Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-27, 17:13   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard BENSLAND - News

Hej!
Jag håller på med ett land som heter Bensland. Det ligger någonstans mellan Sverige och Kanada. Landet började byggas av en invandrare, nämligen undertecknad, för flera år sedan. Som självutnämnd president i det lilla landet så har bygget gått framåt, om än lite långsamt. Har stått stilla i flera månader men också varit flitig byggherre då och då.

För er som följt utvecklingen på annan plats i forumet har säkert noterat att landet inte skapats utan motgångar. Speciellt när presidenten försöker följa med den nya tiden och använda sig av nya versioner av det gamla Trainz från Auran's tid.

Jag ska inte gå in mera på det utan istället berätta om hur jag har tänkt mig att det ska bli, när det "blir färdigt", när nu det blir....

Idén med Bensland är att göra landet tillgängligt för ALLA. Eftersom jag bor i ett mestadels engelsktalande land så blir det en mix av engelska och svenska saker i landet. Det finns således objekt från såväl Nordamerika som Sverige på banan. Landet har ett alldeles eget signalsystem och förarna är utbildade på landets egna regler hur man kör. Vill kraftigt betona detta så ingen tror att det är helt och hållet Svensk Standard som gäller. Eftersom det förekommer mängder med svenska signaler och objekt kanske man kan tro det. Men så är det alltså inte.

För att underlätta körandet i landet håller jag på att skriva en "handbok" som också är en sorts kartbok över de två huvudlinjer som finns i landet. Den kommer att översättas till engelska, så att Trainz-användare över hela världen kan besöka Bensland.

Det knepiga för utlänningar blir då att förstå hur man använder sig av det svenska materialet eftersom det är på svenska. Så i den bifogade manualen finns också ett kapitel om hur man använder sig av STW- och STL-material, på engelska. Se sidorna 38-43 som är ett utkast till översättning.

Här vill jag då rikta en förfrågan till skaparna av detta material, Korvtiger, Lan, Svenolov med flera, om ni läser detta. Är det okay för er att jag publicerar manualen och banan i framtiden?

Nu till lite bilder från bygget och bifogar ett litet smakprov på "handboken" - som är ofullständig och under korrigeringsarbete.
Två bilder från Enkroken station samt ett plan som flyger över Holmefors Flygklubb.

Mer information kommer längre fram i tiden.
Hälsningar
Presidenten i Bensland
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Enkroken.jpg (206.2 KB, 762 visningar)
Filtyp: jpg Enkroken2.jpg (171.5 KB, 762 visningar)
Filtyp: jpg Plane over Holmefors.jpg (163.9 KB, 757 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: pdf Manual sid 2-7.pdf (750.0 KB, 29 visningar)
Filtyp: pdf Manual sid 38till43.pdf (1.66 MB, 23 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-10-27, 20:18   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 712
Standard

Kul att du vill dela med dig!

Jag skulle säga (utan att ha frågat de andra... ) att vi inom STL är okey med att du distribuerar våra dokument i oförändrat skick utan vidare. Men vi skulle nog föredra om du länkar till originaldokumentet (på STLs hemsida), för att det alltid skall referera till senaste versionen av dokumentet. Det är lättare än att samma dokument skall finnas i flera versioner på olika ställen på internet. Samma grej med STL assets, mycket bättre att referera till STLs hemsida där utifall att de uppdateras i framtiden.
Vill du plocka delar ur eller översätta STL dokumentation till engelska så är det bara att köra på, men vi uppskattar väl om du anger vem som står bakom ursprungliga dokumentet och gärna var man kan hitta det fullständiga/svenska dokumentet om det skulle kunna vara av intresse för läsaren av ditt dokument.
Men vi är inga amerikaner (tack och lov!), vi kommer ju inte stämma dig om du glömmer referera dokumentation eller lånar ett par stycken text från oss utan att fråga om lov/ange källan. Sunt förnuft och respekt räcker långt i copyright-frågor tycker jag själv i alla fall.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-12, 15:26   #3
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack för kloka råd.
Här kommer lite mer om Bensland.
Försöker att få ett fungerande system för bevakade järnvägsövergångar i landet. Det svenska systemet fungerar, men har en begränsning i antalet signaler så det kraschar. Det amerikanska systemet fungerar men har nackdelar: Aktiveras när tåget är alldeles för nära. Bommarna hinner inte ner om tåget går för fort. Avaktiveras lång stund efter passage.
Provat med ett system kallat ATLS (Advanced Traffic Light System) och TRC (Trigger Rail Crossing) System. Båda verkar intressanta och jag försöker förstå hur man använder sig av dem.
Återkommer med rapport från testerna senare.
Här är ett par OT-bilder. Jag köpte en bil för ett par månader sedan. För att visa var jag kommer ifrån har den en "nummerplåt" framtill. Detta är lagligt i provinsen jag bor i. Endast baktill på bilen är den riktiga nummerplåten. Det står en liknande bil parkerad på varje järnvägsstation i Bensland. Det får bli mitt lilla "vattenmärke" när rutten någon gång i framtiden blir tillgänglig för dig.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bens mazda.jpg (87.9 KB, 694 visningar)
Filtyp: jpg Bens mazda Holmefors.jpg (183.3 KB, 699 visningar)
Filtyp: jpg Bens Mazda (2).jpg (57.3 KB, 680 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2017-11-12 klockan 20:15.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-13, 14:08   #4
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

