Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-17, 02:53   #31
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

WOW Benke, vilket mastadont bygge du har gjort, och riktigt snyggt är det oxå .
Hade på känn att det var en ganska stor rutt du höll på att knåpa ihop, men inte att den blev så DÄR stor .

Förstår att du har blivit "lite" putt när Trainz har jäv_as lite nu å då för dej, och jag beundrar verkligen ditt tålamod att aldrig ge upp trots allt strulande.
Som det ser ut av filmerna att döma, så måste det väl ha varit värt mödan att kämpa vidare trots allt.

Ska bli skitkul att få ladda ner sen när du är klar.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-28, 20:32   #32
Otto
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Stockholm
Inlägg: 57
Smile

Bensland! Vilket land! Vilket bygge, med naturliga, intressant, smakfulla, trevliga val och arkitektoniskt väl utfört. Och framförallt- så naturtroget. Dessutom har man möjlighet att se hela landskapet från ovan, via två flighter! Jag har bokat in nya biljetter för jag hann inte se allt. Flygbolaget hade erfarna piloter, som kunde sitt jobb.
Är förvånad att du inte fått mer respons på din otroliga insats, där dessutom Trainz spelat många spratt, som inte lyckats ta kål på dig. Spratt som även andra storbyggare råkat utför.
Fantastiskt Bebkebg!!

//Otto
Otto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 02:51   #33
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack för allt beröm och varma kommentarer. Ja, Bensland är verkligen stort. Hade tänkt försöka dela med mig av landet till jul, som en julklapp till oss alla, men det blev inte så.
"Handboken", eller Bensland Route Book som den heter, är fortfarande inte klar. Dessutom håller jag på att testköra och det går inte som jag vill. Just nu tittar jag över signalerna och det har uppstått något under alla överföringar och omarbetningar och ominstallationer och så vidare... Bifogar en liten film som visar hur jag testar och ser att det blir rätt i slutet.
Kommentar: Jag gör inte på detta viset överallt. Jag klickar inte på radera, klistra in, vrid och så vidare överallt. Använder mig ofta av snabbkommandon (tangenttryck) vilket gör det snabbare. Men klickar ändå på filmen för att visa vilka verktyg som används. Här är filmen:
Slutligen: The Bensland Route Book är som sagt nästan klar. Återstår finliret med banprofiler och innehållsförteckning, och inte minst ett kapitel om "Hur Bensland blev byggt". För den som är nyfiken så kan jag ge en liten förhandstitt. Men än en gång. Det återstår lite mer att göra, så ta den för vad den är: en arbetskopia. Den färdiga boken kommer med när banan är klar för download. Här är boken.

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 00:20   #34
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Snart klart. Hur gör jag sedan

Jag är snart klart med BENSLAND. Det har gått en tid sedan jag skrev här sist. Hade hoppats på att bli klar till jul, men det är som det brukar vara. Man blir visst aldrig klar med en bana i Trainz?!

Handboken, eller Bensland Route Book som jag kallar den, är fortfarande inte fullständigt klar. Men i det närmaste.

Så, mina vänner. När jag känner att boken är klar och sista trädet planterat i landet så hur gör jag för att ni ska få tillgång till banan?

Jag har funderingar på att spara ALLT material som PDF-filer. Först själva rutten som en PDF och sedan alla object i flera packade PDF-filer. Flera för "Downloaded from DLS", "Modified", "Installed, Payware", "Built-in" och så vidare.

Nu kanske en stämma hörs att man INTE ska ha med "Built-in", men det känns som att en del objekt har fått stämpeln Built-in men de har faktiskt hämtats/laddats hem från DLS någon gång i tiden. Exempel enligt bild.

Jag tror jag hämtat Cessnan från DLS men nu står den som Built-in. Jag kan ha fel. Jag vet inte vilket som är vad längre. Är det så att de saker som står som "Built-in" också finns hos er? Annars känns Bensland lite halvklart om inte allt finns med.

Så också med "Modified". Det finns objekt som från början stod som "Downloaded from DLS", men som efter en tid fått epitetet "Modified". Inte modifierad av mig personligen, men kanske av programmet på något sätt?

