Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Visa resultat för omröstning: Väntar du på Nynäsbanan?
Ja 33 61.11%
Nej 21 38.89%
Antal röster: 54. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-02, 10:33   #46
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
"Tråden verkar lite död"
Det är ju din tråd att hålla vid liv. Lite snygga screenshots och det blir fart i tråden igen... Jag lovar!

"Det kommer bli ett heltidsjobb för dig i ca 2-3 år till"
Det beror på hur noga man ska vara!? En rutt går också att släppa i flera versioner. Första kanske bara har spåren lagda, nästa med lite objekt, nästa med fler objekt o.s.v.

Hur noga ska man då vara???? Om man ska bygga en verklig rutt, så tycker jag att spårläggningen och det närmast spåren skall vara så nära verkligheten som möjligt. Kan man inte bygga objekten själv eller har en 3d-byggare med i projektet, så kan man använda objekt som man målar om (dom går ju att byta ut senare!)...

Tyvärr så kommer jag att börja bygga rutten till Trainz.
Och sen om jag orkar till MSTS.
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-02, 12:31   #47
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
OK, det kanske var och ta i, men titta på dessa "faktum":
- Totte och Trollhättanrutten, en 31 sidor lång tråd, och rutten är ännu inte släppt.

- Mazz och LLJ, 49 sidor tråd och ännu ingen rutt släppt.

Skeptisk är jag, då det ofta blir "mycket snack i liten verkstad" här på forumet.
Om det beror på AE som är buggig, eller tidsbrist det vet jag inte, men jag respekterar att folk har ett liv utanför MSTS också.

Du, Pierre är den enda som jag veterligen kan säga, har släppt rutter, både NEJ och SSLidJ.

Så dig är faktiskt den enda ruttbyggare som jag ser "sanningshalten" i...

Med all rätt, så har man anledning att vara skeptisk... Men, passar på att inflika en annan inte helt okänd ruttbyggare som ju släppt rutter.... Hawk och KMJ. KMJ är ju släppt i 3 versioner och jag vet att MASSOR av timmar är spenderade på de 3 versionerna av KMJ. Hawk har dessutom släppt sin snygga version av Whitefish.

På egen front, så har jag ju "bara" släppt en rutt, GDSJ, som bara har spåren och landskapet på plats... Bara den tog 100-tals operativa timmar, kalendermässigt ett drygt halvår. Dessutom har jag stått för spårläggningen och lite till i KMJ, så jag har nog lite granna som är ute iallafall...

Det är inte verktyget som är begränsnngen vad gäller ruttbyggeri. Har man väl lärt sig RE, så är den ett effektivt och bra verktyg och efter lite rutin så undviker man dess inbyggda buggar. Det som tar tid är att skapa miljöer, som ser så trovärdiga ut som möjligt. Ont om svenska objekt är lite hämmande och kräver mer fantasi för att de olika sträckorna och stationerna ska bli för lika varandra. Men, sen är det tålmodigt arbete som gäller. Väljer man att göra en verklig rutt blir det betydligt mer arbete. Hur mycke mer är en fråga för hur verklighetsnära man vill göra, finns ju inget rätt eller fel där.

Nåväl, broder SMK har ju iallafall engagerat många av oss både på Trainz och MSTS -sidan, så det är väl alltid något...

EDIT: Nu va jag kanske för elak, justerat det nu...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2006-01-02 klockan 13:22.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-02, 16:26   #48
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Visst har jag släppt några rutter, men det är beta versioner. Och en sån är ju inte en komplett/färdig rutt!

Totte och Mazz bygger stora rutter som tar lång tid att bygga (för en person!). Går inte att jämföra med det jag gjort. Men Totte skriver att han snart ska släppa del 1 av sin rutt...

JBJ, VHJ (trots sina fel!) och den fantastiska KMJ skall inte glömmas bort. Så det är fler än jag som släpper svenska/svenskliknande rutter.

Och Mazz GDSJ rutt, är också en släppt rutt. Den är helt perfekt att skapa något eget av, om man vill slippa spårläggningen!?

Jag kan hålla med om att det blir "mycket snack i liten verkstad" ibland. Men det kan bero på mycket. T.ex. Man vet inte hur mycket jobb det är, det händer annat i ens liv o.s.v.

Vilket fall som helst, så tycker jag vi ska uppmuntra både dom som vill försöka bygga nått och dom som gör det!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-02, 16:45   #49
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard

Pierre,
Jag undrar vad ditt inlägg har med Nynäsbanan och göra?
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-02, 16:59   #50
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Pierre,
Jag undrar vad ditt inlägg har med Nynäsbanan och göra?
Kanske en effekt av att någon tyckte att tråden var död, vilket resulterade i att många försökte förklara vad rimliga förväntningar kan vara, inklusive olika råd. Därifrån ledde resonemanget till mer allmäna "rutt-förutsättningsfunderingar" eftersom det verkade vara på sin plats i denna tråd, även om det sakligt blev OT.

Som nån sa, om du börjar posta lite bilder från en början av en rutt, så ska du nog se att responsen kommer. Om du orkar göra nån start på rutt, förståss, det var ju tveksamt sa du tidigare.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-02, 18:09   #51
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Det är bra att du rättar mig, Mazz
Hawk har ju faktiskt gjort ett mycket bra jobb med KMJ.

Det jag ville poängtera var SMKs kanske lite svävande idéer om att bygga Nynäsbanan BÅDE till Trainz och MSTS, något som jag ser orealistiskt på, nu dessutom med devisen om "han orkar bygga den till MSTS".
Det är därför jag tror att denna tråden dog...

