Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-12-26, 15:43   #271
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
Jag är inne på DLS (på hemsidan) och försöker få ner lite objekt..
Aldrig provat via CM, har mest behövt hitta objekts configfiler och sno hur de ser ut inuti.. CCG lämnar lite att önska..

Jag tror jag kom på varför jag la trainz på hyllan..
De har inga exporteringsmöjligheter för någon nyare version av 3d studio max 2012
Nu måste jag komma på ett annat sätt att exportera saker till trainz.. Suck
Jo det finns exporters upp t.o.m. 3dmax 2012 32 eller 64 bitars. Det är ju bara en dle-fil som skall kopieras. Jag bifogar en rar-fil med alla tillgängliga exporters så får du kolla vilken som funkar!
Bifogade filer
Filtyp: rar MaxExporters_120125.rar (2.88 MB, 42 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-29, 15:28   #272
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard TANE SP1 build 80260...

... är den senaste beta-patchen som jag installerat och massor av saker är tillrättade, dock ej alla. Men vägen till SP1 är nog inte så lång nu.
N3V har satt prel. Releasadatum till 4/1.
Somliga har fortfarande problem, beroende på att vi har olika datorer och OS, men det ser lovande ut !?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-31, 16:36   #273
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Detta påhitt med DRM gäller nog inte längre? N3V har väl sansat sig och inser att det var ett profithungrigt stolpskott.
Jag måste erkänna att jag är ställd över vad som gäller med DRM från N3V nu. Har lagt ut en fråga på deras forum om det hela för jag begriper det då inte och när jag försöker hitta information så finns det alla möjliga tolkningar.

De svar som jag fått hittills tyder dock på att man fortfarande skulle kunna förlora allt om N3V går i konkurs eller om de helt enkelt tycker att vi ska sluta spela TANE och uppdatera...
http://forums.auran.com/trainz/showt...tion-about-DRM

Det tycker jag inte låter speciellt lovande alls. Det låter ju precis som det som jag alltid har velat undvika med DRM. Brrr. TANE får nog anstå om policyn är sådan som det talas om.
Det talas tydligen om mer info i samband med Sp1, jag får väl hoppas de reder ut begreppen då.

Senast redigerad av spyfrog den 2015-12-31 klockan 16:47.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-01, 17:16   #274
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Jag måste erkänna att jag är ställd över vad som gäller med DRM från N3V nu. Har lagt ut en fråga på deras forum om det hela för jag begriper det då inte och när jag försöker hitta information så finns det alla möjliga tolkningar.

De svar som jag fått hittills tyder dock på att man fortfarande skulle kunna förlora allt om N3V går i konkurs eller om de helt enkelt tycker att vi ska sluta spela TANE och uppdatera...
http://forums.auran.com/trainz/showt...tion-about-DRM

Det tycker jag inte låter speciellt lovande alls. Det låter ju precis som det som jag alltid har velat undvika med DRM. Brrr. TANE får nog anstå om policyn är sådan som det talas om.
Det talas tydligen om mer info i samband med Sp1, jag får väl hoppas de reder ut begreppen då.
Tydligen skulle man ha registrerat sig för en DRM fri version på den här länken, http://n3vgames.us5.list-manage.com/...c&e=1ac89f446f, innan den 31/12 för att få en DRM fri version - även om man hade box versionen av mjukvaran.

Själv kände jag inte till det utan registrerade mig den 31/12 så jag vet inte vad som händer då. Ni övriga som vill ha en DRM fri version men som inte heller kände till detta - vi kanske får försöka att klaga/beveka N3V i efterhand pga deras dåliga information. Själv tycker jag det är självklart att man ska ha den DRM fria versionen - då kan man själv bestämma när man vill sluta spela och är inte beroende på samma sätt av N3V.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-01, 21:14   #275
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Tydligen skulle man ha registrerat sig för en DRM fri version på den här länken, http://n3vgames.us5.list-manage.com/...c&e=1ac89f446f, innan den 31/12 för att få en DRM fri version - även om man hade box versionen av mjukvaran.

Själv kände jag inte till det utan registrerade mig den 31/12 så jag vet inte vad som händer då. Ni övriga som vill ha en DRM fri version men som inte heller kände till detta - vi kanske får försöka att klaga/beveka N3V i efterhand pga deras dåliga information. Själv tycker jag det är självklart att man ska ha den DRM fria versionen - då kan man själv bestämma när man vill sluta spela och är inte beroende på samma sätt av N3V.
Spyfrog har startat en tråd på Trainz Forum som kan bli en utgångspunkt för en DRM-free framtid med TANE

http://forums.auran.com/trainz/showt...e-Registration

Ett företag som N3V är beroende av inkomst för sin överlevnad och känner sig tvungna att ta till metoder som DRM (Digital Rutten Management) för att säkra sin överlevnad. Kickstarter kampanjen gav tillräckligt "klirr i kassan" för att fortsätta utveckla TANE, och där står vi nu!

