Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-15, 17:02   #61
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Provar igen Mitt problem uppstår när jag skall lägga ihop flera kartor som jag gjort i Radio Mobile. Max och min höjden är inte lika på dem och jag misstänker att det är där skon klämmer. Det blir en skarp kant mellan kartorna. Någon som känner igen detta dilema och har någon bra lösning på det hela? Skulle vara kul om någon kunde hjälpa mig för jag kan väl inte vara den första som strular till det?

//Henke
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-16, 02:26   #62
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hej Henke!
Jag har också råkat ut för samma problem. Det där är svårt, och tyvärr så har jag ingen bra lösning på det.

Jag är inte helt säker på att det är max/minhöjdernas variation som är det största problemet, utan att man av någon anledning får olika nyanser i SRTM-bilderna. Varför vet jag inte. Om du tittar på min bild nedan som jag satt samman av 23 olika bilder så ser man ganska tydligt de olika 10x10 km rutorna. Speciellt utmärker sig den nedre högra rutan, föreställande Stockholms innerstad, som mycket ljusare än resten, och därmed också högre.

mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill

Senast redigerad av MatsH den 2009-11-30 klockan 13:59.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-16, 06:47   #63
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Om man beskär bilden som anges i sista avsnittet "Anpassa kartstorleken efter antalet baseboards" efter att man har noterat lägsta och högsta höjden som finns på kartan, så finns en liten risk att kartans högsta och/eller lägsta del försvinner vid beskärningen, med resultatet att resterande landskap kommer att bli högre/lägre än vad det egentligen är.
__________________

/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-16, 15:43   #64
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Hej Mats och Harry, tack för att ni tar er tid för att hjälpa en förvirrad man i sina bästa år. Tråkigt att höra att det inte finns någon bra lösning på det hela, jag som hade storslagna plander...

Nu en fråga till Harry, du menar att om jag anpassar kartstorleken så kan detta fenomen ev uppstå. Om jag istället använder mig av en karta på 10 x 10 km, och 1000 pixlar, skulle detta kunna hjälpa då? Har du provat detta och fått det att fungera?

Jag hade tänkt att använda mig av en karta på 20 x 20 km och 2000 pixlar men det borde väl ge samma resultat?

//Henke
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-16, 18:12   #65
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Hej Henke!
Om du inte beskurit bilden enligt "Anpassa kartstorleken efter antalet baseboards" så kan inte det jag nämner uppstå, däremot får du det lilla fel som nämns i det avsnittet, eftersom det måste vara ett jämnt antal baseboards (720*720+den lilla ramen) som ska skapas, delar av ett baseboard går ej att skapa.

En egen fråga: Hur är det med Map point bilderna (de beige och blå bilderna med järn och vanliga vägar)? sista gången jag höll på med detta fanns dom inte längre tillgängliga på nätet med resultatet att man visserligen fick ett landskap med höjdskillnader men utan själva "mallen" för att placera ut spår mm.
__________________

/Harry

Senast redigerad av Kiefer den 2008-01-16 klockan 18:26.
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-17, 01:09   #66
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Tjenare, nyss hemkommen efter att ha varit i Växjö och dömt damishockey, inte illa

Jag ska prova hur det blir utan att ta hänsyn till anpassningen med basebords, inte i natt dock... Blir om nån dag eller två, återkommer med resultat. Ang Map point bilderna så finns dom inte tillgängliga utan det alternativ jag använder mig av heter "Internet OpenStreetMap". Blir inte lika detaljerat men man ser iaf de största vägarna och vart järnvägen ska gå.

Ska försöka infoga en bild, har aldrig gjort det förut så ska du få se hur det ser ut när jag använder denna metod...


Nu blir det bingen. Godnatt
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Merge picture.JPG (36.1 KB, 402 visningar)
Filtyp: jpg Jonkoping.JPG (19.7 KB, 401 visningar)

Senast redigerad av henke327 den 2008-01-17 klockan 01:13.
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-17, 02:35   #67
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Hej hej!

Titta, där ser man, en minst lika bra kartbild vad det gäller järnvägar och landsvägar, till och med bättre då olika vägtyper har olika färg, dock får man tydligen vara utan stadsvägarna.
Smart att välja Jönköping, så att man kan jämföra med bilden i guiden.

Tackar tackar.
__________________

/Harry

Senast redigerad av Kiefer den 2008-01-17 klockan 02:38.
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-20, 03:25   #68
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Jag har lekt lite med programmet och har tyvärr upptäckt att vissa järnvägsstreckor saknas =( Inte så mkt att föra ngt åt, det går att använda de andra Map point alternativen som finns om man vill. Kartan blir lite rörigare istället då det ser ut som det är ett flygfoto som används istället för den "vanliga" kartbilden vi är vana med.