Det jag också ville få fram, är som du säger att "ensamarbete" med en svenskliknadne rutt tar otroiligt mycket tid, i och med att det inte finns så mycket svenskt material till MSTS.

Senast redigerad av Byggare Bob den 2006-01-02 klockan 18:11.
  Svara med citat
Gammal 2006-01-06, 10:52   #52
x60
Nybörjare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 33
Standard

Skulle vara kul om Nynäsbanan blev verklighet i Train sim. Är uppvuxen och bott i trakten nästan hela mitt liv. Minns dom gamla lokdragna tågen före pendelns inträde i början av 70 talet. Sträckan Nynäshamn- Västerhaninge är fortfarande sig lik med sina speciella stationshus i Nynäshamn,Ösmo,(mötesplats för tågen) Segersäng (numera ommålad till bostadhus sen många år) Hemfosa,Tungelsta station som också fungerar som mötesplats för tågen i dag.
Hälsn: X60
__________________
X60
x60 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-06, 11:03   #53
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

SMK: Det hade inget med Nynäsbanan att göra direkt. Men handla om rutter och ruttbygge. Blev lite OT, lessen för det!

x60: Vore skoj med en äldre version med loktåg. Kanske går att göra både ock (eller en version i brytpunkten), om nån nu skulle bygga banan!?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-14, 12:11   #54
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard

Håller helt med att det kan vara skojigare med lite äldre lok på SNJ.
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 14:58   #55
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Ofta blir inte ens rutt klar,det finns alltid något att lägga dit eller ta bort
Att sedan släppa verisioner tycker jag fler skulle testa
__________________
Arvid Nilsson
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 18:03   #56
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard

Jag hoppas att jag orkar bygga SNJ till MSTS senare!
Man jag har ett STORT problem!
Jag kan inte lägga spår!
Hur gör man?
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-02, 11:32   #57
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Lägga spår i MSTS är väldigt lätt!

Börja med att öppna rutten i RE (Route Editor).
Klicka sen på sen på More.. i Placement fönstret.
Välj Track Sections i Object class. Nu får du en lista på en massa spårbitar!
Välj en spårbit och klicka OK (bild1).
Klicka på huset med pil mot marken i Mode fönstret. Du får nu ett vitt kors som muspekare (bild2).
Klicka nu där du vill sätta ut spårbiten.
Håll korset på biten du satt ut och klicka igen, så får du ut nästa bit (bild3).

Man tar bort en bit genom att markera (klicka på den, så den blir genomskinlig) och trycka Delete på t-bordet.

Vill du använda en annan spårbit, klicka på More.. och välj en ny bit.

T på t-bordet vinklar kurvor och växlar.

Att lägga spår är inget svårt, men att hitta rätt bitar kan vara jobbigt. Med lite träning så lär man sig vilka bitar som är/gör vad. Slutar namnet på Strt så är det en rak spårbit, slutar namnet på Tun så är det en tunnelbit, Pnt i namnet så är det en växel o.s.v.

Xtracks ger fler spårbitar och gör det lättare att lägga spåren som man vill ha dom. Kolla i Xtracks dokumentationen!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (92.8 KB, 67 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (83.9 KB, 64 visningar)
Filtyp: jpg 3.jpg (97.7 KB, 64 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-02, 14:45   #58
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Eftersom du syftar til att bygga en verklig bana, Nynäsbanan, så skulle jag nog säga att Xtracks eller ScaleRail är ett absolut-krav. Ta dubbelkorsen i Västerhaninge t.ex, dessa kan du inte göra om du bara använder dig av original-spåren.

Om man väler Xtracks eller ScaleRail är ju en smak-sak.

Spontana fördelar med Xtracks är att det är ett väldigt komplett och färdigt paket, det är få eller inga spårkombinationer som du i praktiken kan göra. Xtracks är kompatibelt med dynamiska spår.

Spontana fördelar med SCaleRail är väl väldigt mycket estetiskt, då dessa spår är mycket realistiska och snygga. En annan är at det är väldigt mycket lättare att hitta rätt spårdel i ScaleRail, därför att dessa är namngivna efter annan modell än original och har t.ex alla kurvor sorteras efter varandra, eller raka spår och i kronologisk ordning. Mycke lätt att jobba med. Vidare finns det övergångskurvor, vilket är en stor fördel om man bygger utan dynamiska spår, vilket man ju helst gör med ScaleRail.

ScaleRail erbjuder nu även tre olika optioner på polygon-rikheten i spåren, så har du en dator som kanske inte orkar med, så kan du köra på låg-polygonversionenj. Ska du ta snygga screenshots, så kan du lägga på hög-poly-versionen. Ploygonvalet kan du göra närsomhelst och obehindrat ändra från gång til gång.

ScaleRail är dock inte riktigt klar än, vad gäller några strategiska spårdelar. T.ex saknas en korsningsdel för att göra dubbelkorset, men jag själv använder korset från Xtracks tills det kommer från ScaleRail.

Så, valet är ditt... Att lägga spår är som Pierre säger väldigt lätt... Att bygga bra spårplaner som ser riktiga ut är lite svårare, men bygger du efter förebild så är det ju bara att göra som förebilden...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-02, 17:55   #59
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard

Texturer då?
T.ex Plattformar hur placerar jag ut det?
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-02, 18:00   #60
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Plattformar placerar du ut som separata objekt.

Texturer är jag inte säker på vad du menar, om du syftar på spårens texturer, så använder sig Xtracks av samma texturer som original. Några extra texturer går dock åt. ScaleRail har ett helt eget textur-paket (med optioner), som måste installeras i rutten.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009