Frågan om DRM eller ej är en het potatis på nätet. Motståndare som Richard Stallman med sitt "Free Software Foundation = FSF) är en som kämpar för fri tillgänglighet till programvara oavsett typ.

Spyfrogs initiativ är beundransvärt för det sätter fingret på en öm punkt i
Internetvärlden.

Tillgång - Efterfrågan styr som vanligt all ekonomi i världen

Tack Spyfrog
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2016-01-01 klockan 21:16.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-02, 01:12   #276
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Spyfrog har startat en tråd på Trainz Forum som kan bli en utgångspunkt för en DRM-free framtid med TANE

http://forums.auran.com/trainz/showt...e-Registration

Ett företag som N3V är beroende av inkomst för sin överlevnad och känner sig tvungna att ta till metoder som DRM (Digital Rutten Management) för att säkra sin överlevnad. Kickstarter kampanjen gav tillräckligt "klirr i kassan" för att fortsätta utveckla TANE, och där står vi nu!

Frågan om DRM eller ej är en het potatis på nätet. Motståndare som Richard Stallman med sitt "Free Software Foundation = FSF) är en som kämpar för fri tillgänglighet till programvara oavsett typ.

Spyfrogs initiativ är beundransvärt för det sätter fingret på en öm punkt i
Internetvärlden.

Tillgång - Efterfrågan styr som vanligt all ekonomi i världen

Tack Spyfrog
Öh, nu är det ju inte jag som startat den tråden lan utan clam1952. Detta redan den 11 december, långt innan jag ens kände till det här med att man skulle registrera sig.

Jag har egentligen inget emot DRM så länge som de är offline, dvs inte kräver att du måste koppla upp dig emot en server för att verifiera t.ex. månatligen eller för att kunna installera programmet. Själva processen med licenskod mm är ju också en form av DRM som jag inte har så mycket att invända emot pga det inte innebär att själva programmet kan sluta fungera pga servrarna tas offline eller liknande (även om det ofta ändå kan bli problem på sikt pga t.ex. uppdateringar i operativsystem mm, men detta kan man ju till viss del undvika själv). Jag tror inte att N3V bryr sig mycket om vad vi skriver på deras forum heller, det har ju varit mycket kritik emot DRM systemet utan några löften tidigare men förhoppningsvis får vi en ändring.

Det är ju lätt att man lägger ner ganska mycket tid i en sådan här simulator också, så man vill ju gärna veta att den kommer att fungera ett antal år. Jag vet inte hur många månader man lagt ner i TS2010 t.ex. Ett vanligt spel spelar man ju kanske inte lika länge och då är ju inte frågan så viktigt tycker jag iaf.

För att sluta med en positiv sak - det verkar som att den här pre-SP1 patchen man kan ladda ner verkar fixa en hel del prestandaproblem på just min hårdvara. Min dator hade speciellt ett problem med att det efter ett tag blev någon form av mikro pauser förutom att FPS:en var låg. Nu får jag faktiskt bättre FPS på flera banor samt mikropauserna tycks vara borta så mycket jag testat hittills. Jag vet inte om detta beror på ändringar i TANE eller i drivrutinerna från Nvidia men det verkar funka mycket bättre nu än tidigare. Jag ska testa mera med t.ex. den australiska banan som jag haft svåra FPS problem på tidigare.

Senast redigerad av spyfrog den 2016-01-02 klockan 01:14.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-03, 18:09   #277
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Halloj!

Var ett tag sen man skrev här

Ser att TANE nu rabatteras på Steam för 18 Euro:
http://store.steampowered.com/app/315660

Så man blir lite sugen på att testa igen... Men har en fråga:

- Den DLC pack med fyra banor som erbjuds i Deluxe versionen, är det något man som svenskrallare har någon nytta av? Några dependencies eller liknande som är bra att ha?

Annars känns det som det räcker med själva spelet.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-03, 18:19   #278
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Kul om du nappar på kroken! Det har varit lite turbulens kring de olika "editionerna" och om de har DRM eller ej. Hur det slutar vet jag inte.
Jag har själv "De Luxe Edition" i sardinburk som går att köra off line.
Rutterna och sessionerna har ingen direkt svenskanknytning (=US-UK-AUS) men är intressanta att dra lärdomar från.

Jag är även med i betatestar-teamet och tycker att TANE sakta men säkert blir bättre. SP1 är nära förestående men det finns fortfarande barnsjukdomar.