Det finns också en hel del annat som jag inte vet hur jag ska ställa mig till. Det är
1. saker som jag antingen använt och raderat men fortfarande finns i listan,
2. saker som finns i listan men som jag är säker på inte finns i Bensland.
3. saker som jag använt eller inte använt, det är frågan...

Bifogar den kompletta listan för den som vill titta.

Så - om ni har tips och råd så lyssnar jag och så kanske ni kan köra i Bensland någon gång nästa månad.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg builtin.jpg (173.6 KB, 245 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: pdf Kuidlist complete.pdf (2.15 MB, 18 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2019-01-25 klockan 00:27.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 18:00   #35
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Släppet av Bensland lär dröja lite till. Testkörningar pågår för fullt. Landet har fått ett nytt flygbolag, Bensland Airways. Flottan består av två flygplan. En Boeing 737 och en Bombardier Dash-8.
Planen var i WestJets färger och är skapade av "Vulcan". Utan att ta betalt för Bensland så ska det nog inte vara något hinder att planen också får flygas av er?
Logotypen på fenan är fortfarande WestJets, fast i andra färger. Kanske jag måste skapa ny logo på fenan för att inte bli åtalad för brott mot copyright? Vad tror ni?
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bensland airways.jpg (57.1 KB, 213 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-12, 00:58   #36
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Jo, det är nog bäst att byta logotyp, så slipper jag en eventuell stämning från WestJet. Lite off-side med plan här i forumet, men kan kanske vara kul med lite omväxling.

Bensland har nu en rätt så fungerande järnvägsrutt, och flygrutt. Bifogar en Linjekarta för den som vill förhandstitta.
Grundsessionen ska innehålla 6 baslinjer mellan städerna Benstad och Karlsköping. Det är två tåg på den västra banan och fyra tåg på den östra. Det kommer att bli en utmaning att få dessa att fungera utan att interferera med varandra. Det är just detta som nu testkörs för fullt.

Västra banan: en typ IC-tåg som stannar vid varje station och ett snabbtåg som är långt och stannar på några stationer.
Östra banan: två snabbtåg som pendlar mellan städerna non-stop och två IC-tåg som går i vardera riktning.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bensland Airways.jpg (86.1 KB, 195 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: pdf Bensland Linjekarta.pdf (493.9 KB, 18 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-09, 19:39   #37
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Allt som CDP men ändå fattas något?

Sista trädet är planterat och den sista vägbiten är asfalterad så jag slutar här. Naturligtvis kan man fortsätta att förbättra och förändra ännu mer - men det överlåter jag till er att göra. Om det nu går....?

Jag har sparat Bensland och allt material i CDP-filer. Sedan gjorde jag en test: På en annan dator hämtade jag filerna från MediaFire där de ligger sparade. Men det blev en besvikelse. Det fattades ändå en del saker. Hur är det möjligt? Jag har sparat allt, inklusive "Built in" och "Base" material. Ändå lyser namnet rött. Gör jag något fel?

Det blev pannkaka av alltsammas. Bilderna visar dels original i huvuddatorn och dels nyinstallerad på en annan dator. Som synes fattas marktexturer och vissa STL-objekt, plattformsbitar och spår och elledningar.... Så, vad ska jag göra?

Jag vågar inte lägga upp Bensland i Download-delen ännu av ovanstående orsak. För den som vågar testa kan jag skicka länkar till mina CDP-paket via epost. Kontakta mig på benkegbg@hotmail.com.

Hälsningar
Bengt
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1Benstad.jpg (135.0 KB, 155 visningar)
Filtyp: jpg 2Benstad.jpg (137.7 KB, 155 visningar)
Filtyp: jpg 1Skatebo.jpg (148.7 KB, 157 visningar)
Filtyp: jpg 2skatebo.jpg (147.6 KB, 155 visningar)
Filtyp: jpg 1Svartsten.jpg (158.2 KB, 156 visningar)
Filtyp: jpg 2Svartsten.jpg (139.3 KB, 154 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 12:26   #38
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Version och buildnummer, Benkegbg - Forum-lag en gång i tiden.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 14:11   #39
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

På den dator där rutten är nyinstallerad:
Leta reda på banan i Manage Content, högerklicka, och välj "List Dependencies", så får du fram vad det är för saker som fattas.