För den som vill prova på - här är länkar till två system för järnvägsövergångar:
ATLS System
och
TRC System

Det sistnämnda verkar mest intressant. Jag har skapat ett PDF-dokument av sidorna som bifogas.
Återkommer med lite tester senare.
Hälsningar
Bifogade filer
Filtyp: pdf TRC manual for TRAINZ.pdf (3.48 MB, 23 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 00:13   #5
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Det utlovade testet på TRC-systemet lär ni få vänta på.
Det har blivit en katastrof i Bensland. Datorn havererade och jag fick den stora uppgiften att återställa TANE på nytt.
Eftersom datorn är totalt ominstallerad och allt bortrensat så blev det att installera TANE från grunden.
Efter att ha tillbringat 2 timmar med att köra de två DVD-skivorna samt en tre timmar lång patch upp till build 88364 så gick jag till sängs.

Dagen efter startade jag TANE men ser inte SP2 på välkomstvinjetten.
Loggade in "på min" sida hos Auran/N3V och hämtade hem installationsfilen för just SP2. Städade bort den "gamla" installationen för jag vill inte ha två TANE (vilket jag upplevt det som att det var innan). Det kanske jag inte skulle ha gjort, eller?

För efter att installerat TANE SP2 så fungerar spelet igen - MEN jag har inte lyckats återinstallera den sista versionen av Bensland. Trodde jag hade sparat den, men missat det. Har hittat en version som inte är alltför gammal
och fått in den. MEN - nu återuppstår lite spökerier igen.

Den gamla "road" har tappat färg. Troligen blivit obsolet för den är ju sedan tidig Trainz-tid. STL-material har blivit röd i listan och faulty i CM. Trots försök till nyinstallation från STLs hemsida. Säger att den har för gammal build samt en massa andra konstigheter (datorspråk jag ej förstår).

Någon som vet råd?
Jag har alltså TANE SP 2 HF 90945.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Tane knas.jpg (174.7 KB, 658 visningar)
Filtyp: jpg Rödlistat i CM.jpg (263.3 KB, 660 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 18:23   #6
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Såja, jag har fått Road att fungera. Convert to original hjälpte mig med det.
Men fortfarande saknas STL-materialet. Jobbar på det.

Sedan är det mycket att göra. Har tappat bort en hel del jobb med landskapet och städerna, men allt går att fixa. Mödosamt jobb återstår, men bygglusten finns fortfarande kvar, trots motgångarna.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Tane old road.jpg (183.1 KB, 651 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 22:30   #7
Egonrow
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 138
Thumbs up

Kan bara ge dig en stående ovation, verkar vara ett mycket trevligt "land" att tågluffa i!

Följer dina mödosamma uppdrag när jag har möjligheten.
Fortsätt kämpa!
Egonrow besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 23:43   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 712
Standard

Du verkar sakna <kuid2:177292:209011:2>, vilket är en del av STL Source. Ladda ned det paketet från STL-hemsidan!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 17:38   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Question Från svar i annan tråd

Obsolete assets kan man deleta.
Den strängare kontrollen i HF1 gör att fel uppkommer. Om du talar om vilka Missing deps det rör sig om så kanske nån kan hjälpa.
(själv har jag just nu inga fel i HF1 -peppar peppar...)
__________________
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-05, 13:21   #10
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Återinstallation av TANE

Efter att datorn blivit helt rensad och återställd med endast systemprogram och diverse andra appar jag använder, så var det dags att återinställa TANE. Det var inte lätt.