Go for it, Deskgrunt!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-03, 18:52   #279
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Kul om du nappar på kroken! Det har varit lite turbulens kring de olika "editionerna" och om de har DRM eller ej. Hur det slutar vet jag inte.
Jag har själv "De Luxe Edition" i sardinburk som går att köra off line.
Rutterna och sessionerna har ingen direkt svenskanknytning (=US-UK-AUS) men är intressanta att dra lärdomar från.

Jag är även med i betatestar-teamet och tycker att TANE sakta men säkert blir bättre. SP1 är nära förestående men det finns fortfarande barnsjukdomar.

Go for it, Deskgrunt!!!
Alright,

Köpte Deluxe varianten ändå, är ju inga stora pengar det handlar om.

Men tar ett tag innan jag installerar för måste först montera en ny större SSD och migrera allt (har då 3 SSD i den här maskinen) samt spela lite mer Just Cause 3 med, heh.

Alla spel man köper via Steam har ju DRM så det ser jag inte som något större problem. Då var det värre med de DRM som en del skivor installerade med inbyggda bakdörrar och säkerhetshål mm.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-04, 18:11   #280
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Verkar som...

... TANE SP1 är inne i slutspurten! Alla erbjuds nu att uppdatera vilken build som helst till 80760 som kommer att ligga till grund för SP1.

Läs här om ni kan reda ut det:

http://forums.auran.com/trainz/showt...-UPDATED-Jan-4
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-05, 00:50   #281
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... TANE SP1 är inne i slutspurten! Alla erbjuds nu att uppdatera vilken build som helst till 80760 som kommer att ligga till grund för SP1.

Läs här om ni kan reda ut det:

http://forums.auran.com/trainz/showt...-UPDATED-Jan-4
Mmm, testar just nu den där builden och den verkar mycket bättre än vad det var förut. Jag skulle vilja påstå att TANE nu har nått den nivå som det borde haft vid releasen....

För mig är det nu spelbart. Grafikmässigt så är det dock ungefär jämförbart med TS2010 pga man måste ställa ner inställningarna till ganska låga för att få det att flyta på min hårdvara. Den enda skillnaden jag ser är pga detta skuggorna. De som sitter med riktigt vassa grafikkort, typ 970 - hur ser det ut då?

Senast redigerad av spyfrog den 2016-01-05 klockan 01:13.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-05, 10:05   #282
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det kan vara intressant att veta hur andra upplever denna build (80276) på olika cpu-gpu-settings.

Jag upplever den som bra, utan hackningar med det jag har (4 bilder):
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 0.jpg (173.7 KB, 65 visningar)
Filtyp: jpg 1.jpg (108.1 KB, 65 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (136.1 KB, 65 visningar)
Filtyp: jpg 3.jpg (187.5 KB, 65 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-05, 11:53   #283
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Stäm av med Profiler ....

.... är ett bra sätt att prova sig fram till vilka inställningar man kan ha för att TANE skall flyta på hyfsat utan infarkter.

Bild 1 visar hur man startar Profiler, sen bör man starta TANE utan helskärmsläge. Ett bra testobject är "Flying Scotsman" i starten från Kings Cross. Som ni ser har jag en frame rate på 11 fps och upplever det som det flyter jämnt utan hack. Om ni gör så har kan ni trimma era settings.
Sätter ni dom så att ni ligger över 10 fps i början av denna session kan ni vara rätt nöjda! Bild 2
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 0.jpg (284.7 KB, 61 visningar)
Filtyp: jpg 1.jpg (203.1 KB, 61 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-05, 18:44   #284
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det kan vara intressant att veta hur andra upplever denna build (80276) på olika cpu-gpu-settings.

Jag upplever den som bra, utan hackningar med det jag har (4 bilder):
Intressant. Jag har också ett Nvidia 760 men skulle jag drämma i med High på allt som du har samt 10000m som draw distance så skulle jag hamna på 30fps i bästa fall och under 20 fps när det börjar "tjocka ihop sig"...

Jämför - när jag kör med 6000m draw distance och Normal på alla inställningar så får jag strax under 60fps vid Wallangra men vid skogen/höjden som kommer efter några miles när man kör sessionen "passanger run" så är jag nere i cirka 25 fps. Vilket innebär droppade frames och hack. Men det är ändå långt bättre än förut, för då var jag nere i 15 fps här.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-05, 19:02   #285
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Också intessant! Jag tror inte fps i sig är intressant för hos mig flyter det på acceptabelt vid 10 fps i alla sessions. Jag tror växlingsfilernas storlek spelar en avgörande roll här. Jag har stora växlingsfiler (som jag beskrivit tidigare).
Med 18 fps kan ett mänskligt öga inte se bildväxlingarna längre. En katt lär kunna se det vid 30 fps, men vilka katter kör Trainz
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009