Om du använder filtret "Installed/False" så visas bara dom sakerna/kuid nummren, sen kan du markera alla dom och kopiera in kuidnummren i ditt original TRS19s Manage Content, sen är det bara att exportera dom till en cdp-fil.

Sen ska jag förklara varför man inte ska skicka med Built-in/Payware objekt:

För det första: Eftersom att banan är bygg i TRS19 kan den bara användas av dom som redan äger den versionen, och därmed redan har alla dessa objekt inbyggda i spelet.

För det andra, och viktigast:
Alla Built-in objekt som du skickar med i en/flera cdp-fil blir "Open for Editing" hos den som installerar dom.
Man måste då köra "Revert to original" på alla dom, men om man inte är riktigt observant kan det hända att folk råkar köra "Revert Unsubmitted Edits" eller "Submit Edits" istället, vilket i sin tur kan göra objektet felande, vilket oftast beror på att N3V har använt massor av gamla objekt från gamla Trainz versioner, och sedan kodat dom för att kringgå felkontrollen i spelet.

När/om man då väljer att submitta ett sådant objekt ser spelet det som ett nyinstallerat dito, och genomför en normal felkontroll, vilket i sin tur kan leda till att "okodade" objekt blir felande istället, och i princip omöjliga att reparera för en vanlig användare.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 16:50   #40
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack Ekan, du tycks kunna det här. Nu ska jag göra på detta viset:
Jag gör en CDP av själva rutten och en CDP av session.
Sedan öppnar jag List dependencies på rutten och väljer sortera bort Built-in.
Markerar sedan alla saker efter vad de är och skapar CDP-paket på dessa.
Lägger paketen på MediaFire och klistrar in länkarna Download här.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Installing BJ.jpg (118.6 KB, 136 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 16:17   #41
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Time for download

Efter en lång tids testande på en annan dator har jag nu fått Bensland till att fungera.

Det har varit en hel del strul med flera röda objekt. Men, förhoppningsvis ska det fungera för den som vill prova. Jag lägger ut ett PDF-dokument i Download-delen. I det dokumentet finns länkar till allt material.

Har ni frågor, kommentarer, vill ge mig en beröm eller skäll - så skriv hellre i den här tråden, än i Download-delen.

Hälsningar
Presidenten
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-31, 16:49   #42
Mike Stevens
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 35
Standard Tack för en fin Rutt!

Hej!
Tack så väldigt mycket för en fin bana du har lagt mycket tid på.
Det var enkelt att installera och utan några problem för mig .
Jag har Trainz 2019!
Eftersom jag nu har bestämt mig för att bo i Bensland så
Började jag med att ta en tåg tur runt hela landet. Tog lång tid
Eftersom landet är stort men tack o lov så fanns det en restaurangvagn
Så jag fick något att äta.
Men jag har inte bestämt mig var jag ska slå ner mina bopålar än så
Jag ska dels ta en flygtur och ta några turer till med tåget.
Hoppas jag kan få arbete på järnvägen och köra lite gods runt i landet
När väl godstrafiken kommer igång.
Tack än en gång ditt arbete du har lagt ner och att du ville dela det
Med oss andra som njuter och tycker om tåg och Trainz
Härliga Hälsningar
Mike Stevens
Mike Stevens besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-31, 17:21   #43
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack Mike och välkommen till Bensland.
Kul att du valt att bo i landet och jag önskar dig lycka till.
Än så återstår mycket att göra. Om du vill, kan du alltid bygga
vidare och förbättra vad du vill. Kanske prova på att så TurfFX-gräs
vid stationer och längs spåret. Det är en textur jag inte använt och
som finns inbyggt i nya Trainz 19.
Än en gång. Tack för att du valt Bensland och lycka till på färden.
Hälsningar
Presidenten
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-02, 11:42   #44
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Tack för en fin och välbyggd bana.
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-02, 13:38   #45
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 803
Standard

Funkar den i Tane?
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:51.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009