Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-09, 23:33   #1
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard Hjälp med RAM-minne

Hej därute!

Finns det någon som är riktigt bra på datorer?

Jag tänkte uppgradera min dator med dubbelt minne mot det som sitter i nu. 6 Gb i "original" som skulle bli 12 Gb.
Min dator är en HP Pavilion p6768sc med fyra minnesplatser. Sitter 1x 2 Gb och 1x 4 Gb i. Tog reda på alla max-värden för RAM på min dator och köpte sedan dessa:

http://www.webhallen.com/se-sv/dator...-10600_1333mhz
http://www.webhallen.com/se-sv/dator...-10666_1333mhz

I med minnena i datorn (4+4 Gb, 2+2 Gb), startade, gick bra. All RAM "räknades in" snyggt och prydligt. Men precis innan Windows skulle bota så dog datorn abrupt. Två sekunder senare startade den igen, och samma procedur. Tre gånger gjorde den så innan jag drog ur sladden.
Jaha, in i datorn igen och satte minnena i en annan placering. Likadant. Efter några omplaceringar började fläktarna bete sig konstigt: lågvarv, högvarv, lågvarv omvartannat. Även hårddiskarna började knacka betänkligt.

Till slut fick jag ändå igång Windows (7 Home Premium) med 4+4 Gb, men vääääldigt hackigt (ostabilt, ojämn fläktgång), eller vad man ska säga. Men det varade kort, för efter omstart var jag tillbaka till boot-problemen igen.

Utan nya minnena i går datorn utmärkt.

Har sökt på Google efter problemet, och det finns andra med liknande problem. Och alla får samma svar: ramminnena eller processorn. Jo, jo, okej då. Men i mitt fall började ju verkligen problemet med ramminnena, så det vet jag ju. Men varför? Det är ju samma värden som original.

Har jag missat något viktigt? Har uppgraderat RAM på ett flertal datorer (dock ej HP) och aldrig haft problem tidigare.
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-09-10, 07:20   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hej!

Undrar om det inte ställer till det, för du har olika minnen. Står på HPs sida att det ska vara: Supports PC3-10600 (DDR3-1333) och dom ena du köpt är: PC3-10666 1333MHz.

http://h20566.www2.hp.com/portal/sit...4892.199480143

Men jag var med om en lustig sak en gång. Hade ett 2GB minne och köpte ett precis likadant och satte i. Sen ville inte datorn starta. Körde minnena var för sig och då fungerade dom, men inte tillsammans..hel knäppt. Har för mig att jag sålde dom och köpte ett par (2x2GB) och sen var allt ok.
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-10, 12:45   #3
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

Tack för svaret!

Jag har också sett det där med PC3-10600. Men ska det verkligen spela så stor roll? 10600 är väl värdet moderkortet kan använda som högst.
Det andra minnet, som har exakt rätt värden, fungerar ju inte det heller.

Undrar om det kan ha något att göra med att jag valde Single Channel istället för Dual Channel. Men det ska väl egentligen mest ha med prestandan att göra vad jag förstår.

Jaja, jag får väl luska vidare. Hoppas bara det går att sälja mina felande minnen.
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-10, 14:14   #4
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Vad är det för Windows, 32-bit eller 64-bit? 32-bit har bara stöd för max 4GB medans 64-bit (7/Home/Premium) har stöd för max 16GB.

Tumregeln är att köra med samma minnen, storlek/hastighet/märke, och att helst inte blanda storlekar samt att kolla med minnestilverkarens sida att minnesmodulerna är testade i just det moderkort du har. Vissa moderkort tillåter dock att man blandar storlekar, men jag undviker det alltid. (gammal vana...) Kolla i manualen till datorn vilka minneskonfigurationen den stödjer.

Jag har jobbat med att sätta ihop proffesionella videoredigeringssystem, både OS X och Windows, och vi använde alltid minnen från Kingston och använde deras minneskonfigurator för att hitta rätt minnen. (Din dator hittar jag dock inte i deras konfigurator.)