Ett exempel, bilden ska föreställa Katrineholm, men som ni kan se saknas både triangelspåret och södra stambanan mot Norrköping. Lustigt hur vissa sträckor bara kan "försvinna".

//H
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Katrineholm.JPG (18.2 KB, 378 visningar)
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-07, 16:36   #69
kannizz
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Ort: märsta
Inlägg: 2
Standard hjälp snälla

jag skulle gärna om någon skulle kunna hjälpa mig att fiksa så att jag skulle kunna få realistiska kartor till trainz över märsta om någon skulle det skulle det vara jävliga skyst
kannizz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-07, 23:34   #70
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard Det kan ja nog fixa

Citat:
Ursprungligen postat av kannizz
jag skulle gärna om någon skulle kunna hjälpa mig att fiksa så att jag skulle kunna få realistiska kartor till trainz över märsta om någon skulle det skulle det vara jävliga skyst
Det ska jag nog kunna hjälpa dig med. Jag använder detta program väldigt mycket, en underbar hjälp. Fixar det så fort jag får tid, kan tyvärr ta några dagar. Hur stor karta vill du ha 10 x 10 km lr 20 x 20 km? Jag mailar dig filen sen, ska bara komma på hur ja fixar det men de löser sig...

//H
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-13, 19:32   #71
andreas_92
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Laxå, Örebro län
Inlägg: 235
Skicka ett meddelande via MSN till andreas_92 Skicka ett meddelande via Yahoo till andreas_92 Skicka ett meddelande via Skype™ till andreas_92
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH
Hej!
Jodå, det fungerar, men tillvägagångssättet är lite annorlunda. Läs mina svar i följande tråd:
http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=11082

mvh .... Mats
Denna länken funkar inte....
Skulle gärna villja veta hur man går till väga i TRS 2006.
__________________
Mvh Andreas
Kör just nu TS 2009.

www.fleischmann.de

Senast redigerad av andreas_92 den 2008-10-13 klockan 19:35.
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-13, 19:56   #72
Slash2
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 796
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av andreas_92
Denna länken funkar inte....
Skulle gärna villja veta hur man går till väga i TRS 2006.
Byt ut 217.197.57.186 mot www.e-buzz.se, sen funkar länken.
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-20, 19:48   #73
andreas_92
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Laxå, Örebro län
Inlägg: 235
Skicka ett meddelande via MSN till andreas_92 Skicka ett meddelande via Yahoo till andreas_92 Skicka ett meddelande via Skype™ till andreas_92
Standard

tack så mycket!
__________________
Mvh Andreas
Kör just nu TS 2009.

www.fleischmann.de
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 20:37   #74
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Question Våffla

Hejsan!
Jag hade tidigare TRS2004 och fick Radio Mobile och HOG att fungera bra. Nu har jag flera gånger formaterat om datorn och inte kört med TRS på länge. Har istället flygit lite runt i världen med Microsofts Flightsimulator.

Nu kände jag att det var dags att prova på Trainz igen. Körde in 2006 och har byggt lite där. Tänkte att jag skulle prova på att få in en karta också.

Har läst tråden ovan om hur man gör för att få en karta i 2006. För att testa lite. Så jag tog Jönköping som exempel och har följt anvisningarna så gott det går. Resultatet blev inte som förväntat. Trots att jag provat både med att behålla base height 85 och max height 294 enligt SRTM datan jag fick fram liksom gått ner till base height 0 (istf 85) och max 294.

Resultatet blev i båda fallen en "våffla" av alltsammans. Knepigt.... Någon som har förslag på vad jag gjort fel?
Hälsningar
Benkegbg
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Våffla.jpg (51.9 KB, 213 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 05:50   #75
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Smile Ingen våffla

Hej!
Jag svarar på mig själv för jag hittade felet. Jag missade att bilden skall sparas i 24 bitars format och inte 32 som jag hade. Då är upplösningen inte så skarp och det blir inget våffelmönster av det hela. Kan vara bra att veta om ni försöker som jag.
Hälsningar
Benkegbg
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tutorial realistiska landskap Hinken Trainz - Allmänt om Trainz 1 2004-09-17 16:59
Installation av CDP-filer emges Trainz - Allmänt om Trainz 0 2004-01-27 18:38
Svensk addonCD till TRS2004 ! emges Trainz - Allmänt om Trainz 27 2003-12-15 11:59
Lista över fixar i SP1 till TRS2004 Fredrik Trainz - Allmänt om Trainz 1 2003-11-20 18:20



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009