åka för sig själv så kan man nog hålla sig till de andra simulatorerna. Vill man leka Dispatcher så skulle jag tro att det inte finns något bättre att jämföra med men kom då ihåg att jag inte provat multiplayer än. Detta måste vi leka mer med.

nu blev det grönt och jag måste åka vidare. Återkommer med mer info senare
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-26, 00:01   #9
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Någon som vet om Run8 stöder Raildriver?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-26, 00:41   #10
melin1971
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Jönköping
Inlägg: 76
Standard

jag får bara ingen bränsle i när jag försöker starta motorerna...går inget vidare =)
melin1971 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-26, 00:50   #11
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Jo den stöder raildriver. De som gjort spelet tycker verkligen att det är en sådan man ska köra i denna simulator.

Kopplade upp mig mot en kille i usa som ville vara fjärrtågklarerare. det gick bra men det är svårare som förare. F3 visade nu bara en tom karta. jag såg inte ens mitt eget tåg (ingen beläggning) och alla signaler var svarta där.
Men så är det i verkligheten. Det är bara fjärren som vet hur det ser ut framför tåget.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-26, 00:54   #12
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Klicka på loket och välj CTRL F för att tanka loket, om du står utanför.....
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-26, 01:29   #13
melin1971
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Jönköping
Inlägg: 76
Standard

lyckas köra en bit...kan väl säga att jag är inte så där super imponerad
melin1971 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-26, 12:49   #14
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Ett litet tips ni som har problem att få igång simulatorn.
Kan bli att direkt när man startar så kraschar spelet.

Mitt problem var då i kontrollpanelen-användarkonton-
och ändra inställningar för user account control.

Jag hade ställt den i standardläge men den måste vara längst ned för att tågsimulatorn ska starta överhuvudtaget har jag märkt.
De skriver de även det i deras forum.
Det är väl för att Microsoft inte godkänt programmet i windows 7 antar jag.

PS testade pursche knep nedanför att högerklicka och köra som administratör i user account "standard" men det gick inte för mig då
inte för mig. Fick direkt krasch så jag ändrade tillbaka user account till längst ned igen Ds

Sen så måste man ha Microsoft XNA 3.1 or the 3.1 Redistributable installed men det står när man installerar det hela.
Finns i deras katalog C:\Program Files (x86)\Run 8 Studios\Run 8 Train Simulator att installera.
Där hittar man även en katalog där manuals of instruktions, där man hittar lite smått o gått.
Men det kunde ha gott varit mycket mera ,mycket folk på forumen som klagar på det så de ska göra det bättre nu har de sagt.

Pratas om en uppgradering om 3 veckor....

Sen en fråga ,har någon fått upp fencet på dpu lokena. Jag ser bara en massa lok under B i MFD screen
men något grönt streck har då inte dykt upp.
Men alla lokena drar men vad jag förstår ska man enbart kunna köra lokena längst bak i tåget om man har fencet uppe.
B: Access MFD DPU monitor
Shift + [ Moves DP fence left
Shift + ] Moves DP fence right

Shift + : Decrease DP throttle – Also Decreasing said DP throttle past idle sets up DB
Shift + “ Increases DP throttle

Senast redigerad av jorgen3 den 2012-08-26 klockan 13:24.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-26, 13:04   #15
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

jag högerklickade på Run8 programmet och talade om (i egenskaper) att jag ville köra som administratör.

Vi skulle kunna prova att köra en MP session lite senare, det är sådant väder idag. En av oss startar upp och de andra kan joina. Vi skulle kunna använda Skype för att kunna nå Fjtkl.

Jag letar just nu lämplig session med lite tåg på plats.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009