När man bytte minne på en HP Workstation typ Z420, Z620 eller Z820 kände datorns BIOS av det och man fick under uppstart trycka F1 för att "godkänna" bytet. Händer det dig? Om inte hade jag gått in i BIOS och kollat om det är något som skall ändras. (kolla manualen)
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-10, 21:18   #5
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rogge Visa inlägg
Vad är det för Windows, 32-bit eller 64-bit? 32-bit har bara stöd för max 4GB medans 64-bit (7/Home/Premium) har stöd för max 16GB.
Jag har 64-bitars Home Premium.

Citat:
Ursprungligen postat av Rogge Visa inlägg
Tumregeln är att köra med samma minnen, storlek/hastighet/märke, och att helst inte blanda storlekar samt att kolla med minnestilverkarens sida att minnesmodulerna är testade i just det moderkort du har. Vissa moderkort tillåter dock att man blandar storlekar, men jag undviker det alltid. (gammal vana...) Kolla i manualen till datorn vilka minneskonfigurationen den stödjer.
Ok. Då vet jag nu att man ska undvika att blanda märken. Men det märkliga är att jag inte ens kan starta datorn med mina nya minnen själva. Alltså med "original-minnena" uttagna. Det blir bara kraschlandning, så att säga.
Sedan har jag ingen manual, utan har försökt läsa så mycket som möjligt på nätet. Själva moderkortet heter Pegatron, men jag vet inte modellen.

Citat:
Ursprungligen postat av Rogge Visa inlägg
När man bytte minne på en HP Workstation typ Z420, Z620 eller Z820 kände datorns BIOS av det och man fick under uppstart trycka F1 för att "godkänna" bytet. Händer det dig? Om inte hade jag gått in i BIOS och kollat om det är något som skall ändras. (kolla manualen)
Nä, ingenging om godkänning. Minnena räknas upp innan boot (eller rättare sagt, abrupt avslut i det här läget). Allt med processor och minnen är gråmarkerat i BIOS. Inga ändringar kan jag göra.
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-11, 17:20   #6
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej! En fråga vad heter ditt moderkort ?

mvh
John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-11, 18:40   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Lessen ja inte kunde vara till mer hjälp, men ha du frågat här: http://www.sweclockers.com/forum/83-...rt-och-minnen/ ?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-11, 20:43   #8
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gubben50 Visa inlägg
Hej! En fråga vad heter ditt moderkort ?

mvh
John
Pegatron enligt inlägg 5 om du läser noga.

Senast redigerad av Totte den 2014-09-11 klockan 20:45.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-11, 22:36   #9
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Lessen ja inte kunde vara till mer hjälp, men ha du frågat här: http://www.sweclockers.com/forum/83-...rt-och-minnen/ ?
Det är ingen fara! Jag har inte frågat Sweclockers, är inte medlem där. Jag började här istället för att sedan eventuellt gå vidare.

Jag ångrar nu att jag inte köpte "originalminnena" från HP istället. Kanske skulle ha varit bättre så.
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-11, 22:55   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av patsun Visa inlägg
Det är ingen fara! Jag har inte frågat Sweclockers, är inte medlem där. Jag började här istället för att sedan eventuellt gå vidare.

Jag ångrar nu att jag inte köpte "originalminnena" från HP istället. Kanske skulle ha varit bättre så.
Lätt att vara efterklok, men funka dom andra minnena, så tycker man ju dom nya borde funka också.

Jag har faktiskt samma minnen Corsair 1333Mhz 12GB (2x2 + 2x4) och för mig funkar det. Men minnen kan tyvärr jäklas ibland..

Edit: Jag köpte mina i par. Först 2x2GB och sen 2x4GB.
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2014-09-11 klockan 22:57.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-15, 19:46   #11
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard Uppdatering

Idag gav jag mina felande minnen en ny chans. Började med att behålla originalminnena på plats i datorn och stoppade bara ner mitt nya 2 Gb. Datorn startade och gick utan klagomål. Helt perfekt!
Stoppade i nya 4 Gb i sista minnesplatsen - fel direkt.
Testade åter olika minnen i par men konstaterade slutligen att när mitt nya 4 Gb-ram satt i så kom problemen.

Så vem vet - kanske 4 Gb är trasigt...
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009