Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övriga simulatorer > Övriga simulatorer > Allmänt om Run8

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-28, 19:21   #16
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Hej
är jätte gärna med också. Kommer in i run 8 ungefär vid 20:00
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-28, 21:43   #17
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Alltså, denna aktivitet och engagemang hade jag INTE väntat mig för en månad sen.
Nu vill jag ju komma hem på ledig vecka och prova på detta ju!

Ser fram mot lite fler berättelser och screenshots framöver, grabbar! Det är ni skyldiga mig som sitter i en lastbil vecka in och vecka ut utan att komma hem...
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-28, 23:07   #18
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Runaway train


jag tack mina kollegor för en spännande kväll. Det var nog jag som stod för spänningen idag. skulle kolla lite på F3 kartan och förflytta mig lite grann och trodde att man kunde trycka ctrl F11 för att komma in i hytten igen på mitt tåg.

Men det kunde man inte jag var för långt bort från mitt tåg. Så det rände herrelöst fram utan en förare 9000 ton i 80 mph, och eftersom jag var en piglet (nybörjare förare) var dödmans grepp urtaget så det tåget körde mot stopp och ingen hade någon kontroll över tåget.

Men när jag till slut gick till mojave (med F3 kartan och klickade med hjulmuset i vx)och gick söderut ctrl+w så hittade jag mitt tåg igen och kunde ta kontroll över det igen. Tur att det inte var verklighet.....

Senast redigerad av jorgen3 den 2012-08-28 klockan 23:10.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-28, 23:44   #19
EricB99
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 52
Standard

Här kommer en bild från kvällens session.
Fotade en gruppbild men tyvärr så föll den bort. Får ta en ny vid nästa tillfälle.

Kvällen blev förövrigt riktigt trevlig med tre tåg i en riktning och två i den andra samt klarerare. Hoppas på fler Run8 kvällar frammöver.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Mojave.jpg (83.5 KB, 61 visningar)
EricB99 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 09:46   #20
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Grymt ju! Äntligen, ÄNTLIGEN verkar det vara möjligt med onlinekvällar såsom vi haft på IVAO och VATSIM för Flight Sim i över tio år. Som jag sett fram mot detta!
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 11:02   #21
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

igår var det roligt att vara tågledare. Eftersom man bara ser tågen som röda punkter på displayen så vet man inte automatisk vem som är vem så jag utarbetar ett sätt att hålla koll på allt inför den dagen vi blir många.

Jag hittade en bugg i spelet. Om man tillåter Crew interaction så kan spelet slås ut för vissa. Jag fick 4 st på 30 minuter och när jag tog bort detta så försvann det direkt.

Bugg nr 2 är det skenande tåget som ni andra skrivit om. Den krånglade till en del samtidigt som samma två stod kvar på linjen där han klickade bort sig från lokhytten.

Som tågledare skall man hålla reda på alla tågen och det är inte lika lätt som det låter. När simulatorn sparas och förarna klargör sina tåg så står de flesta på en yard och jag har ingen aning om var eftersom det inte syns på displayen. jag har nu funderat under två kvällar på hur jag skall komma tillrätta med detta och kommit fram till följande som passar mig. För er som känner till mig så är det ingen överraskning. Svaret heter Excel. Eftersom jag har två skärmar så vill jag ha Excel uppe där jag skriver en hastig tidtabell för mig att komma ihåg. Ni anmäler er med Loknummner, ingamenamn, Startposition och vad planen är. jag skriver upp detta i excelarket som en tidtabell med ankomst och avg tid.

Drömmen vore att få en bild på dispatcherkartan som jag kan skriva ut och sätta i min lilla A4 glastavla och sedan flytta pluttar fram och tillbaks men jag lyckas inte få till detta. Ett annat problem är att spelmakarna varnar oss för att lämna spelfönstret eftersom simulatorn inte uppdaterar sig utan stannar upp. De varnar oss också för att spela i wondowmode men det har jag gjort hela tiden utan problem. För att komma runt detta sista problem har jag startat upp en gammal bärbar winXP-dator med en gammal version av excel som jag har liggande i bokhyllan.

Om någon vänlig själ kommer på ett sätt att få en A4 stor bild på fönstret F3 så skulle jag bli riktigt glad.

Till sist, jag måste lära mig var alla industrier är men det tar lite tid. men det blir bättre för varje kväll. Jag kommer nog online ikväll också fram till kl 22 men kan köra tåg om någon annan vill leka tågledare.

Framöver så vill jag se ett scenario med 20 tåg som skall utföra ett arbete under en arbetsdag och där någon av oss hela tiden sitter som tågledare och vi byter ut varandra. Återkommer på annan plats med tankarna angående detta.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-05, 21:40   #22
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Hans purche hade svårt att följa tågen, och det är det många som har problem med. Går väl bra i början men det blir allt svårare om det är många tåg.


Nu har någon tagit fram ett program som förenklar detta, men den kräver en separat dator eller att man kör både run8 train simulator och detta samtidigt i datorn(det sista vet jag inte om det fungerar)
går ut att man markerar vart tåget startar sen skriver man in uppgifter om tåget sedan markerar man tåget och trycker space då far tåget till nästa spårledning punkt (röd punkt) . Den följer vx lägena som man anger.

Såg att run8 programmeraren uttalade sig över programmet, han kanske gör en befintlig lösning i själva run8 train simulator....

The hard part would be making them move with the train (practically impossible at the moment unless I were to map world-locations to... well, wait a minute, that just might work too... uh oh, you got me thinking now :lol: )

John G.

för att hämta den https://www.amazon.com/gp/drive/shar...v4lZFkDAbAtek#



Senast redigerad av jorgen3 den 2012-09-05 klockan 21:43.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-06, 08:15   #23
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

The Link is not available.

När han släpper nya Versioner så tar han bort de gamla. Följande link är till tråden hos run8 där det hela tiden uppdateras.

http://run8america.com/forum/viewtop...t=679&start=20

observera att den itne kan vara på samma dator om simulatorn är igång utan är tänkt som ett hjälpmedel på en liten bärbar vad jag förstått.
__________________
M v h
/Pursche

Senast redigerad av Pursche den 2012-09-06 klockan 08:21.
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:12.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009