Av bilderna ovan så blev det en hel del "missing assets" och den enda version jag lyckades få in var en väldigt tidig sådan. Bensland var i början av landets skapande. Insåg att det skulle bli alldeles för mycket jobb.

För en tid sedan så tog jag en kopia av mappen TANE från "Appdata" i datorn. Det var klokt gjort av mig. Den mappen var för TANE SP2.

Nu tog jag ett modigt beslut och raderade allt som heter TANE och N3V Games i datorn. Såväl i Program Files som i Appdata. Jag vill starta min installation helt ren.

Loggade in på N3V Planet Auran och "min sida". Där hämtade jag installationsfilen för TANE. (Jag har originaldisken, men behöver inte använda den). Sedan installerade jag programmet.

Men bara fram till och med TANE SP2 build 88364, vilket var den version jag hade när jag gjorde kopian till USB-minnet. Jag startade med att titta i TANEs "välkomstruta" och under fliken "Settings - Install" för att se var installerar TANE de objekt jag laddar hem från DLS och andra ställen.

Det är precis där sakerna ligger som jag också tidigare gjorde en kopia från!
Så nu kopierade jag över detta, tidigare sparade, mapparna från USB-minnet till den mapp som den nyinstallerade TANE sparar sakerna i.
Voila. Jag fick tillbaka mitt Bensland igen.

Nu är jag mogen för att acceptera att TANE installerar och Patchar upp till senaste versionen. Sedan kan byggherren fortsätta sitt jobb.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg TANE sokvag1.jpg (105.7 KB, 589 visningar)
Filtyp: jpg TANE Sokvag.jpg (85.8 KB, 583 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-05, 13:47   #11
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

För att visa hur mycket jobb som försvann när jag återinstallerade Bensland tidigare - Titta på post 6 ovan och jämför med nedanstående bild.
Detta är vad som kom tillbaka när jag installerade från USB-minnet och en nyare version av landet. Känns bra.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Återfödd Bensland.jpg (220.3 KB, 571 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-05, 22:31   #12
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Hjärtligt välkommen tillbaka till livet i Bensland.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-06, 00:03   #13
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Kul att höra att det går åt rätt håll igen Benke, brukar vara f.n så mycket roligare att bygga vidare då .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-10, 20:11   #14
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Alternativ på vägskydd

Hej igen!
Jag lovade tidigare att ge en rapport om ett alternativ till STL/STW's vägskydd.
Av de två systemen TRC (Trigger Rail Crossing) och ATLS System så tycker jag att TRC fungerar bäst. Det är också lättare att använda. Liknar lite av STL's system.

Man anger varje del med ett namn bestående av prefix, &-tecken och suffix. Manualen säger att man ska skriva in 1&2, 1&3 eller sådant. Men jag har testat med att skriva ut namnet lite mer, så det är lättare att hitta på kartan.

Exempelvis om en korsning ligger i Enkroken så får den heta Enk. Därtill lägger jag ett nummer för hela korsningen. Alltså Enk1. Till detta skrivs då &-tecknet och numret på objektet. Exempel Enk1&4.

Bilderna nedan visar exempel på korsningen Enk2, därför att Enk1 finns redan. Syns lite i bakgrunden på bilden.

Jag rekommenderar varmt att läsa instruktionerna på skaparens hemsida:
https://sites.google.com/site/trcv2english/
Där finns också listat de objekt som man kan hämta på DLS

För övrigt: Skapandet av Bensland pågår lugnt och fint. Återkommer med fler bilder och rapporter senare.
Hälsningar from the Rock (som invånarna här kallar Newfoundland)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg TRC Korsning forklaring.jpg (219.3 KB, 507 visningar)
Filtyp: jpg TRC trigger def forklaring.jpg (216.2 KB, 502 visningar)
Filtyp: jpg TRC Scenery def forklaring.jpg (179.2 KB, 499 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-01, 16:58   #15
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Problem, igen

Hej!
Har varit tyst från mig på ett tag nu. Har lagt TANE åt sidan och Bensland står stilla. Orsak: Programmet avslutas när jag öppnar banan. Det står "Precaching contents..." när banan ska laddas in, och sedan försvinner allt och går tillbaka till skrivbordet.

Återkommer med fler nyheter, när jag har några. D.v.s om jag får igång det igen.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Untitled-1.jpg (85.9 KB, 457 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2018-02-01 klockan 17:04.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009